Министерства на копи-пействането

Михаил Рангелов

Без съмнение влизането на България в Еврозоната е важно и приоритет на правителствата от 15 години насам. Или поне беше преди финансовата криза от 2009, почти фалиралата след мошеничества Гърция и последният удар с корона вируса. В крайна сметка поне бе взето решение да се присъединим към ERM2 или така наречената чакалня за еврозоната. За да стане това обаче България трябва да покрие един куп изисквания. Едно от тези изисквания е да се въведат изискванията на ОИСР за управление на държавните предприятия.

Според тези изисквания вече назначаването на управляващите органи (директор и борд) трябва да стане чрез открит, честен и равнопоставен конкурс при максимално прозрачни условия и процедури.

За целта бе приет закон за публичните предприятия, който предвижда всеки конкурс за ръководство на голямо държавно дружество да се съгласува с Агенцията за публичните предприятия и контрол, която да публикува обявата за конкурса на своята интернет страница и да я направи максимално публична. Комисията, която трябва да оценява кандидатите трябва да бъде съставена от трима членове от агенцията, трима от принципала (съответното министерство) и трима независими експерти.

На хартия изглежда много добре.

Не така обаче разбират изискванията калинките, които на практика трябва да прилагат тези изисквания.

Както писахме вчера в Транспортал, от транспортното министерство обявиха конкурси за ръководства на всички държавни предприятия. Само че в пълно нарушение на закона и на принципите, които изискват от нас да бъдат въведени. Докато началната страница на министерството показваше уникалната новина за валидирането на пощенска марка, посветена на цирк „Балкански“ истинският „цирк“ бе публикуван навътре в сайта. В подменю на подменюто на подменюто. Без съгласуване с агенцията, без обява на сайта на агенцията. Тихо, кротко и незабележимо. Със срок за кандидатстване 10 дни от публикуването. 

Разбира се не само ведомството на Росен Желязков е пионер в калинкизацията на конкурсите за ръководни длъжности. Побързали са да публикуват конкурсите и от друго министерство – на икономиката. Познайте къде? В подменюто на подменюто на подменюто. 

Самото прочитане на обявите за конкурсите буди умиление. В правилника за прилагане на закона примерните изисквания са записани в чл. 33.  Вместо да ги интерпретират за всяка една позиция и от двете министерства са направили брутален копи/пейст. Вероятно изискванията за стратегическо планиране имат значение за компании като НКЖИ и БДЖ. Обаче за общинския пазар в Сливен биха били важни ако се планира експанзия – например изкупуване на истанбулската Капалъ чарши. От друга страна директор на детска градина без проблем може да стане директор на пристанище Видин, тъй като висше образование по педагогика, добра репутация и ръководна длъжност в продължение на 5 години са точно изпълнение на критериите от копи/пейстнатите изисквания.

За да бъде кашата пълна, на 9 октомври парламентарната група на ГЕРБ вкара проектозакон, с който да отложи действието на закона с 16 месеца. Некоординираните министерства напук на депутатите решиха още същия ден да започнат да публикуват конкурсите. Вместо да използват оставащото време да направят процедури по всички европейски изисквания решиха по втория начин нагласени за свои хора конкурси.

А нарушението на закона е факт. Дали заради некомпетентност или заради корпуция – решението е едно – подаваш оставка и се оттегляш.

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]