Китайски влак стрела Пекин – София – Троян?

* Тунелът Троян – Кърнаре лежи на новия икономически път на коприната и Китай е заинтересован, твърди консулът ни в Шанхай Димитър Абаджиев * Кметът Михайлова: „По-добре да надценяваме, отколкото да подценяваме шансовете” * Нанчо Чакъров: „Не съм оптимист, нашата държава ще блокира работата”
ГЕНЕРАЛНИЯТ консул на България в Шанхай (Китай) Димитър Абаджиев хвърли бомба в скорошното си интервю за в. „Стандарт”. Г-н Абаджиев направи важния увод, че през м. ноември миналата година в „Китай беше на посещение най-мащабната правителствена делегация, която България някога е пращала в Китай”, което изобщо не било случайно. А шансът на България е, че страната ни „лежи на големия диагонал, който свързва Истанбул с Берлин и Западна Европа”, т.е. на новия икономически път на коприната и по-специално на южното му разклонение в района на Балканите. По който път на коприната пък се предвиждало изграждането на трансазиатска високоскоростна железница, тръгваща от Китай, минаваща през Турция, Балканите (в това число и България), Централна и Западна Европа. Което не е самоцелно – цялата работа е да се скъси със 7 дни пътят на китайските стоки до Европа (от сегашните 24 дни на 17 дни). Началото на тази перспективна връзка беше положено миналата година  при посещението на премиера Бойко Борисов в Китай. Министерството на транспорта се е заело амбициозно с реализирането на поредния коридор преминаващ през страната ни.
Димитър Абаджиев

А ОТ КИТАЙСКИЯ влак стрела здраво щял да намаже и… нашият Троян заедно с комшиите оттатък Балкана. Понеже „най-близката точка, където могат да се съединят жп пръстените на Южна и Северна България” е в района на Троян и Кърнаре, подчертава консулът Абаджиев, припомняйки, че идеята за прокопаване на тунел на това място е от края на 19-ти век.

КАЗАНОТО от г-н Абаджиев подпали страстите при комшиите оттатък Балкана. В сайта на Карлово karlovopress.com в обширен материал детайлно преразказват интервюто на консула; а заглавието е безкомпромисно: „Китай пуска скоростна жп магистрала Троян – Кърнаре?” (въпросителната в края вкарва частица съмнение, но не разваля преобладаващо оптимистичния тон – бел. Т21). От столичния сайт offnews.bg отидоха още по-далеч – в разпространената от световните агенции новина за планираното посещение на китайския президент Си Дзипин в Иран „заподозряха” подписване на споразумение за изграждане на южния Път на коприната, който „след Иран трябва да премине през Турция и през България по големия диагонал Истанбул – Видин с евентуална крайна точка Берлин”. Като не пропуснаха да напомнят, че Китай вече е предоставил 2 млрд. долара на Турция за изграждане на тунел под Босфора, който ще свърже Мала Азия с Европа и по-който ще преминава влакът стрела от Сундзъ (Китай), профучаващ след това и под Балкана при Троян към Видин и Берлин. Оffnews.bg припомня и за инж. Лукан Хашнов, който още през 1929 г. има готов проект за изграждане на тунел Троян – Кърнаре.
Донка Михайлова

ОПТИМИЗМЪТ на карловци бе споделен и от кмета на Троян Донка Михайлова, която в страницата си във фейсбук направи следния коментар: „Имам надеждна лична информация, че разпространеното в редица печатни и електронни медии за Пътя на коприната, който включва и тунела Троян – Кърнаре, е достоверно. Малцина обърнаха внимание на съобщения, изтекли по повод на правителственото посещение в Пекин на 24 ноември м. г. Подписаният меморандум между Китай и България е в основата. Мисля, че е по-добре да надценяваме, отколкото да подценяваме шансовете. И да не пропускаме това, което можем да направим в рамките на нашите компетентности”.

Нанчо Чакъров

ОТ СВОЯ СТРАНА обаче, заредени по-скоро с недоверие и песимизъм относно китайския влак при Троян, потърсихме за коментар бившия председател на Общинския съвет Нанчо Чакъров. Защото г-н Чакъров бе сред учредителите, а след това и председател (от 2004 г.) на активното преди години Сдружение за изграждане на тунел Троян – Карлово; и наред с това – голям радетел и вярващ, че тунелът ще се случи и че този тунел е добър шанс както за нашия район, така и за България като цяло. „Не съм оптимист, но не заради китайците, нашата държава ще блокира работата. Веднъж вече го направи, когато бяхме пред подписване с голям италиански инвеститор – уж имахме държавна подкрепа от най-високо ниво, а тогавашният транспортен министър (Петър Мутафчиев) отказа да си сложи подписа и провали всичко. Така ще стане и сега. А защо и кой точно в държавата пречи, е тема на дълъг разговор”, заяви пред Т21 г-н Чакъров.

В ТОЗИ РЕД на мисли се сещаме за един пишман министър на строителството Асен Гагаузов. При гостуването му в Троян (2006 г.) го попитахме какво е мнението му по идеята за изграждане на тунел под Балкана между Троян и Карлово, а отговорът на високоотговорния държавен чиновник бе: „Не ме занимавайте с фантасмагории! Аз съм дошъл тук да говорим за реални неща!”. Сещаме се и за лансирания вече от най-високо проект за изграждане на тунел под Балкана при Габрово, както и за силното габровско лоби във властта, което едва ли се радва на приказките за китайския влак при Троян. И едва ли ще приеме без бой тунелът да е тук, нищо че съвпада с пътя на коприната и т. н.

Източник: http://statii.troyan21.com/2016/01/blog-post_61.html
ЖП транспорт

Bombardier Transportation отваря офис в София за подкрепа на български проекти

БЪЛГАРИЯ: Bombardier Transportation създаде дъщерно дружество в България и откри офис за управление на проекти в София. „Със значителната модернизация на железопътния транспорт в България, този нов офис бележи важен […]

Uncategorized

Караянчева, ако някой може да дава разрешения за метрото, това не сте вие от ГЕРБ

Михаил Рангелов „Като не ви харесва Бойко, не ходете с метрото“, призова протестиращите председателката на парламента Цвета Караянчева. Въпреки, че присвояването на държавни постижения за партийни цели е нормална практика […]

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]