„Мазен“ влак се композира от Видин за София

Пътуването с БДЖ в неделя из Северозападна България е истински ад 30 години след промените Да пътуваш в неделя с влак по линията „Видин-София“ се оказа истински ад. „Няма въздух, моля ви, отворете прозорец някъде. Задушавам се! Как да стигна до вратата от толкова много хора…“ Такива молби се чуват от всеки вагон в така наречения „мазен влак „, както наричаха по времето на комунизма нощния трен от София за Видин. Сега на всички влакове в Северозападна България им казват така. Повечето пътуват с по няколко чанти, куфари и огромнипликове, пълни с консерви и буркани. В следобедния влак (от Видин тръгва в 12,15 ч) за столицата правостоящите пътници са почти колкото седящите. Само от Враца се качват хора за 2-3 вагона. Достатъчно вагони обаче няма. Но пък има билети със запазени места. И врачани си купуват „места“. Да, ама места няма. В четирите вагона на влака за столицата са набутани пътници за шест, че и седем.

От първата до последната врата, по пътеката между седалките, в миниатюрните предверия на полувагоните, където няма и прозорци, дори на местата с четири седалки между тях има хора – всеки се мъчи да си намери по-удобно място.Ако транспортният министър се беше показал отнякъде, той със сигурност щеше да бъде разкъсан. Така, както пътниците щяха да направят с кондуктора – най-малко виновният за ситуацията. Най-гневните размахват билета (той вече прилича на по-едра касова бележка), на който пише вагона и мястото. Всички те са се качили от гара Враца, където предлагат запазено място – цената му е само 50 стотинки.Кондукторът обаче е подготвен и не се дава – това му се случва всяка събота и неделя по неговите думи. „Оплачете се, идете при началник влака , а като слезете напишете жалба – телефонът и адресът са на билетчето“, почти вика той. „Всичко знаят началниците, така е всяка събота и особено неделя, казваме им всеки път, но резултат няма. Кажете им вие, нас ще ни уволнят, ако продължаваме да се оплакваме, снимайте!“ – направо си крещи на всички клетият служител.

Пътуването от Враца до София продължава с политически коментари във всеки вагон . И ако министър Ивайло Московски и подчиненият му шеф на БДЖ Владимир Владимиров можеха да чуят хорските клетви по техен адрес… Българските граждани повече от 20 години слушат едно и също – железниците ще бъдат възстановени, ще станат като европейските. БДЖ бяха обявени за приоритетен отрасъл на настоящия кабинет „Борисов 3″. Промени към по-добро обаче никакви. Особено в също приоритетната Северозападна България, наричана от хората северозападнала…„Що ли ми намирисва на корупция?! Държавните железници не слагат допълнителни вагони . Пътниците волю-неволю се прехвърлят при частните автобусни превозвачи и плащат двойнацена. Някой от управленците получава подкуп от частните превозвачи. Част от сумата отива в партийните касички. Капка по капка вир става. С тези пари се захранва купуването на гласове. И се печели властта…“ Такива разсъждения се чуват от заклещените като сардели хора.

За всички е ясно, че в годините след промените БДЖ е умишлено фалирана от всички управляващи – СДС-БСП- ДПС-ГЕРБ – и то в продължение на 20-25 години, за да печелят транспортните им фирми.„БДЖ -то се крепи на свети крепки, но не е само то! Цяла България залязва, бавно, величествено и по указания, препоръки и директиви от ЕС“, заключава пътник, който обясни, че омерзен си е тръгнал от системата на БДЖ . Допреди няколко години бил стрелочник, написал стихотворение (мъжът се оказа и поет с няколко стихосбирки), в което излял мъката си по железниците, а шефовете за благодарност му казали „Гудбай!“.Почти половината от пътниците са млади хора – повечето студенти. „Учудвате ли се, че Северозападнала България е населила Северозападна Европа? Натам сме се запътили и аз, и приятелите ми, няма и да се върнем“, говори на хората от вагона един от тях.

В.“Труд“

Автомобилен транспорт

Виа Карпатия или как се защитава национален интерес

Пред няколко дни публикувахме информация за официалната подкрепа, която коридорът „Виа Карпатия“ получи от всички страни, през които той преминава, включително и България. Особеното при него е, че той свързва […]

Автомобилен транспорт

Бизнесът със стари коли рухна

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в […]