„Не знам, не чух, не видях“: Транспортният министър за похарчени 393 млн. лв. за варненското пристанище

След съдебни дела, продължили близо година и половина, държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ все пак бе принудено да даде достъп до документите по проекта за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна на стойност 393 млн. лв. В края на миналата седмица „Дневник“ получи възможност да се запознае със съдържанието на т.нар. „вътрешно“ споразумине (in house) с държавното търговско дружество „Транспортно строителство и възстановяване“ („ТСВ“ ЕАД) и инвестиционния проект за удълбочаването. Въпреки решенията на съда, съдържащи изрични указания за предоставяне на пълния обем информация обаче, част от нея отново остана скрита.

Проверката на „Дневник“ показа, че от комплекта документи липсват както ценовата оферта на „Транспортно строителство и възстановяване“, послужила като основание за отпускането на 393 млн. лв. за удълбочаването, така и количествено – стойностните сметки, които би следвало да обосноват размера на поисканото финансиране. След настояване за предоставяне на липсващата оферта, тя все пак беше „разсекретена“, но останалата част от скритите документи по проекта продължават да са тайна. Точно преди седмица до новоназначения директор на „Пристанищна инфраструктура“ Добромир Янев беше изпратено и ново искане за предоставяне на липсващата част от информацията, но до този момент отговор няма.

На този фон парламентарното изслушване на служебния министър на транспорта Георги Тодоров в сряда (25 август), предизвика недоумение и нови въпроси.

До назначаването му в служебния кабинет на Стефан Янев, Тодоров беше председател на Управителния съвет на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. В рамките на изслушването, поискано от „Демократична България“, той заяви, че съветът не е разглеждал и съгласувал споразумението, по силата на което на „ТСВ“ ЕАД са били отпуснати 393 млн. лв. за работа, която то на практика не е имало капацитета да извърши.

Освен това Тодоров каза, че нямал информация и за това, как „ТСВ“ ЕАД е наело без търг за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна свързания с братя Домусчиеви консорциум „ЕС билд“, а през него неизвестна част от финансирането е стигнало и до руската компания „Гидрострой“ . Важната подробност в случая е, че министерството, което той оглавява е принципал на държавната търговска компания и на това основание би могъл да разполага с цялата информация за дейноста когато пожелае.

Въпросите към Георги Тодоров в рамките на парламентарното му изслушване бяха зададени от депутатите Антоанета Цонева и Ивайло Мирчев (и двамата от „“Демократична България). Те засягаха проведените процедури за възлагане на дейностите по удълбочаването на двата плавателни канала във Варна, размера на финансирането от бюджета и действията на ДППИ и „ТСВ“ ЕАД по усвояването му. В отговор на зададените въпроси в сряда Георги Тодоров изчете от парламентарната трибуна данни, които не носят почти никаква информация, а освен това могат да бъдат открити в официални и общодостъпни регистри.

„Удълбочаването на пристанището е зад порта на Доган – българският „мили ванили в бизнеса“, който фасадно си прави бизнеса, а отзад държавата го подкрепя, каза по време на изслушването Ивайло Мирчев. Как си обяснявате това изключително мобилизиращо поведение на българските институции да удълбочат канала, когато Доган си купува ТЕЦ „Варна“ (и прилежащото му пристанище, бел. ред.), а не години преди това“, попита Мирчев. Той илюстрира въпросите си с карта на Варненското езеро и пристанищата, които се намират в него.

В отговор на казаното от Ивайло Мирчев на трибуната в парламента излезе депутатът от ДПС Халил Летифов, който размаха последния брой на „Капитал“. Негова основна тема бе именно удълбочаването на плавателните канали под заглавие „Как 230 млн. лв. потънаха във Варненското езеро„. „НПО олигархична група определя реда на парламента, заяви Летифов. Внушенията да си ги правят вкъщи за фасадната им демокрация и опашките на котарака“.

Съдебното решение по отказа на „ТСВ“ ЕАД да предостави копие от договора си с „ЕС билд“ се очаква в началото на септември.

Източник: https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/08/29/4246494_ne_znam_ne_chuh_ne_vidiah_transportniiat_ministur_za/

ЖП транспорт

В БТПП бяха дискутирани високи технологии в железопътния транспорт с акцент ускорената цифровизация на бранша

Председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и президентът на КТ „Подкрепа” инж. Димитър Манолов откриха и участваха в експертно обсъждане, посветено на „Европейска система за управление на влаковото движение” […]