Михаил Рангелов, главен редактор на Транспортал: За Украйна ще има план за възстановяване след войната, България задължително трябва да се включи в него

След приключването на войната в Украйна ще има нов план „Маршал“ за възстановяването на разрушенията. Средствата ще бъдат много големи и политиците в България задължително трябва да ни включат в него, каза Михаил Рангелов, директор „Медии“ Форум за балкански транспорт и инфраструктура, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Делян Петришки.

Според Рангелов независимо как ще завърши войната в Украйна, има разрушена инфраструктура за над 25 млрд. долара, а точно за тези участъци, които са най-засегнати в Украйна, най-близката железопътна връзка минава през Фериботния комплекс във Варна“.

При строителството на автомагистрала „Струма“ все още има спорове между еколози и строители, които нямат решение и скандалите тепърва предстоят. Европейската програмата за транспортна свързаност, по която бяха отпуснати на България 1,6 млрд. лв. предвижда завършване на стари проекти, които бяха отложени, както и чисто нови проекти, които са хубави, но и такива, за които е доста спорно, че ще бъдат реализирани. Това ще бъде последната оперативна програма „Транспорт“, но няма да бъде последният източник на средства

В областта на пътните проекти хората са малко скептични за магистралата между Велико Търново и Русе, но там няма големи проблеми и може да се случи в рамките на програмния период. Но в програмата се включва и завършването на автомагистрала Струма, включително и лотът, при който се планираше изграждане на един 20-километров тунел, каза Рангелов. От българските строителни компании предложиха друг вариант и се стигна до сблъсък между еколози и строители, който още не е завършил. „Неофициално се твърди, че битката е дали българска или швейцарска фирма да извърши това строителство“.

„От седем осем години не се намират общи позиции и тепърва предстоят скандалите около автомагистрала „Струма“. Според мен ще изтраем този период и накрая ще се намери някакво решение“. 

Освен железопътният проект Елин Пелин – Костенец, който е доста сложен и се забави поради субективни, но и обективни причини, сега ще бъдат придвижени и други проекти, сред които са и „два хубави проекта за железопътна връзка между летища в Пловдив и в Бургас, каза гостът. „Това е правилна стъпка към преминаване към интермодалност на основните възли на територията на България. Това е едно добро начало и смятам че няма да се ограничим само до тук“. 

„Другото, което е хубаво, е, че се предвижда да бъдат завършени железопътните връзки със Северна Македония и Сърбия, така че железопътните пътища да бъдат още една опция, за преминаване през тези граници“. 

Относно новите инфраструктурни проекти, които са заложени, събеседникът каза, че от особена важност са промените във водния транспорт. „За пръв път от десетилетия се предвижда България да придобие нови плавателни способности. Говорим за кораб за дрегиране на река Дунав. Отделно, заради инцидента с „Вера Су“ в последния момент бе заложено в тази програма закупуването на нов спасителен кораб, който да може да ограничава пожари и разливи… Със закупуването на тези способности се запълва една голяма дупка в националната ни сигурност и в морския ни транспорт“. 

ЖП транспорт

Журналист от „Гардиън“ се качи в нощния влак Истанбул-София и остана без думи

ноември 27, 2022

Нощният влак от Истанбул до София е сред номинираните за „Най-добро пътешествие“ за 2023 г. в класацията на платформата за пътуване Lonely Planet. Нощната линия беше подновена през април тази […]

Автомобилен транспорт

Учени: Проектът за удълбочаване на Варненското езеро застрашава сериозно Аспаруховия мост

ноември 26, 2022

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро е изготвен без да се обследва влиянието върху Аспаруховия мост и застрашава сериозно неговата цялост, алармираха учени по време на презентация пред студенти и […]

ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: Интегриран билет за БДЖ е като от феодален строй да преминем в капитализъм

ноември 26, 2022

Националната компания „Железопътна инфраструктура“ не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се […]