Неприлично високата комисиона на АПИ за пътните такси е рекордна

През последните 10 г. възнаграждението за разпространителите на винетки не е стигало и 5%. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) вече повече от месец продължава да мълчи на поставените от в. „Сега“ въпроси, свързани с тол системата. Мълчанието продължава и след като в понеделник в. „Сега“ писа, че пътната агенция тихомълком и без състезание е избрала за „национален доставчик“ на електронни винетки частната фирма „Интелигентни трафик системи“ (ИТС), за което й плаща 7% комисиона от събираните приходи. Отделно 7% получават и другите посредници.

АПИ не отговори и на въпроса дали не плаща два пъти комисиона -първо на ИТС, а после и на другите – А1, „ОМВ“,ЛУКойл“ „Български пощи„, „Изипей“и „Ипей“ Въпросните 7% са рекорд за последните 10 години – пътната агенция опираше до услугите на частни фирми и за продажбата на хартиените стикери, но възнаграждението на посредниците се движеше между 2.5 и 4.5%. Например през 2017 г. обединение на „ВИП Секюрити“ и „Български пощи спечели конкурса за разпространение на винетките срещу възнаграждение 4.49% от реализираните приходи. Преди тях сдружение на СИБанк и „ВИП Секюрити“ вземаше 4.75% комисиона. По онова време мажоритарен собственик на банката бе белгийската КВС със 75%, а бившата спътничка в живота на премиера Бойко Борисов Цветелина Бориславова притежаваше 22.5%.

Трябва да се отчете, че за разлика от сега, когато винетките са виртуални, предишните разпространители имаха доста повече работа – от превозване, складиране и охрана на хартиените стикери (защото са ценни книжа) плюс непрекъснато зареждане на обектите за продажба из цялата страна – пътни управления, бензиностанции и т.н. Изпълнителите трябваше да осигурят и поддържат пунктове за продажба във всеки областен град, които да работят денонощно – при това поне 1000. Сред изискванията бе и осигуряване на софтуер за отчитане на продажбите на стикери от всеки пункт, както и автоматизирана система за проследяване на наличностите.

*** БЕЗ КОНКУРС

Преди разпространителите се избираха с обществени поръчки при ясни правила и критерии, докато за избора на ИТС се разбра съвсем случайно от невзрачно съобщение, с което АПИ известява, че е сключила договор с фирмата в средата на декември. По неизвестни причини пътната агенция е дала специален статут на ИТС – „национален доставчик“. Оказа се, че масово другите договори за посредничество при събирането на електронните пътните такси – с бензиностанции, пощите, телекома А1 и др, са подписани не от АПИ, а от произведената от нея за „национален доставчик“ частна фирма.

в.Сега

No Picture
Автомобилен транспорт

Превозвачите отиват на протест в Страсбург

Българските превозвачи се вдигат на протест в Страсбург и в София заради пакета „Мобилност“. В сряда над 200 представители на бранша с жива верига ще блокират Европейския парламент в Страсбург, […]

Автомобилен транспорт

FlixBus отбеляза първата си годишнина в България

На 22 март 2018 г. първият FlixBus се появи по българските пътища. След първата си една година в страната, европейската компания за мобилност допълнително ще увеличи предложенията си през първата […]

Uncategorized

Асоциацията на българските авиокомпании: 2018 бе една добра година

Като традиционна и сравнително добра оцениха от Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/ 2018 г. за българската гражданска авиация. Според Станислав Станулов, председател на АБА, близо 9-процентният ръст в превозените пътници […]