Кога най-сетне София ще има градска железница?

Неправителствената организация „Спаси София“ предлага план за градска железница. Тя ще обслужва шест линии с буферни паркинги и интермодални терминали.Железницата ще направи достъпа до Перник, Своге, Сливница, Костинброд и Елин Пелин толкова лесен, колкото вече е да слезеш от влака от Перник и да се качиш в метрото.

Всяка сутрин хиляди жители на Перник, Радомир и Кюстендил са в автомобилите си и идват към столицата, където работят и учат. Заклещени в задръстване, те причиняват замърсяване в редица квартали като Княжево и Люлин. Защо обаче малцина са избрали да пътуват с влак?

Между София и Перник в час пик влаковете са на 40 минути, но не са интегрирани с билетните системи на двата града и често се забавят през Владайския проход, защото линията оттук е стара, единична и амортизирана.

Ясно е, че София има огромен потенциал и нужда за градска железница, каквато има всеки европейски град. Тя трябва да е бърза и удобна връзка между София и съседните ѝ общини. По този начин чрез интегриран градски транспорт работещите ще оставят автомобилите си вкъщи, вместо да заемат и без друго недостигащите паркоместа. 

Огромният жп възел София, опасващ града в момента се използва далеч под капацитета си. Две трети от населените места в Столичната община разполагат с железопътна инфраструктура и минимум една гара и въпреки това има такива, като Кубратово, Световрачене или Чепинци, които са свързани със София с едва един влак на ден.

Малка инвестиция с големи ползи 

Наличната железопътна инфраструктура позволява със сравнително малка инвестиция да се реализира транспортен план за градска железница от общо шест линии, свързващи основните населени места в Софийската агломерация.

Основната финансова тежест по въвеждането ѝ ще бъде закупуването на подвижния състав. Един адекватен за нуждите на Софийската агломерация влак с дължина 42 метра и превозен капацитет от 123 седящи и около 180 правостоящи пътника струва между 3 и 4 милиона евро според конфигурацията си. За правилната експлоатация на системата градът ще има нужда от минимум 20 състава или инвестицията за подвижен състав ще е около 80 милиона евро. Съществуват редица финансови инструменти, позволяващи на общината да кандидатства за безлихвен или нисколихвен кредит, например от ЕБВР.

Източник: https://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/koga-nai-setne-sofiia-shte-ima-gradska-jeleznica

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]