Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под прогнозните..

Постъпленията от тол такси в периода от 1 март, когато влезе в търговска експлоатация тол системата в България, до 31 август (последният отчетен месец), са малко над 63 млн. лева. Това съобщи  Националното тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в отговор на въпросите, изпратени от „БАНКЕРЪ“.

За сравнение – година по-рано, от 1 март до 31 август 2019 г. за всички категории МПС над 3,5 т  са продадени електронни винетки на стойност 79,4 млн. лв., става ясно  от отговорите на НТУ. Това е с около 16 млн. лева  (или с 24% ) повече, спрямо първите 6 месеца от работата на тол системата.

Такова  сериозно намаление  на приходите от тол такси   ръководствата на НТУ и на АПИ със сигурност не са и сънували дори  в най-кошмарните си сънища. Но от около 4 години всички министри на регионалното развитие и на транспорта  проглушиха ушите на публиката, че единствено въвеждането на тол системата ще допринесе за справянето с дългогодишния проблем за недофинансирането  на  АПИ, което пречи за  ефективната  поддръжка  на съществуващите пътища и ограничава  строежа на нови пътни отсечки у нас.

„Между 600 и  800 млн. лв. е  годишният  недостиг заради липсата на тол система  в България“ – заяви Николай Нанков през май 2017 година. А предшественичката му Лиляна Павлова твърдеше, че „тол системата ще донесе повече приходи – удвояване, утрояване и много повече инвестиции“.

Малко по-късно – в средата на декември 2017 г., другият голям лобист за въвеждането на тол системата – бившият министър на транспорта Ивайло Московски, заяви в Несебър, че очаква „около 1 млрд. лв. приходи от тол системата, които ще бъдат насочени за подобряване на инфраструктурата“, както и че системата „ще наложи справедлив начин на таксуване“. А в официална информация от 2 юли 2019 г.,предназначена да опровергае  твърдение в медиите, че 1,3 млрд. лева от тол таксите щели да изтичат безконтролно към „Капш“, НТУ поясни: „Сумата 1,3 млрд. лева е размерът на очакваните приходи от пътни такси след въвеждането на тол за тежкотоварните автомобили на база обявената през април консервативна тарифа, която ще бъде редуцирана“ .

Както се вижда от тези цитати  прогнозните приходи от тол системата през последните близо 4 години постоянно са нараствали …. в изказванията на различните официалните лица, ангажирани с внедряването й – от 600-800 млн. през 1 млрд. та чак до 1.3 млрд. лева в средата на миналата година.

За да  се разбере  колко големи са били тези очаквания ще посочим, че приходите от пътни такси от автомобили от категорията над 3.5 тона през 2018 г. са били 357 млн.лева, а през 2019 г. – 392 млн. лева. Следователно очакванията в МРРБ, МТИТС, АПИ и НТУ наистина са били за 3- и дори 4-кратен ръст на приходите от пътни такси.

Както се  вижда от справките  приходите от тол системата през първите 6 месеца от съществуването й са малко над 63 млн. лв., т.е далеч под очакваното. Разбира се, за това си има обективни причини, които не само приземиха мечтите за високи приходи,ами  направо ги удавиха в блатото на обществената реалност.

„Прогнозите на НТУ предвиждаха 450 млн. лв. приходи от тол такси за 2020 година.  Според анализите на бизнеса постъпленията трябваше да варират между 30-40 млн. лв. месечно. Активният мониторинг на най-натоварените отсечки от републиканската пътна мрежа през месеците юни, юли и август ясно показва, че вследствие на епидемията от COVID-19 тежкотоварният трафик в страната е намалял с 20% в сравнение със същия период на 2019 година. През 2020 г. средно превозните разстояния са намалели с 30% в сравнение с 2019 г. за същия период. До 31 август реализираните постъпления на месечна база са 3 пъти по-малко от заложените в прогнозата“ – пише в официалния отговор, изпратен от Националното тол управление в отговор на поставените от „БАНКЕРЪ“ въпроси.

Този изключително конкретен и коректен отговор на НТУ казва твърде много. Но  не посочва другата, още по-важна причина за далеч по-малките от прогнозираните приходи от експлоатацията на тол системата.

А тя си е лобизъм от най-чиста проба! Лобизъм 24 карата!

След продължително брожение в началото на годината автомобилните фирми  и изпълнителната власт най-после успяха да се договорят за драстично намаляване както на тол таксите, така и на самия обхват на тол системата. На 10 януари превозвачите и премиерът Бойко Борисов си стиснаха ръцете за договорените средно с 40%  по-ниски тол такси спрямо официално приетата  от кабинета на 18 декември 2019 г. тарифа.

Според изявления на бившия строителен министър Лиляна Павлова отпреди 4 години тол такси и винетки ще се плащат за около 17 000 км от републиканската пътна мрежа, която е почти 20 000 км. След сериозен натиск от  автомобилните превозвачи обхватът на тол системата беше намален наполовина, а в края на краищата на заседанието си на 19 февруари – само 10 дни преди влизането в експлоатация на системата, кабинетът  ограничи дължината на платените от камионите и автобусите пътища до едва 3115 км. Така, в крайна сметка тези, които най-много ползват и амортизират пътната инфраструктура – по думите на цял куп министри и зам.-министри на строителството и транспорта, плащат за по-малко от  16% от пътищата, които рушат!

Къде ли останаха лозунгите, че тол е най-справедливата система за таксуване?!

На въпрос на „БАНКЕРЪ“ възнамерява ли управлението да направи предложение за промяна на тарифите на тол системата, от НТУ отговориха следното:

„Националното тол управление оперира електронната система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние съобразно приетите от Министерски съвет тарифи и обхват. Към обсъждане на изменения в обхвата или тарифата на тол системата може да се пристъпи в активен диалог с транспортния бранш и съвместен анализ на генерираните данни за движението на тежкотоварни камиони по републиканската пътна мрежа.“

„Абсурд! Кой ще тръгне да прави промени на тарифата в такава изострена предизборна обстановка?!“ – такъв беше пък краткият коментар на Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи.

Свитите приходи от пътни такси поставят под въпрос не само поддръжката на пътищата в България, но дори и за изплащането на самата система. „Предвид затрудненията на транспортния бранш заради световната пандемия,  експертите от НТУ предвиждат инвестицията за внедряване на тол системата в България да се изплати до 5 години след  въвеждането й в търговска експлоатация“ – посочват от управлението.

„Месечната издръжка на тол управлението за 2020 г. е средно 2 млн. лева. Разходите на Националното тол управление са 15% от генерираните от системата приходи, което е сред най-ниските нива в Европа. Издръжката на тол системата в Германия е 24% от постъпленията, в Белгия – над 30%, а във Франция – 18%“ – пише още в отговора си пресцентърът на НТУ.

От управлението обясняват сключването на нов договор с консорциума „Капш трафик солюшънс“ на стойност 117.9 млн. лв. без ДДС с необходимостта от осигуряване на техническа обезпеченост на експлоатацията на тол системата:

„Електронната система за пътни такси изисква постоянното поддържане  на работоспособността й, а за това е необходим непрекъснат денонощен мониторинг на всичките й параметри, реакция преди възникването на евентуален технически проблем и превантивното му разрешаване в максимално кратък срок. В момента това се прави от IT екипа в НТУ. Заетите щатни бройки към този момент са 25, а са  нужни  63, т.е. попълненни са 40% от необходимия капацитет. По тази причина е необходимо специалистите на НТУ  да бъдат подпомогнати от външни IT експерти, което ще бъде гаранция за техническата обезпеченост и експлоатация на системата. По подобен начин в момента се поддържа тол системата в Чехия, а преди години е оперирана и системата в Германия“ – се казва в информацията.

От  въвеждането си в експлоатация тол системата постоянно създаваше проблеми на превозвачите, в резултат на което те губеха много средства, хабят нерви и ценно време. Явно проблемите са били доста сериозни, след като в средата на юли превозвачи протестираха срещу нея в Русе. В интерес на истината  НТУ реагира  почти светкавично и на 17 юли разкри приемни за превозвачи в 8 областни града, разположени в близост до най- натоварените пътища на страната.

За всички е ясно обаче, че докато тол таксите и самият обхват на тол системата не бъдат възстановени в първоначално проектираните параметри – приходите от нея ще са малко и  ще продължаваме да шофираме по набраздени от коловози и нашарени с дупки републикански пътища.

Източник: https://www.banker.bg

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]