Нова регулация заплашва с безработица 190 000 български шофьори

Стара Европа се загрижи българските, полските, румънските и други тираджии от Централна и Източна Европа да се прибират у дома си след три седмици път, за да си почиват. Това е едно от предложенията, което е част от т.нар. пакет за мобилност, който ЕК внесе в Европарламента на 31 май. Промените предвиждат още след третия ден в страна от ЕС на тираджията да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл.

Големите страни в Европа се страхуват, че българските, полските, унгарските и румънските камиони отхапват дял от пазара. Всеки четвърти камион в Европа е полски. Българските са 70 000, а шофьорите за международни превози по данни на Съюза на транспортните работници, са към 190 000.

От няколко години тече тих процес за елиминирането на превозвачите от новите в ЕС от пазара

Страхът прилича на историята с полския водопроводчик, който на Острова бе синоним на чудовището, което ще изяде работните места на трудолюбивите англичани.

Започна се от Германия, която въведе в закона си чуждите превозвачи да плащат на шофьорите немска минимална заплата – по 8,50 евро на час, дори когато минават транзит. Трябва да наемат и служители, които да превеждат документи за немските контролни органи.

Законът „Макрон“ във Франция пък ( тогава настоящият френския президент го прокара като министър) въведе минимална заплата за чуждите тираджии от 1 юли 2016 г. Иска се и френска фирма, която да обработва документите. Последваха Австрия, Белгия, Холандия.

Представителите на над 11000 български превозвачески фирми казват, че това е коалиция на старите държави. От другата страна са България, Гърция Испания, Словакия, Полша, Румъния, Чехия. ЕК стартира наказателна процедура срещу Германия и Франция заради новите правила, но и до днес ням резултат.

В новия пакет от мерки, който ще се гледа наесен, освен плащането според ставката в страната, през която се пътува, се изисква и след три седмици в Европа шофьорът да се прибира в държавата си.

Директивата позволява да се прави съкратена седмична почивка от 24 часа в рамките на две седмици, но след третата тираджията трябва да си е у дома.

Според друга промяна тираджията трябва да изкарва седмичната почивка в хотел.

Христо Христов от КРЙБ е представил пред българските евродепутати защо организацията е против това – защото в Европа няма паркинги за камиони, а там, където има, не са охраняеми. Отделно са разходите и организацията за придвижване на водача от такъв паркинг – по правило извън града, до хотел, в който да кара задължителната почивка.

В същото време проблемите с кражбите, вандализма и нахлуването на емигранти се увеличават с висок темп.

А според международна конвенция шофьорът и превозвачът носят отговорност за стоката до разтоварването

Ако камион със стока за 300 000 – 400 000 евро бъде ограбен на неохраняем паркинг и шофьорът липсва, застрахователят няма да плати. Шофьорите не са склонни да остават товара без надзор и заради бежанците. Ако по време на престоя каросерията се напълни с нелегални емигранти, шофьорът носи и наказателна отговорност.

Александър Стамболийски от Съюза на транспортните работници заяви, че ако шофьорите ще спят в хотел, то трябва да има охраняеми паркинги за тировете.

Същото иска и Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи .

Колкото до завръщането у дома, Лалов призовава ЕС да се погрижи и за моряците – на 3 седмици да им купуват самолетен билет, за да се прибират вкъщи.

Искат да ни изхвърлят от пазара, защото като ни натоварят с допълнителни разходи, няма да сме конкурентни, твърди Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи . И останалите български превозвачи виждат в промените опит да бъде свит пазарът на фирмите от Централна и Източна Европа.

А също и кражба на персонал – българските шофьори да отидат на работа в немски фирми например. Защото средната възраст на международните шофьори в Европа е 55 г. и има огромен недостиг.

Международният транспорт дава 15-16% от БВП и поради това превозвачите искат защита от държавата срещу новите правила.

ЕК пък заявява, че иска да се облекчи възможността един камион, като влезе в дадена страна, да вози стоки и между отделните градове там. Само че промените предвиждат това да става в рамките на 5 дни, а сега срокът е една седмица.

По време на дебата в Европарламента полски евродепутат попита: Ако наш шофьор пътува до България и Румъния, техните ли командировки ще получава, защото там стандартът е по-нисък?“.

Депутати от Германия, Франция, Италия подкрепят промените с аргументи срещу фирмите-пощенски кутии, които крадат превози срещу съвременното робство на шофьорите.

 

Източник: 24 часа

Автомобилен транспорт

Росен Желязков: Яд ни е, можехме да решим въпроса с пакета „Мобилност“ за целия 700-членен ЕП

Всеки член на Европейския парламент организира така своя дневен ред, че да присъства на заседание. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков във включване по телефона в сутрешния блок на […]

Автомобилен транспорт

Автомобили на приложението за такси „Максим“ са спрени от движение

На шофьори на автомобили на компанията за споделени услуги за пътуване „Максим“, която действа на същия принцип, както вече спряната „Юбер“, са били съставени актове, а със заповед са спрени […]

Автомобилен транспорт

Загубихме отлагането на пакет „Мобилност“ с два гласа

Със 156 на 154 гласа България и останалите страни – членки току-що загубиха битката за отлагането на пакета „Мобилност“. Това се случи току-що на заседание на Европейския парламент в Страсбург. […]