Могат ли Япония и Toyota да спечелят надпреварата при твърдотелните батерии?

В надпреварата за производство на следващото поколение усъвършенствани батерии за електрически превозни средства съперниците на Япония впрягат усилия, за да се конкурират по-успешно с лидера в сегмента Tesla Inc.

Toyota Motor, най-големият производител на автомобили в света за 2020 г., отдавна се смята за фаворит, който успя да разработи търговски жизнеспособна твърдотелна батерия – по-стабилна и по-лесна за зареждане от литиево-йонните батерии, използвани днес от производителите на автомобили от Tesla до китайската BYD.

Toyota планира да обяви прототип на автомобил, захранван от твърдотелна батерия до края на годината, като се стреми да пусне подобно превозно средство през следващите няколко години. 

Но германският ѝ конкурент Volkswagen AG, чиито продажби отстъпват с малко пред тези  на Toyota през 2020 г., се намира на гребена на тренда за развитие на подобни технологии. Тази година германският автомобилен производител увеличи инвестициите си в американския стартъп QuantumScape, който се стреми да произведе твърдотелна батерия. QuantumScape, подкрепена от Бил Гейтс и с пазарна капитализация от почти 11 млрд. долара, заяви на 14 май, че тя и Volkswagen ще решат още през тази година къде да построят своето съвместно съоръжение за производство на батерии. Целта е да се създаде производствена линия до 2024 г., която да позволи на Volkswagen да пусне електромобили с твърдотелни батериите през 2025 г.

С електрическите превозни средства, превърнали се в ключова част от глобалните усилия за постигане на въглероден неутралитет до средата на века, други производители на автомобили увеличават залозите за усъвършенстване на технологията за батериите.

Вторият по големина автомобилен производител в САЩ Ford Motor този месец увеличи инвестицията си в стартъпа за производство на твърдотелни батерии Solid Power. Германският му конкурент BMW AG също се присъединява към Ford в последния кръг на финансиране в размер на 130 млн. долара, тъй като стартъпът планира да снабдява въпросните концерни с клетки за тестване на електромобили през 2022 г.

През януари китайският производител на автомобили Nio заяви, че новият му седан, който се очаква да се появи на пазара догодина, ще бъде оборудван с твърдотелни батерии, способни да достигнат пробег от 1000 км – въпреки че мнозина смятат, че планираната батерия на Nio вероятно ще бъде с полутвърд електролит, а не изцяло твърдотелна .

Южнокорейският концерн Hyundai Motor заяви в конферентен разговор миналия месец, че ще произвежда масово електромобили, захранвани от твърдотелни батерии до 2030 г.

„Не смятаме, че в момента има производител на клетки или производител на автомобили, който да не се е фокусирал върху твърдотелните батерии. … Технологията е твърде гореща, за да я игнорираме“, изтъква Кристоф Нийф, анализатор в института Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI.

Засилващата се глобална надпревара е предизвикателство за Япония. Китай и Южна Корея бързо разбиха господството на страната на пазара на литиево-йонни батерии. Решено да избегне повторение, японското правителство повежда комерсиализацията на най-новата технология при батериите.

Твърдотелните батерии са тип литиево-йонни батерии, но се различават по ключови аспекти. Вместо запалима течност те съдържат тънки слоеве твърди електролити, през които йоните се движат. Електролитите работят и като сепаратор в батерията, ключов компонент, който намалява риска от късо съединение.

Тъй като твърдотелните батерии имат по-голяма енергийна плътност, техните размер и тегло са по-малки от конвенционалните, което позволява на производителите на автомобили да разширят обхвата на своите превозни средства или да предоставят по-малки и по-евтини батерии за същия пробег. Тези батерии могат да се презареждат по-бързо, тъй като не е необходимо да се отчита рискът от генериране на топлина от зареждане с висока мощност.

Volkswagen обяви, че батериите на QuantumScape ще осигурят до около 30% по-голям пробег, като времето за зареждане на батерията до 80% ще бъде съкратено до 12 минути, около половината от времето, необходими за зареждането на най-бързите литиево-йонни батерии с течен електролит.

Стремежът на производителите на автомобили към по-ниска цена и висока производителност на батериите се превръща в „основна компетентност на техния бизнес занапред, точно както двигателите и трансмисиите правят това в миналото“, посочва Сам Абуелсамид, старши анализатор в американската изследователска компания Guidehouse Insights.

Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск запази мълчание относно твърдотелните батерии, но изрази предположение, че компанията му се притеснява относно наличието на никел в състава на настоящите литиево-йонни батерии.

Toyota цели да изгради батерия от следващо поколение в продължение на повече от десетилетие. Концернът се зарече по време на представянето на своите тримесечни финансови данни на 12 май, че ще продаде 8 милиона електрифицирани автомобила годишно през 2030 г., като тук се включват както електромобилите с батерии, така и водородните превозни средства.

През април 2020 г. Toyota създаде Prime Planet Energy & Solutions, съвместно предприятие с Panasonic за разработване на автомобилни батерии, с акцент върху твърдотелните батерии.

Toyota обаче предупреди, че е изправена пред предизвикателства. „Техническите препятствия все още са големи“, изтъква Масахико Маеда, главен технологичен директор в Toyota. „В момента разработваме материали, които могат да отговорят на изискванията за безопасност и издръжливост“, добавя той. 

Honda, под ръководството на новия изпълнителен директор Тошихиро Мибе, също засилва изследванията си върху твърдотелните батерии. През април Мибе заяви, че компанията ще започне демонстрационна линия през тази финансова година и ще има за цел да осигури твърдотелни батерии за новите си модели през втората половина на десетилетието.

Конкурентът Nissan също се стреми да продава превозни средства, оборудвани със следващото поколение батерии в към края на това десетилетие.

По данни на Techno System Research Китай и Южна Корея представляват над 70% от пазара за батерии за автомобили през 2020 г. Само CATL притежава 26-процентен дял, докато LG Chem държи 23% Японската Panasonic, която произвежда батерии за Tesla,  е единственият представител на островната страна в Топ 7, ярък контраст с 2013 г. когато Япония държи 50% от пазара.

Япония е най-големият пазар в света на електрифицирани автомобили. Но терминът тук се отнася най-вече до хибридите. Чистите електромобили през 2019 г. представляват едва 2% от японския пазар. Това отчасти се дължи на производителите на автомобили като Toyota, които остават пионери по отношение на хибридната технология.

Източник: https://www.investor.bg/analizi/447/a/mogat-li-iaponiia-i-toyota-da-specheliat-nadprevarata-pri-tvyrdotelnite-baterii-328719/?page=1

ЖП транспорт

Господин министър, къде сте?

През последните дни станаха известни за гражданското общество редица крупни сделки в българските железници, като модернизация на пътнически вагони в Дряново за 27 млн. лв. без обществена поръчка, 26,5 млн. […]

Автомобилен транспорт

Уволненият шеф на ”Автомагистрали” отказва да напусне поста си

Нямаме никакво намерение да напуснем постовете си в управителния съвет на ”Автомагистрали” ЕАД. Това заяви пред ”24 часа”, една от близките медии на ГЕРБ, изпълнителният директор на държавното дружество инж. […]