Какво ще се подобри по ОП „Транспорт“ до края на 2023 г.

България навлиза в последните две години от изпълнението на програмен период 2014-2020 г. на  Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. През тези две трябва да бъдат усвоени 50% от бюджета на програмата.

В края на ноември се проведе заседание на Комитета за наблюдение на програмата, където стана ясно, че Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ следва да ускорят работата по конкретни проекти.

Финансово програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014–2020“ приключва до края на 2023 г. До момента договореният ресурс е близо 90%, като 58% или малко над 2 милиарда лева от бюджета са разплатени, уточни пред БНР инж. Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативната програма.

По думите ѝ при добра мобилизация, особено в края на програмните периоди, и при отсъствие на форсмажорни обстоятелства бихме могли да постигнем задоволителни резултати.

„Тоест да изпълним програмата на 100%.“

Към настоящия момент не е допусната загуба на средства по оперативната програма, подчерта инж. Василева.

В железопътния сектор с добри темпове напредва изграждането на двата тунела по жп линията Елин Пелин – Костенец. До момента са прокопани над 820 метра от двете съоръжения. Изпълнени са 31% от жп линията Пловдив – Бургас и е в ход обществена поръчка за модернизация на 15-километровия жп участък Ямбол – Зимница.

В пътния сектор двете тръби на тунел Железница са изцяло прокопани и свързани една с друга, изгражда се хеликоптерна площадка на един от изходите на тунела.

В ход е оценка на постъпилите 10 оферти по обявената обществена поръчка за строителството на участък Сливница – връзка със Северната скоростна тангента – част от автомагистрала „Европа“, а 17 километровият участък Драгоман – Сливница е във финален етап на изпълнение.

За някои от проектите, предимно големи, изпълнението ще завърши в края на програмния период – в края на 2023 г. Дори за някои от проектите части от проектите, отделни договори, дейностите ще бъдат завършени и след този срок, което подлага на риск изпълнението и усвояването на средствата“, коментира инж. Галина Василева.

Причините за закъснението в изпълнението на договорите са обективни и присъщи за големи инфраструктурни проекти, посочи тя. 

Един от рисковите проекти е Елин Пелин – Костенец.

С всяка следваща оперативна програма по транспорт се търси приемственост с предходните програмни периоди. В периода до 2027 г. попадат проекти като Фаза 2 на Елин Пелин – Костенец, АМ „Струма“ – лот 3, тунелът под Шипка.

За по-доброто усвояване на средствата е необходимо да се стартира с много добре подготвени проекти, категорична е Галина Василева. Вече има изпратен за консултации с Европейската комисия четвърти вариант на програмата.

Общият бюджет на програмата е от същия порядък – около 2 милиарда евро. Инвестициите ще бъдат насочени към окончателно довършване на основни жп и пътни направления, които са започнати в настоящия програмен период.“

Сред целите е и подобряването на връзките между отделните видове транспорт.

„Безспорен приоритет продължава да бъда железопътният транспорт. Фокус е поставен и върху иновациите и транспортната безопасност, която е слабо място в нашата национална транспортна политика.“

Предвидено е изграждането на инфраструктура за алтернативни горива по републиканските пътища, както и доставка на аварийно-спасителни кораби.

ЖП транспорт

Кадровите проблеми в БДЖ са почти нерешими

Heдocтигът нa ĸaдpи в „БДЖ-Πътничecĸи пpeвoзи“ cъщecтвyвa пpeдимнo в eĸcплoaтaциoннитe звeнa, ĸaтo пpиблизитeлнo 7% e изчиcлeният тpaeн нeдocтиг нa paбoтнa pъĸa oт cpeднocпиcъчнaтa чиcлeнocт нa пepcoнaлa. Toвa зaявиxa oт дpyжecтвoтo […]

Въздушен транспорт

Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев: Открихме самолетна линия София-Скопие още през 2007 г.

Транспортният министър по времето на Тройната коалиция Петър Мутафчиев беше един от най-активните членове на кабинета в периода 2006-2009 г. за откриване на самолетна линия София-Скопие и събитието се състоя […]

Йордан Мирчев
ЖП транспорт

След 20 години Йордан Мирчев отново поема БДЖ

След близо 20 години проф. Йордан Мирчев поема отново ръководството на БДЖ. В официално съобщение от транспортното министерство се казва, че с протокол на министерството се променя съставът на Съвета […]