Кога най-сетне София ще има градска железница?

Неправителствената организация „Спаси София“ предлага план за градска железница. Тя ще обслужва шест линии с буферни паркинги и интермодални терминали.Железницата ще направи достъпа до Перник, Своге, Сливница, Костинброд и Елин Пелин толкова лесен, колкото вече е да слезеш от влака от Перник и да се качиш в метрото.

Всяка сутрин хиляди жители на Перник, Радомир и Кюстендил са в автомобилите си и идват към столицата, където работят и учат. Заклещени в задръстване, те причиняват замърсяване в редица квартали като Княжево и Люлин. Защо обаче малцина са избрали да пътуват с влак?

Между София и Перник в час пик влаковете са на 40 минути, но не са интегрирани с билетните системи на двата града и често се забавят през Владайския проход, защото линията оттук е стара, единична и амортизирана.

Ясно е, че София има огромен потенциал и нужда за градска железница, каквато има всеки европейски град. Тя трябва да е бърза и удобна връзка между София и съседните ѝ общини. По този начин чрез интегриран градски транспорт работещите ще оставят автомобилите си вкъщи, вместо да заемат и без друго недостигащите паркоместа. 

Огромният жп възел София, опасващ града в момента се използва далеч под капацитета си. Две трети от населените места в Столичната община разполагат с железопътна инфраструктура и минимум една гара и въпреки това има такива, като Кубратово, Световрачене или Чепинци, които са свързани със София с едва един влак на ден.

Малка инвестиция с големи ползи 

Наличната железопътна инфраструктура позволява със сравнително малка инвестиция да се реализира транспортен план за градска железница от общо шест линии, свързващи основните населени места в Софийската агломерация.

Основната финансова тежест по въвеждането ѝ ще бъде закупуването на подвижния състав. Един адекватен за нуждите на Софийската агломерация влак с дължина 42 метра и превозен капацитет от 123 седящи и около 180 правостоящи пътника струва между 3 и 4 милиона евро според конфигурацията си. За правилната експлоатация на системата градът ще има нужда от минимум 20 състава или инвестицията за подвижен състав ще е около 80 милиона евро. Съществуват редица финансови инструменти, позволяващи на общината да кандидатства за безлихвен или нисколихвен кредит, например от ЕБВР.

Източник: https://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/koga-nai-setne-sofiia-shte-ima-gradska-jeleznica

Воден транспорт

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния „Български морски квалификационен център“ ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД, установи справка на Maritime.bg в подадените за вписване в […]

Автомобилен транспорт

DNV прогнозира 70% зелен водород през 2050 г.

85 % от световните предложения на водород през 2050 г. ще е са с произход от нисковъглеродни източници, в това число 25,5 % от електролиза на база на мрежова електроенергия, […]

Воден транспорт

Фонд „Три морета“ купи дял от Пристанище „Бургас“ на Домусчиеви

Инвестиционният фонд на инициативата „Три морета“ е купил значителен дял в „БМФ Порт Бургас“ от фирмата на братя Домусчиеви „Адванс Пропъртис“, съобщиха и от фонда, и от продавача в понеделник. […]