Искат отделяне на инфраструктурата от оперативната дейност на Deutsche Bahn

Германската антимонополна комисия отправи препоръка да бъде отделена жп инфраструктурата от оперативната дейност на Deutsche Bahn.

Комисията смята, че настоящата структура на компанията не е подходяща за планираното увеличение на капитала й със 7,5 млрд евро. Според нея, не може да се гарантира, че то ще бъде от полза само за инфраструктурата, а не за оперативните дейности на DB. Затова се препоръчва инфраструктурата да бъде подкрепена чрез директни безвъзмездни средства за ново строителство, разширяване и мерки за подмяна.


В Германия железопътният пазар е доминиран от Deutsche Bahn, която притежава по-голямата част от инфраструктурата и оперира най-много влакове – 96 % от тези на дълги разстояния и 72% от регионалните (през 2019 г.) Само 4 % от влаковете на дълги разстояния се управляват от конкуренти, като FlixTrain и австрийската ÖBB.

Комисията препоръчва правителството да промени начина на таксуване на достъпа до жп инфраструктурата. Понастоящем операторите плащат такса за достъп до инфраструктурата на километър. Това ги стимулира да пускат по-дълги влакове, за да намалят разходите си. Комисията предлага таксите за достъп до релсите да се основават на капацитета на влаковете, което според нея може да създаде стимули за обслужване на жп направления, които сега са рядко използвани.

Докладът на Комисията също така оценява закона за развитие на железопътното регулиране, който влезе в сила през юни 2021 г. Той създава първото правно основание за въвеждането на Deutschlandtakt – нов координиран железопътен график за цяла Германия. Целта е влаковите връзки да се координират в цялата страна на интервали от половин час или час, а времето за пътуване да бъде намалено.

Комисията препоръчва въвеждането на конкурентен търг или модел на концесия на пазара за жп транспорт на дълги разстояния. Тази мярка би предложила на всички железопътни оператори възможност да участват в Deutschlandtakt.

Цифровизацията ще увеличи капацитета и привлекателността на железопътната система, смята Комисията. Данните в реално време ще позволят незабавно да се информират пътниците за закъснения, прекъсвания и анулиране на влакове. Не всички платформи за продажби в момента могат да показват информация в реално време. Федералното министерство на транспорта и цифровата инфраструктура вече подкрепя по-добра интеграция на данните в реално време.

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]