Зелена авиация: Полетите ще са привилегия отново само на богатите

Подложен на огромен натиск да стане екологичен, авиационният сектор трябва да похарчи милиарди долари, за да стане по-благоприятен за климата, което рискува да доведе до увеличаване на цените на билетите и да превърне пътуването със самолет отново в привилегия само на богатите. 

Подобно на много други държави, авиокомпаниите по света, както и Европейският съюз, са поели ангажимент за нулеви нетни емисии до 2050 г., което оказва натиск върху авиационната индустрия, наред с други сектори. Освен това 27-членният блок иска да обложи керосина с данък. Всичко това ще бъде свързано с безпрецедентни разходи за индустрията.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), в която членуват 290 авиокомпании, осъществяващи 82% от световния въздушен трафик, изчислява, че преходът към екологично чиста индустрия ще струва „около 1,55 трилиона долара“, предаде БГНЕС.

Подложен на огромен натиск да стане екологичен, авиационният сектор трябва да похарчи милиарди долари, за да стане по-благоприятен за климата, което рискува да доведе до увеличаване на цените на билетите и да превърне пътуването със самолет отново в привилегия само на богатите. 

Подобно на много други държави, авиокомпаниите по света, както и Европейският съюз, са поели ангажимент за нулеви нетни емисии до 2050 г., което оказва натиск върху авиационната индустрия, наред с други сектори. Освен това 27-членният блок иска да обложи керосина с данък. Всичко това ще бъде свързано с безпрецедентни разходи за индустрията.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), в която членуват 290 авиокомпании, осъществяващи 82% от световния въздушен трафик, изчислява, че преходът към екологично чиста индустрия ще струва „около 1,55 трилиона долара“, предаде БГНЕС.

IATA се надява да постигне две трети от намаленията на емисиите си чрез използване на SAF – неконвенционални горива, получени от органични продукти, включително готварско олио и водорасли. Понастоящем горивата представляват между 20 и 30 % от разходите на авиокомпаниите. Но при сегашното положение SAF са „три пъти по-скъпи за (тези, които използват) използвани (рециклирани) горива, пет пъти по-скъпи за биомасата и пет до десет пъти по-скъпи за синтетичните горива“, заяви пред АФП Жан-Батист Джебари, министър на транспорта на Франция. Той заяви, че е от решаващо значение „да се увеличи производството, за да се намалят цените“.

Патрик Пуян, ръководител на петролния и газов гигант TotalEnergies, който произвежда SAF, предупреди по-рано тази година, че цената на тези неконвенционални горива далеч не съответства на по-евтините конвенционални горива.

„Енергийният и екологичният преход ще трябва да се финансира не само от авиокомпаниите или енергийните компании, но и от цялата верига, включително и от клиентите“, каза той.

Джебари добави, че цените на полетите могат да се повишат „в краткосрочен план“. Той предупреди, че пандемията може да доведе и до изчезването на много авиокомпании, което ще намали конкуренцията и ще доведе до повишаване на цените.

Затъване в дългове

Повишаването на цените би означавало голяма промяна за сектор, който някога е бил запазена територия на богатите, но постепенно става достъпен за повече хора, въпреки че все още изключва до 95% от световното население.

По данни на Световната банка през 1970 г. са били осъществени 310 милиона пътувания със самолет. През 2019 г. броят им е 4,4 милиарда. И въпреки пандемията, IATA разчита, че през 2050 г. цифрата ще нарасне до 10 милиарда.

IATA твърди, че разходите за въздушен транспорт са спаднали с 96% от 1950 г. насам благодарение на въвеждането на самолетите през 60-те години на миналия век, което е довело до драматичен растеж на индустрията, и на дерегулацията на сектора в САЩ през 1978 г. Тя добавя, че тази „тенденция на намаляване продължава да се дължи на подобрените технологии и ефективност, както и на силната конкуренция“.

В момента цените на полетите се понижават в много региони, тъй като търсенето на въздушен транспорт само плахо се възстановява от шока, причинен от пандемията от Covid-19. Авиокомпаниите не са в добра позиция, потънали са в дългове и се борят да възстановят паричните си потоци. Как тогава ще финансират екологичния преход, който не търпи отлагане, тъй като светът е изправен пред катастрофалните последици от изменението на климата?

„Ясно е, че устойчивостта и способността на нашата индустрия да постигне поставените цели е най-голямото предизвикателство, пред което сме изправени“, заяви Паулс Калитис, главен оперативен директор на латвийската нискотарифна авиокомпания АirBaltic, на неотдавнашен симпозиум в Брюксел. 

Тъй като авиокомпаниите са финансово нестабилни, „парите ще трябва да дойдат от някого“, заяви Бертран Мули-Айгро, партньор в Archery Strategy Consulting, специализирана в авиокосмическата и енергийната индустрия.

„Да се накара клиентът да плаща може би не е лоша идея“, добави той.

Източник:
Expert.bg

Воден транспорт

„Vera Su“ ще бъде възстановен и продаден на търг

Vera Su“ ще бъде възстановен и продаден на търг. Това заяви министърът на транспорта Христо Алексиев на брифинг в Министерския съвет. Той каза още, че разходите по спасителната операция на […]

Воден транспорт

Галина Василева: За оставащите 2 години от трябва да бъдат усвоени 50% от финансовия ресурс на ОПТТИ

Навлизаме в последните две години от изпълнението на програмен период 2014 – 2020 г., през които трябва да бъде усвоен 50% от бюджета на програмата или около 2 млрд. лева. […]

Симеон Ананиев
Автомобилен транспорт

Експерти: Основната причина за трагедията на АМ „Струма“ не трябва да се търси в състоянието на пътя

Основната причина за тежката катастрофа на автомагистрала „Струма“ не трябва да се търси в състоянието на пътя. Това заяви председателят на Браншова асоциация „Пътна безопасност“ проф. д-р инж. Румен Миланов в […]