Николай Събев: През последните 30 години БДЖ умишлено е водена към фалит

През последните 30 години не са правени никакви инвестиции в железниците и превозвачът умишлено е воден към фалит. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев по време на кръгла маса на тема „Преструктурирането на железопътния транспорт и изпълнението на европейската програма за възстановяване и развитие – нова перспектива на железниците“. Дискусията бе организирана от Форума за Балкански транспорт и инфраструктура, ВТУ „Тодор Каблешков“, Синдиката на българските железничари и Полската агенция за инвестиции. Събев допълни, че 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация и не е включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки, заради невъзможност да бъдат изпълнени.

Именно слабите резултати в ремонтната дейност на компанията са принудили министъра да върне в БДЖ Бойко Стоилов, който бе уволнен след журналистическо разследване. Събев обеща, че ако той не се справя с работата ще бъде освободен.

По думите му програмата за реформи на БДЖ предвижда през 2023 г. компанията да излезе на печалба, а ефективността на прилаганите мерки ще бъде измервана на всеки 3 месеца. „Предвиждаме да използваме механизмите на публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт“, обясни още Събев.

Съветникът на министъра Виктор Чаушев пък представи плана промените в плана за възстановяване, които Брюксел одобрявал. Имало само 4 страници препоръки и то по-скоро технически, при 15 страници по предишния вариант на плана в частта му за транспортна свързаност. 

Първата промяна е доставка на мотриси за крайградски превози – 7 двуетажни и 35 едноетажни за 532 млн. лева, от които по плана са 372 млн. лв., останалите са от държавния бюджет. Има ангажимент на държавата да поеме за следващите 15 г. поддръжката им, за това са необходими 200 млн. лв. 

20 влака за скорост от 200 кв м час е другото ново предложение в плана. Общата стойност е 467,5 млн. лв. Отново се предвиждат 200 млн. лв. за поддръжката им през следващите 15 години.

Двата проекта правят инвестиция от 1 млрд. лв. 

Предвижда се и купуване на 16 маневрени локомотива за 21,8 млн. лв. 

Четвъртият проект е инсталиране на бордово оборудване на 108 локомотиви за всички пътнически и товарни преводвачи. Ще бъде създаден механизъм, по който превозвачите да кандидатстват. Грантът по плана е 63 млн. лв., 63 млн. са собствено финансиране от компаниите. 

ЖП транспорт

Журналист от „Гардиън“ се качи в нощния влак Истанбул-София и остана без думи

ноември 27, 2022

Нощният влак от Истанбул до София е сред номинираните за „Най-добро пътешествие“ за 2023 г. в класацията на платформата за пътуване Lonely Planet. Нощната линия беше подновена през април тази […]

Автомобилен транспорт

Учени: Проектът за удълбочаване на Варненското езеро застрашава сериозно Аспаруховия мост

ноември 26, 2022

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро е изготвен без да се обследва влиянието върху Аспаруховия мост и застрашава сериозно неговата цялост, алармираха учени по време на презентация пред студенти и […]

ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: Интегриран билет за БДЖ е като от феодален строй да преминем в капитализъм

ноември 26, 2022

Националната компания „Железопътна инфраструктура“ не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се […]