Най-сетне зелена светлина за Uber и у нас

Законопроект на „Демократична България“ ще разреши споделените пътувания

След цяло десетилетие борби, най-сетне има шанс споделените пътувания да бъдат разрешени и у нас. Увереност за това дава проектът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози (ЗАП), внесен от депутатите от „Демократична България“ Христо Иванов и Атанас Атанасов още втория работен ден на 45-ото Народно събрание.

С този проект в Закона за автомобилните превози трябва да бъдат въведени изменения, разграничаващи стандартните таксита, които човек може да наеме и от улицата, от тези, които могат да се извикат единствено чрез специална диспечерска система, мобилно приложение или по друг електронен начин.

Това разграничение е от изключителна важност и затова законопроектът изрично допуска възможността таксиметровите коли, които няма да бъдат наемани на пътя, да бъдат с „неунифициран външен вид“ –

да нямат табелки „Такси“,

да не са жълти, да не са оборудвани със стандартни таксиметрови апарати, да се „висят“ по пиаците и неформалните стоянки и т.н. С други думи – да не се отличават по никакъв начин от личните автомобили, каквито всъщност са си.

Проектозаконът за изменение и допълнение на ЗАП ще даде възможност на много шофьори да извършват споделени пътувания срещу съответно заплащане – отивайки и/или връщайки се от работа, както и в свободното им време. Поради това проектът допуска измерването на разстоянието и отчитането на приходите да става чрез GPS и система, свързана с приходната агенция, подобна на тази, въведена неотдавна в Естония.

Предвидено е и значително

облекчаване на регистрационния режим

на всички таксиметрови автомобили – чрез премахването на разрешенията, издавани от общините. Според вносителите е достатъчно само обикновено вписване в регистъра на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), откъдето общините могат да черпят информация за дължимия местен данък. С това се премахва излишната административна тежест за превозвачите, както и възможността на общините да регулират силово пазара на таксиметрови услуги и да (пре)разпределят участниците в него. Дейност,  която нерядко се използва от тях като „бухалка“, за рекетиране на превозвачите.

В същото време, авторите и вносителите на проекта изрично подчертават, че общинският данък на такситата се запазва непокътнат.

И нещо изключително важно в тази пандемична обстановка, чийто край дори и най-смелите епидемиолози все още не се наемат да предскажат: законопроектът въвежда

принципите на електронното управление

при регистрацията и проверката на такситата.

За целта всички данни за таксиметровите автомобили ще могат да бъдат извличани от Националния регистър на превозните средства на МВР, а всички заявления ще могат да се подават по електронен път. Единственото, което трябва да се направи за целта е превозвачите да интегрират вътрешните си системи за управление на автопарка с централния регистър. С това

задължителното носене на документи се премахва

а органите на „Пътна полиция“ и ИААА ще проверяват всичко по електронен път.

Пак с цел намаляване на административната тежест, в законопроекта се залага и премахване на централизираните обучения на водачите на таксиметрови автомобили и замяната им с предоставянето на обучителни материали, които могат да бъдат и във вид на видео уроци. А централизираните изпити ще бъдат заменени от най-прости електронни декларации, чрез които таксиметровите водачи ще се „заклеват тържествено“, че са се запознали с обучителните материали.

По отношение на техническа изправност и възрастта на таксиметровите автомобили обаче досегашният рестрикционен режим се запазва. По отношение на психическата годност и чистото съдебно минало на водачите – също.

Припомняме, че преди години у нас се извършваха таксиметрови превози от Uber и Maxim. След сезиране на Комисията за защита на конкуренцията от страна на таксиметрови фирми в средата на 2015 г. обаче Uber  беше глобена с 200 000 лв., а след това – с няколко бързи промени в ЗАП –

дейността й на практика бе забранена.

Колкото и от Uber да обясняваха, че платформите за споделени пътувания могат да намалят броя на колите в движение и съответно – трафика и количеството изхвърляни в атмосферата газове – това не беше взето под внимание от тогавашното правителство на ГЕРБ. Или по-скоро – беше взето, но само по адрес на Uber. Защото другата платформа – Maxim, никой не посмя да я докосне дори и с пръст.

Белчо Цанев в. Банкер

Проф. Симеон Ананиев, председател на УС на Клъстер „Зелен транспорт“:

Това е чудесна новина!

Внасянето на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, който да разреши извършването на споделени пътувания в България, е чудесна новина. Познавам проекта добре, защото сме го обсъждали в нашия Клъстер „Зелен транспорт“. Чрез него се дава път на свободната конкуренция, която подобрява както таксиметровите услуги, така и състоянието на околната среда.

Вижте, става дума за компании, които от години работят легално в цяла Европа – спазват всички регулации, отговарят на всички условия, създават работни места, плащат данъци и пр. Това, че преди няколко години в България някой си мутрагеньо, близък на властта, забрани споделените пътувания, противоречи не само на европейската практика, но и на нормалната икономическа и екологична логика.

Отдавна навсякъде има такива платформи – и в цял ЕС, и дори в Русия. И защо не, след като всичко е открито и ясно – поръчваш такси по интернет, плащаш го по интернет и всичко това става в реално време видно в НАП, няма шофьори да ти се правят на интересни с вечното „Нямам дребни“ и пр.

И още нещо – компании като Uber винаги залагат на най-екологичните автомобили – електрически и хибридни или в краен случай – малолитражки. Чрез електронната платформа водачът избира пътя с най-малко задръстване, така че да пътуваш най-малко време, а не да висиш в трафика, за да ти цъка броячът за престой на определени секунди.

Всичко това е от голяма полза за обществото, тъй като, първо, не увеличава трафика и второ, намалява емисиите вредни газове. А номерцата на таксиметровите водачи, известни още от времето на социализма, ги няма в такситата на Uber и останалите фирми с електронните платформи за споделени пътувания. Така че аз горещо приветствам проекта на „Демократична България“.

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]