Концесионерът на летище София няма да плаща такси първите 10 години

Огромната отстъпка с отлагането на плащане от 24.5 млн. евро на година е поискана от фонда Meridiam заради пандемията

Бъдещият стопанин на летище София – фондът Meridiam, е поискал да не плаща концесионна такса през първите 10 години, а ди ги отмести за след 25 години. Причината е ковид-кризата. Това беше съобщено от транспортния министър Росен Желязков в парламента.

Това означава концесионерът да си спести плащането от минимум 24.5 млн. евро (32% от приходите на година, но не по-малко то 24.5 млн. евро) към държавата. Предложението предвижда въпросните суми да бъдат заплатени в последните 10 години от 35 годишния договор, когато парите в голяма степен ще бъдат изядени от инфлацията.

Следката за летището бе най-мащабната за държавен актив на това управление. Срещу избора на конкретната оферта имаше редица критики и всички останали кандидати обжалваха процедурата. Въпреки това правителството бързаше да финализира сделката и подписването се случи по време на протестите срещу властта през лятото, когато вече беше ясно, че ковид кризата ще има силен ефект върху авиацията. Сега споразумението е на път да бъде преправено на финалната права на третото управление на ГЕРБ. Въпреки това министър Желязков заяви пред депутати, че „концесията на летище София има много предимства и нито един недостатък“.РЕКЛАМА

Искането има частично основание – вероятно приходите през първите години ще са слаби. Но десетилетие звучи като вид подарък, тъй като много вероятно авиопътуванията ще се възстановят по-бързо. Окончателно Брюксел ще трябва да се произнесе, дали голямата отстъпка е допустима.

Неприлично предложение

„На 27 октомври 2020 г. концесионерът направи предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. Предложението включва отлагане на плащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за до последните 10 години от срока на концесията. Отлагането на плащанията до възстановяване на нивата на пътувания от 2019 е мярка за запазване баланса на концесията заради въздействието на пандемията. Същата има временен характер и не променя нетните ефекти на задълженията на концесионера. Предложението включва и увеличаване на размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът потвърди ангажимента си за плащане авансово на държавния бюджет на сумата в размер на 660 млн. лева с ДДС, изграждането на нов Терминал 3 до десетата година от срока на концесията“, заяви Росен Желязков.

Към момента Генерална дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия разглежда предложението на концесионера и българската държава очаква нейното решение, стана ясно от думите на Желязков, като подходите са два: приемане или отхвърляне. „Едва тогава ще внеса доклад в Министерския съвет, с който ще направя съответното предложение, което да бъде в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията“, каза още министърът. Стои и въпросът защо министърът е уведомил ЕК, но не и българския данъкоплатец за поисканата промяна.

Какви са рисковете

Пред депутатите Желязков изтъкна какви са опасностите пред държавата, ако не бъде прието предложението на концесионера.

„Няма да получим първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лева с ДДС тази година. Преките финансови приходи от първоначалното възнаграждение значително ще надхвърлят преките приходи в бюджета от настоящия летищен оператор. Общо за последните 20 години държавният оператор на летище София е платил на държавата под формата на дивидент сума в размер на 88 млн. евро, което разпределено за 20 години е по 4.5 млн. евро годишно. Разделена на 35 години, само сумата от авансово платеното първоначално концесионно възнаграждение, означава, че държавата ще получи по около 8.18 милиона евро годишно, и то платени авансово. Тоест почти два пъти повече, на годишна база.“

Като негативно развитие той посочи, че ако не бъде прието предложението, няма да има годишно концесионно възнаграждение и инвестиции в летищната инфраструктура от 624 млн. евро, а ще се разчита вероятно на външен дълг или държавни гаранции. Същевременно летище София ще продължи да бъде политически управлявано, независимо от това коя е управляваща политическа сила, допълни още той.

Необяснимият избор

За победител в концесионното състезание беше избрано обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. Обосновка защо е предпочетена точно тази оферта пред останалите нямаше. От всичките пет предложения за аерогарата служители в Министерство на транспорта избраха да дадат най-ценния държавен актив на кандидата, предложил най-ниската оферта за инвестиции и третата по размер на концесионното плащане.

В обединението няма и летищен оператор. Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като договорът после може да бъде преподписан, но може и да не бъде.

Окончателното влизане на SOF Connect в летището по договор трябва да стане до средата на годината, но кандидатът и управляващите по-скоро движеха приключването на процеса до изборите. Две европейски инстуции вече обявиха, че ще финансират сделката – ЕБВР и ЕИБ.

Източник: https://www.capital.bg/biznes/transport/2021/02/24/4178846_koncesionerut_na_letishte_sofiia_niama_da_plashta/?fbclid=IwAR1VWlBvJxUm7ybTUGhaBZhQkej16FwxJvujreFqFNkdiF0xlI_0JhqmM6o

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]