Нова регулация заплашва с безработица 190 000 български шофьори

Стара Европа се загрижи българските, полските, румънските и други тираджии от Централна и Източна Европа да се прибират у дома си след три седмици път, за да си почиват. Това е едно от предложенията, което е част от т.нар. пакет за мобилност, който ЕК внесе в Европарламента на 31 май. Промените предвиждат още след третия ден в страна от ЕС на тираджията да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл.

Големите страни в Европа се страхуват, че българските, полските, унгарските и румънските камиони отхапват дял от пазара. Всеки четвърти камион в Европа е полски. Българските са 70 000, а шофьорите за международни превози по данни на Съюза на транспортните работници, са към 190 000.

От няколко години тече тих процес за елиминирането на превозвачите от новите в ЕС от пазара

Страхът прилича на историята с полския водопроводчик, който на Острова бе синоним на чудовището, което ще изяде работните места на трудолюбивите англичани.

Започна се от Германия, която въведе в закона си чуждите превозвачи да плащат на шофьорите немска минимална заплата – по 8,50 евро на час, дори когато минават транзит. Трябва да наемат и служители, които да превеждат документи за немските контролни органи.

Законът „Макрон“ във Франция пък ( тогава настоящият френския президент го прокара като министър) въведе минимална заплата за чуждите тираджии от 1 юли 2016 г. Иска се и френска фирма, която да обработва документите. Последваха Австрия, Белгия, Холандия.

Представителите на над 11000 български превозвачески фирми казват, че това е коалиция на старите държави. От другата страна са България, Гърция Испания, Словакия, Полша, Румъния, Чехия. ЕК стартира наказателна процедура срещу Германия и Франция заради новите правила, но и до днес ням резултат.

В новия пакет от мерки, който ще се гледа наесен, освен плащането според ставката в страната, през която се пътува, се изисква и след три седмици в Европа шофьорът да се прибира в държавата си.

Директивата позволява да се прави съкратена седмична почивка от 24 часа в рамките на две седмици, но след третата тираджията трябва да си е у дома.

Според друга промяна тираджията трябва да изкарва седмичната почивка в хотел.

Христо Христов от КРЙБ е представил пред българските евродепутати защо организацията е против това – защото в Европа няма паркинги за камиони, а там, където има, не са охраняеми. Отделно са разходите и организацията за придвижване на водача от такъв паркинг – по правило извън града, до хотел, в който да кара задължителната почивка.

В същото време проблемите с кражбите, вандализма и нахлуването на емигранти се увеличават с висок темп.

А според международна конвенция шофьорът и превозвачът носят отговорност за стоката до разтоварването

Ако камион със стока за 300 000 – 400 000 евро бъде ограбен на неохраняем паркинг и шофьорът липсва, застрахователят няма да плати. Шофьорите не са склонни да остават товара без надзор и заради бежанците. Ако по време на престоя каросерията се напълни с нелегални емигранти, шофьорът носи и наказателна отговорност.

Александър Стамболийски от Съюза на транспортните работници заяви, че ако шофьорите ще спят в хотел, то трябва да има охраняеми паркинги за тировете.

Същото иска и Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи .

Колкото до завръщането у дома, Лалов призовава ЕС да се погрижи и за моряците – на 3 седмици да им купуват самолетен билет, за да се прибират вкъщи.

Искат да ни изхвърлят от пазара, защото като ни натоварят с допълнителни разходи, няма да сме конкурентни, твърди Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи . И останалите български превозвачи виждат в промените опит да бъде свит пазарът на фирмите от Централна и Източна Европа.

А също и кражба на персонал – българските шофьори да отидат на работа в немски фирми например. Защото средната възраст на международните шофьори в Европа е 55 г. и има огромен недостиг.

Международният транспорт дава 15-16% от БВП и поради това превозвачите искат защита от държавата срещу новите правила.

ЕК пък заявява, че иска да се облекчи възможността един камион, като влезе в дадена страна, да вози стоки и между отделните градове там. Само че промените предвиждат това да става в рамките на 5 дни, а сега срокът е една седмица.

По време на дебата в Европарламента полски евродепутат попита: Ако наш шофьор пътува до България и Румъния, техните ли командировки ще получава, защото там стандартът е по-нисък?“.

Депутати от Германия, Франция, Италия подкрепят промените с аргументи срещу фирмите-пощенски кутии, които крадат превози срещу съвременното робство на шофьорите.

 

Източник: 24 часа

Анализи

Какво означава предстоящата либерализация на жп транспорта за новата програма на БДЖ

Новото ръководство на БДЖ представи приоритетите в новата икономическа програма на холдинга. Една от новините е свързана с недостига на железопътни вагони, който компанията изпитва, а решението на управата й е да […]