Комисията по транспорт в ЕП поряза българските превозвачи

Комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент одобри във вторник споразумение между преговарящите от ЕП и Финландското председателство за реформата в сектора на автомобилния транспорт. Изменените правила за командированите превозвачи, времето за почивка на превозвачите и по-стриктните правила за каботаж (временно превозване на стоки от превозвачи, установени извън приемащата държавата членка), имат за цел да прекратят нарушенията на конкуренцията в транспортния сектор и да предоставят по-добри условия за почивки на превозвачите.

България е сред страните, които се чувстват сериозно ощетени от редица текстове – основно за връщането на камионите и на водачите. В края на миналата година транспортният министър Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета Мобилност станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС. Според него, в момент, в който се обсъжда инициативата „Зелена сделка“, за ограничаване на въглеродните емисии и борба с климатичните промени,председателството на Съвета на ЕС и докладчици в ЕП в постигнатите предварителни договорености налагат текстове, които ще доведат до повишаване нивото на вредни емисии от камионите.

На 4 април ЕП одобри и трите промени в пакета „Мобилност“, на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи. Според документа превозвачите трябва да почиват извън кабината на камиона, който управляват. Те трябва да се връщат в България на всеки 4 седмици. Размерът на командировъчните в същото време трябва да бъде спрямо държавата, в която превозвачите се намират. България, Полша, Унгария, Литва и Латвия категорично се обявиха за преразглеждане на това решение. 

Аргументите на Европейския парламент, за да приеме новите правила за превозвачите:

По-справедлива конкуренция и борба с незаконни практики

Споразумението запазва съществуващите лимити за каботаж (три операции в рамките на седем дни), но въвежда регистриране на преминаването на граници с тахографа на превозните средства, с цел борба с нарушенията.

За да се предотврати „систематичния каботаж“, ще се въведе „срок на прекъсване“ от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т. нар. фирми „пощенски кутии“, транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.

Тъй като операторите все по-често използват микробуси за предоставянето на международни транспортни услуги, тези оператори (използващи леки търговски превозни средства над 2,5 тона) също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори и ще трябва да оборудват микробусите с тахограф.

Ясни правила за командироването на превозвачите

Правилата на ниво ЕС за командироване на превозвачи ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор с цел намаляване на различните национални подходи и гарантиране на справедливо заплащане за превозвачите.

Одобрените правила предвиждат правилата за командироване да се прилагат върху каботажните и трансграничните операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или нула на отиване и две на връщане).

По-добри работни услови за превозвачите

Одобреният текст също включва изменения, които помагат за гарантирането на по-добри условия за почивка на превозвачите и им позволяват да прекарват повече време у дома.

Компаниите ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че международните превозвачи да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (поне на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график).

Задължителната почивка в края на седмицата, известна като редовната седмична почивка, не може да бъде взета в кабината на превозното средство, гласи съгласуваният текст. Ако тази почивката се взема извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.

В извънредни случаи, новите правила позволяват на превозвачите да надвишават времето на шофиране при строги ограничения за стигане у дома за седмичната почивка, когато са много близо до основната база.

Следващи стъпки

За да влезе в сила, споразумението сега трябва да бъде одобрено от министрите на ЕС и после от пленарната зала на Парламента.

Правилата за командироване ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивки, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилага 20 дни след влизането в сила на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара за превози на товари.

в. Банкеръ

Автомобилен транспорт

Oтхвърлиха поправките по пакет „Мобилност“, българия завежда дело в Съда на ЕС

С голямо мнозинство на второ четене бяха отхвърлени поправките, внесени от българските евродепутати и техни колеги по пакета за международните превози. Преходният период е година и половина. След това камионите […]

Воден транспорт

Русия настъпва в Арктика, строи най-мощния ледоразбивач в света

Руското правителство има огромни амбиции за Арктика. Въпреки предизвикателната глобална икономическа среда заради кризата с коронавируса, Кремъл планира да построи поне пет нови ледоразбивача, които според премиера Михаил Мишустин ще […]

ЖП транспорт

ПРОМЯНА НА ДАТА НА КОНФЕРЕНЦИЯ IRFC 2020

В светлината на развитието на ситуацията по отношение на разпространението на коронавирусния COVID-19 в Европа, датата на международната конференция IRFC 2020 (Международен железопътен форум и конференция) беше отложена за дата […]