Корнелия Нинова: ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“

ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“, алармира през фейсбук страницата си лидера на БСП Корнелия Нинова.

„Господин Борисов, вярно ли е, че правителството ще отложи задълженията на концесионера на Летище София, но не и правата му? 10 години концесионерът ще печели от увеличени такси без да направи 1 лев инвестиции. На края на 10-годишно управление ГЕРБ залагат мини, които ще гърмят в следващите 10 години. Сигнализираха ни синдикални дейци и работници, за нас е стара тема, но ще я припомня – става дума за концесията на летище София – стратегически обект за националната сигурност на България. Това разкрих в Декларация от името на Парламентарната група на левицата от трибуната на Народното събрание.

Четири години ние, депутатите от парламентарната група на „БСП за България“, направихме всичко възможно да защитим националния интерес по този казус.Първо, внесохме промени в Закона за концесиите, в който предложихме такива стратегически обекти за националната сигурност да влязат в забранителен списък за приватизация.Второ, поискахме цялата документация и становището на Световната банка и на Европейската инвестиционна банка.И трето, в резултат на анализ на тази документация, внесохме сигнал до прокуратурата, до Върховния административен съд и до Европейската комисия.

Въпреки тези наши действия, правителството сключи тази сделка и самодоволно се похвали колко е изгодна за страната. През месец май 2020 г. концесионерът потвърди офертата и ангажиментите си по договора – за инвестиции, за работни места и за инфраструктура. И сега има въпрос към премиера Борисов. Вярно ли е, че въпреки това потвърждение на ангажиментите, Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му? Защото, ако е така, се получава следното: концесионерът ще влезе във владение, започва съкращаване на работници, ще се повишат летищните такси, които ще плащат пътниците.

Ето защо в края на октомври 2020 г. изпълнителният директор на столичната аерогара издаде заповед – от нея става ясно, че такса пътник, например, по международна линия се увеличава от 7 евро на 11 евро. За дете, тя става от 3 евро на 5, 83 евро. Такса сигурност, която също се изчислява на пътник, се увеличава с цели 94,6%. Като списъкът с увеличенията не свършват дотук. Така 10 години концесионерът ще печели и 10 години няма да направи и 1 лев инвестиции, които са негово задължение по договор.

Ето този случай може да е емблема на управлението на Борисов. Първо, стратегически обект на националната сигурност се отдава на концесия при неизгодни условия за България. Второ, от тази сделка ощетени ще бъдат всички пътници, които трябва да плащат по-високи такси и съответно по-висока цена на билетите. Цената ще плащат и работници, които вече се съкращават. Трето, от тази сделка ще се облагодетелстват концесионерът и онези, които сключиха такава сделка. И четвърто, правителството прави нов подарък за фирмата, като отлага задълженията й за още 10 години.

Тук следват още въпроси към управляващите и премиера. На колко малки, средни и микро български фирми отложихте задълженията за 10 години заради ковид кризата? На колко от тях създадохте възможност 10 години да събират увеличени такси, да се уволняват работници, да се трупат печалби, без да се плащат задължения, поети по договор? На нито една, разбира се. Но осигурявате такава на големите – на концесионерите.Какво се получава – на малките и средните фирми, самоосигуряващите се българи да вземат кредити и да си плащат задълженията. Големите – да увеличават таксите на хората и да не си плащат задълженията. С едно изречение – на големите привилегии, на малките – задължения и кредити. Често ни питат: искате да смените модела, кой модел? Ето този модел. В който скрито и задкулисно малцина се облагодетелстват лично от националните богатства на България за сметка на благоденствието на българските граждани.И още, промяната ще бъде такава – обектите от значение за националната сигурност, няма да се отдават на концесия, както е в модерна и икономически развита Европа. Те ще се стопанисват и управляват от държавата, без да се крадат, а приходите от тях ще се ползват от българските граждани.

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]