Карате и ви удря/удряте кола с украински номера. Кой покрива щетите?

Какво ще се случи, ако шофирам своя автомобил и претърпя ПТП с автомобил с украинска регистрация? Кой ще покрие щетите, ако вината е негова? И ако става дума само за материални щети – добре, но ако има пострадали или жертви? Задължително ли е търсещите спасение от войната да имат застраховка „Гражданска отговорност“, пресичайки нашата граница?

Това са само част от въпросите, които все по-често българи задават при евентуални бъдещи произшествия. Картината по кръстовищата и пътищата от румънската граница в посока Черноморието става все по-опасна, тъй като на наша територия вече има над 2000 украински автомобила, зад воланите на които седят стресирани и уморени хора.

Флагман.бг разговаря с водеща застрахователна компания с офиси в Бургас и с наш надежден полицейски източник. Ситуацията е динамична и конкретна информация трудно би могла да бъде посочена официално.

Само в Бургаска област вече има около 500 автомобила с украинска регистрация по неофициални данни, но не всички бежанци представят на границата необходимата документация и бройката им не може да бъде определена точно.

Разгледахме няколко хипотетични ситуации, ако настъпи катастрофа между МПС-та с българска регистрация и украинска регистрация.

Ако настъпи ПТП между българин и украинец, при което българинът е виновен, пристигналият на място полицейски екип съставя протокол и АУАН (акт за установяване на административно нарушение) според действащия на територията на България ЗДвП.

В България застраховката „гражданска отговорност“ е задължителна и следователно застрахователят на българския водач покрива щетите на пострадалия. Но, не е ясно на кого. На украинеца ли, на неговия застраховател ли, на гаранционния фонд в неговата родина ли?

Ако настъпи ПТП между българин и украинец, в което украинецът е виновен, ситуацията е много деликатна. В случай, че украинският автомобил има застраховка, дошлият на място полицейски екип съставя акт на водача и протокол за ПТП с материални щети, ако няма пострадали при произшествието.

След което българският водач отива в офис на своята застрахователна компания, прави се оглед и оценка на щетите. На база експертната оценка щетите се изплащат от украинската застраховка към пострадалия. Трябва да се отбележи, че Украйна е във война и не се знае дали изобщо има работещи застрахователни компании, които не са пред фалит.

Ако настъпи ПТП между българин и украинец, в което украинецът е виновен и няма застраховка „Гражданска отговорност“ – полицейски служители съставят акт на водача за допуснатата катастрофа и издава протокол за ПТП. След което се оценяват щетите от представител на застрахователната компания на пострадалия (българина).

И на база тези документи българският застраховател се обръща към Гаранционния фонд на България, който изплаща щетите на пострадалия и предявява регрес към Гаранционния фонд на Украйна.

Тоест, Българският гаранционен фонд търси средствата за изплащане на щетите от фонда на държавата на виновния водач. Поне така се работи с шофьори от страни в ЕС. Все още не е ясно дали за Украйна, като държава извън ЕС, ще се действа по този начин, обясни нашият полицейски източник, който обаче подчертава, че действията при подобна ситуация ще бъдат спрямо разпоредбите, издадени в България към момента на катастрофата.

Заради военните действия в Украйна трябва да се отбележи, че е възможно техният Гаранционен фонд да е блокиран, което ще усложни движенията по разплащане на средствата.

От застрахователната компания, с която разговаряхме, обясниха, че, за да се избегнат такива неясни моменти, е препоръчително и възможно всеки украински водач да си направи „Гражданска отговорност“ в България.

„Украинските шофьори могат да си направят българска застраховка, ако тяхната е изтекла, докато са в нашата страна. Тя се прави месец за месец, тъй като, според нас – застрахователите, шофьори от държави, извън ЕС, се смятат за високорискови.

Не е удачно български застраховател да покрива щети от катастрофа в Англия, например, защото там цените на ремонтите са едни, а у нас други. Ако тук за ремонт на един елемент се плаща 150 лева, в Англия ще е 200 паунда“, споделя застрахователят.

По данни на Флагман.бг. украинските водачи, които вече са регистрирани у нас и са получили статут за временна закрила, т.е. – за регистрираните като пребиваващи в рамките на една година у нас, са освободени от наличието на винетен стикер. Ако обаче нямат статут или са тук като туристи, украинците са задължени да имат винетка, за да се движат по пътищата на страната.

Според последните разговори, които текат в Българската асоциация на застрахователите, може да се допуска компромис за бежанеца при първи случай на злополука на пътя, ако той се окаже с изтекла или изобщо липсваща „гражданска отговорност“. Заради форсмажорните обстоятелства контролът на границата в това отношение не е особено стриктен. Нещо повече – ако бъде заснета украинска кола с превишена скорост, няма как да бъде санкциониран собственикът й.

Cherno more

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]

Автомобилен транспорт

По разпореждане на вицепремиера Христо Алексиев беше направена проверка на организацията на работа на ГКПП „Дунав мост 2“

По разпореждане на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев зам.-министър Николай Найденов направи проверка на организацията на работа на ГКПП „Дунав мост 2“. Причина за инспекцията е […]