Й. Мирчев: Работещ бизнес план ще върне БДЖ в позицията на превозвач

БДЖ се нуждае от работещ бизнес план, в който да се изведат приоритетните политики, с които да възвърне профила си, защото дружеството загуби позициите си на превозвач. Това казва в интервю за БТА проф. Йордан Мирчев, транспортен експерт, бивш директор на БДЖ и председател на транспортната комисия в парламента, а отскоро и основател на Движение за европейско развитие на българските железници.

„След 2010 г. БДЖ постепенно загуби профила си на национален железопътен превозвач. БДЖ загуби тотално и конкуренцията си с автомобилните превозвачи“, коментира Мирчев.

Той допълва, че финансовите мениджъри в компанията през годините са се заели не превозите и приходите, а с различни модели, за да се демонстрира, че БДЖ може да бъде стабилно финансово. Железницата се управлява не като национален превозвач, а като финансово-счетоводна къща, твърди той.

Според него тазгодишният бюджет на превозвача „е нещо като черна кутия, в която липсват реалните измерители на предмета на дейност на железницата“.

Железопътната инфраструктура и подвижният състав (локомотиви, влакове и вагони) са в много лошо техническо състояние, припомня Мирчев. Безопасното пътуване става проблем. Финансовата стабилност на железниците е в риск.

Обслужването на пътниците и икономиката е застрашено. Затова пътниците и товарите преминават към автомобилните превозвачи. Приоритетът на железниците се свежда основно до усвояване на парите за инфраструктура, до дълговете на БДЖ и обществените поръчки.

„Гражданското общество и бизнесът разглеждат националния превозвач като тежест за бюджета, като консуматор, който не възпроизвежда желаната услуга“, казва експертът.

Магистралите по думите му от ден на ден стават все по-тесни с ръста на трафика, а по жп магистралите се движат все по-малко влакове. По трасето София – Пловдив – Бургас след 2025 г. ще имаме най-добри технически параметри на железницата, позволяващи конкуренция с магистрала Тракия, с изразходвани над 1,3 млрд. лв. за модернизация на линията.

Инвестициите в железниците не дават резултат, защото липсва т. нар. професионален мениджмънт за превоз на товари и пътници, допълва Йордан Мирчев.

Според него стабилизирането на техническото състояние на локомотивите, пътническите вагони и влаковете е възможно през следващите 2-3 г.

„Известно е, че недофинансирането на пътническата услуга е до 40-50 млн. лв. годишно. Според мен е целесъобразно средствата по тригодишната финансова рамка, в размер на 100 млн. лв., да бъдат осигурени сега, за да може БДЖ да бъдат равнопоставени и конкурентоспособни на останалите участници при либерализацията на пътническите превози“, препоръчва експертът.

investor.bg

Автомобилен транспорт

Нека не се залъгваме за електромобилите

Електромобилите не нанасят никакви вреди на природата? За съжаление, днес това е все още илюзия. Колкото и някои да се опитват да ни убедят в противното. Защо крият цялата истина […]

Въздушен транспорт

Нов опит: концесията на летище „Пловдив“ тръгва пак през юли

Нов опит за отдаване на концесия на летище „Пловдив“ – през юли процедурата ще бъде въобновена и ще започне събиране и оценяване на оферти. Това съобщи транспортният министър Росен Желязков […]

Градски транспорт

ВЪРВИМ ЛИ КЪМ ЗАТРИВАНЕ НА ТРОЛЕИТЕ В СОФИЯ?

Ако наблюдавате поли­тиката на Столичната община през последните две години, ще забележите, че започва да се заражда основателно и обосновано съмнение, че има ясно изразен стремеж тролейбусният транспорт да бъде […]