Нов опит: концесията на летище „Пловдив“ тръгва пак през юли

RENTON, WA - March 7: The first Boeing 737 MAX 9 is airliner pictured at the company's factory on March 7, 2017 in Renton, Washington. The 737 MAX 9, which can carry up to 220 passengers, is the second of three variants of the popular single-aisle model. (Photo by Stephen Brashear/Getty Images)

Нов опит за отдаване на концесия на летище „Пловдив“ – през юли процедурата ще бъде въобновена и ще започне събиране и оценяване на оферти. Това съобщи транспортният министър Росен Желязков днес. По думите му концесионният процес е започнал още през януари, като в момента се очаква подготвянето на предварителни оценки и анализи.

Предишният опит за концесиониране на летището край града под тепетата се провали. Миналата година за концесионер за срок от 35 години бе избран консорциум между китайската компания „Хайнан“ и българската „Пловдив еърпорт инвест“. Обещанието бе за инвестиции в размер на 79 млн. евро и фиксирано концесионното възнаграждение – 600 хил. лв. на година. Плюс 6% от приходите. фиксирана част и 6% от приходите плаващо.

Консорциумът обаче се отказа да подпише договор с Министерството на транспорта и не подаде в срок нужните документи за това. Преди това в китайската компания се случи трагедия – при инцидент загина нейния съпредседател и основател Уанг Джен. По същото време конгломератът страдаше и от финансови затруднения

В крайна сметка през откомври 2018 г. правителството взе решение за прекратяване на концесионната процедура. Другата опция по закон бе да се предложи на класирания на второ място участник в процедурата да сключи договор. Това бе „Консорциум Летище Пловдив“, съставен от „Тракия икономическа зона“ и автотранспортната ПИМК. Последната междувременно спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата. Офертата предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Заради големи разлики в офертите обаче не се пристъпи към тази опция или поне това бе обяснението на властта. Второто обяснение бе приетият след откриване на процедурата нов Закон за концесиите. На това основание Министерският съвет заяви, че е „икономически и правно оправдано“ концесията на летище „Пловдив“ да бъде прекратена и ако има нова – то тя да е по новия ред.

За новата процедура, която ще тръгне през юли, се подготвя схема за гаранция при отказ на бъдещия инвеститор, каквато не се изискваше при предишната процедура, съобщи още Росен Желязков днес в Народното събрание.

„Това е нормална практика при процедурите за сериозни обекти, какъвто е и „Летище Пловдив“. Гаранциите ще са за участие в процедурата и за сигурност на намеренията на кандидатите“, разясни министърът. 

Uncategorized

20 години Ръководство на корабния трафик в България

Представители на най-големите български и световни организации в морския бранш се събраха в гр. Варна по покана на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Поводът е официалното честване на 20-годишнината от установяването […]

ЖП транспорт

Скандално видео: Локомотивите в БДЖ се крепят на тел, канап и тиксо

Скандално видео, публикувано от потребителя Ангел Ангелов във Фейсбук, разбуни духовете в специализираните железничарски групи. Локомотивният машинист е показал състоянието на кабината на превозното средство, в което личат изобретения в […]