К.д.п. Никифор Герчев: Честит празник, юбиляри от ДППИ !

Поласкан и развълнувам съм от оказаната ми чест, да бъд гост на този 20-годишен юбилей, на националната ни система за брегово наблюдение и управление на корабния трафик – ВТМИС, който е и част от световната система, ГМСББ, която повиши в значителна степен ефективността на морската безопасност в морските ни пространства, съпътсващо и защитата на човешкия живот по море и на морската околна среда, от природни и техногенни вредни въздействия.   

Днес се отбелязват 20 години от формалното създаване на тази система, но нейните корени бяха заложени преди 40 и повече години, а Вие като юбиляри имате историческото право да добавите най малко още 20 години към възрастта си. 

Първия повод и инициатива за създаване на ВТС бе необходимостта от осигуряване безопасността и на Фериботна линия Варна-Иличевск  в зоната на варненския район, във връзка с подписването на спогодба между правителствата на Съветския съюз и България за организиране на фериботна връзка между пристанищата на Варна и Иличовск през 1975 год.

14 ноември 1978 г., официално бе открита фериботната линия, а СО Воден транспорт възложи на ИВТ проектирането на брегова радионавигационна система за наблюдение  и управление на корабния трафик във Варненския залив, Варненско и Белославко езера, а наблюдението на корабния трафик се осъществяваше визуално от така наречените манипулаторни постове, на чийто вишки сега са разположени Вашите РЛС.

Началото бе положено около 1960 със съдаване на концепция за брегово радио-техническо наблюдение и осъществено от ВМС, а тя включваше опознаване и разузнаване в оперативната зона на военния ни флот – териториалното море и прилежащата зона.

          В периода 1975-1979 По инициатива на ИМКО сега ИМО се започна търсене на начини за подобряване на  комуникациите за морска безопасност, като се създаде група експерти от целия свят, които изготвихме  проект за „Международна конвенция за морско издирване и спасяване” (SAR-79), представен април 1979 г., на  дипломатична конфереция в Хамбург, ФРГ, на която имах чест да бъда член на делегацията представляваща България. Тази конвенция създаде няколко много важни резолюции като Резолюция 3 за  формат образец за съобщение, Резолюция 6, която препоръча ИМКО да разработи „Световна морска система за предаване на сигнали за бедствие и безопасност” и други няколко. През 1977 г., бе създадена Международната спътникова система «КОСПАС-SARSAT» – една от основните части на  GMDSS, предназначена за откриване и местоопределяне на търпящи бедствия кораби и самолети и други обекти.

16.07.1979 Точно преди 40 години към днешния празничен ден, бе създадена Международната организация за морски сателитни комуникации – влезе в сила конвенцията Инмарсат, която бе втори спътников принос след Коспас-Сарсат  за морски комуникации за безопасност.

1988 г,  IMO обяви задължения за въвеждане GMDSS до 01 февруари 1999 г.;

12 май 1999г. 38 НС ратифицира с закон Международната Конвенция по търсене и спасяване SAR-79, У  нас в началото на 90-те години група експерти от ВМС, Гранична полиция, ДИК сега ИАМА и П БМФ излязоха с инициатива за разработване на проект ЕКРАН за наблюдение на морските пространства на Р България. По късно бе създадена междуведомствена работна група под ръководството на МО, в която участваха също експерти от МА, ГП и П БМФ. Проектът бе успешно завършен през 2012г. Подобен проект (Синя граница)  през 2010г. бе реализиран и от ГП. Реализацията на проекта ЕМОНА на П БМФ започна през 1996г., през 1998г. бе замразен и по-късно активите му бяха прехвърлени на МА и беше развит като проект VTMIS.

Не на последно място за реализацията на проекта както и за създаването на дирекция Ръководство на корабния трафик в МА и ресурсното й осигуряване. особена роля, решаващ принос и заслуги, имаха г-жа Златолина Мукова (зам.министър на транспорта 2001-2003г.) инж.Васил Димитров Особен принос за разработване на техническите изисквания и спецификации по проекта има и проф. д.т.н. Иван Коробко. Към тях следва да се добавят д-р Златко Кузманов кап.Пейчо Манолов и цяла плеада от специлисти, присъстващи тук.

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК ЮБИЛЯРИ И НАПРЕД!  

МОРСКА БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ ГОРДЕЕ С ВАС!!!

ЖП транспорт

Бъдещето на товарния транспорт: от интермодалност към синхромодалност

Tочно като пътнически транспорт, секторът на товарния транспорт е по средата на пълна промяна. Предизвикателствата и желанията за промяна са големи, тъй като опасенията относно изменението на климата, качеството на […]

Автомобилен транспорт

Иван Петков, общински съветник от БСП – гр. Пловдив: Бъдещето на пловдивския градски транспорт е в електрическите автобуси

Господин Петков, накъде трябва да се развива транспортът в Пловдив след местните избори? Най-важната задача пред новия кмет ще бъде изградената транспортна система да заработи. Трябва да могат да се […]