Николай Събев: Предефинирането на коридорите TEN-T е необходимост в днешната ситуация

На 7 юни 2022 г., на втория ден от Конгреса на местното самоуправление „Три морета“ се проведе дискусионен панел: „Има ли нужда от предефиниране на политиката на транспортните коридори по оста Север-Юг в контекста на настоящата геополитическа ситуация – завършване на работите по пътните маршрути, съгласувана мрежа от железопътни връзки. ”На него присъстваха министърът на инфраструктурата Анджей Адамчик и представители на правителствата на страните от Централна Европа, включително българският транспортен министър Николай Събев.

Изграждаме трасето Via Carpatia по източната граница на Полша, която е и източната граница на НАТО и Европейския съюз. Инициативата за изграждане на тази връзка, която в крайна сметка ще свърже Балтийско море с Черно море и Егейско море, беше предложена през 2006 г. от президента на Република Полша Лех Качински. Строителството на този път между Люблин и Жешув току-що приключи. Самият маршрут Via Carpatia се нарича транспортен гръбнак на Инициативата на трите морета – каза министър Адамчик.

Войната в Украйна създава нови предизвикателства в транспорта на стоки. Затова е добре, че вече сме поели задачи, свързани с разширяването на транспортната инфраструктура по оста север-юг. Радвам се, че ние мислим по подобен начин в групата на страните от Централна Европа – добави той.

Анджей Адамчик припомни, че освен пътните връзки е необходимо да се разшири и железопътната инфраструктура.

Развитието на железопътния компонент е в съответствие със стратегическите ни интереси. Този проект се нарича Rail Carpatia – напомни Адамчик.

В дискусията участваха представители на министерствата на транспорта на страните от Триморието, както и на Молдова и Украйна. Те подчертаха ползите от развитието на инфраструктурата и предизвикателствата пред страните от Централна Европа през следващите години.

Българският министър на транспорта и съобщенията Николай Събев каза, че предефинирането на коридорите TEN-T е необходимост в днешната ситуация.

Все още не са достатъчни връзките Север-Юг. Това стана особено видимо след избухването на войната – каза той.

Трябва да построим 5 нови моста над Дунав, на границата с Румъния. Правим стъпки в тази посока. Това е необходимо, за да може да се говори за по-добра връзка между Севера и Юга на Европа, добави Събев.

Адриан Фогиш, заместник-министър на транспорта и инфраструктурата на Румъния, се съсредоточи върху икономическите аспекти на ползите от разширяването на инфраструктурата.

Разширяването на комуникационните маршрути север-юг е сред нашите стратегически проекти, каза Фогиш. Той посочи и Молдова като страна, чиято роля в изграждането на последователни връзки в тази част на Европа е много важна.

Дебатът беше обобщен от министъра на инфраструктурата Анджей Адамчик.

Ние знаем какво да правим. Целта ни е да получим финансиране за изграждането на комуникационни пътища по оста Север-Юг в отделни държави. Това е въпрос на развитие, въпрос е и на сигурност – допълни той.

Конгресът на местното самоуправление „Три морета“ се провежда в Люблин и е платформа за разговори между представители на правителствата и местните власти на страните от Централна Европа. Конгресът се провежда под патронажа на президента на Република Полша Анджей Дуда.

ЖП транспорт

Журналист от „Гардиън“ се качи в нощния влак Истанбул-София и остана без думи

ноември 27, 2022

Нощният влак от Истанбул до София е сред номинираните за „Най-добро пътешествие“ за 2023 г. в класацията на платформата за пътуване Lonely Planet. Нощната линия беше подновена през април тази […]

Автомобилен транспорт

Учени: Проектът за удълбочаване на Варненското езеро застрашава сериозно Аспаруховия мост

ноември 26, 2022

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро е изготвен без да се обследва влиянието върху Аспаруховия мост и застрашава сериозно неговата цялост, алармираха учени по време на презентация пред студенти и […]

ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: Интегриран билет за БДЖ е като от феодален строй да преминем в капитализъм

ноември 26, 2022

Националната компания „Железопътна инфраструктура“ не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се […]