Открити са 10 археологически обекта по трасето на жп линията Волуяк-Драгоман

DCIM/100MEDIA/DJI_2445.JPG

Десет археологически обекта от различни епохи бяха открити при подготовката на трасето преди стартиране на строителните работи по жп линията Волуяк-Драгоман, която се финансира със средства от ОПТТИ 2014-2020. За опазване на археологическото наследство в обхвата на проекта, през август 2021 г. е сключен договор между НКЖИ и Национален археологически институт с музей при БАН с предмет „Спасителни археологически проучвания и археологически дейности/надзор по време на строителните дейности в железопътен участък Волуяк – Драгоман”. Към момента вече са проучени всички обекти, като за девет от тях е извършено предварително археологическо проучване, а за един – цялостно археологическо проучване.

В края на юли приключи предварителното археологическо проучване на най-големия от десетте обекта, който се намира в землището на с. Алдомировци, общ. Сливница. В рамките на два месеца и половина екип от археолози и специалисти от НАИМ-БАН, РИМ-София, НХА и Националната галерия обследваха обекта, с дължина от около 1060 м и обща площ от 32 дка.

В проучваната площ са открити некропол от късната античност (V-VI в.), трасе на античен път със запазена дължина 15 м, антични зидове от сгради, средновековни жилища и структури, свързани с продължително обитаване на обекта. Сред археологическите находки са разкрити пещи за печене на вар, чийто аналогии могат да бъдат намерени във водещи обекти в Западна Европа.

Документирани са структури от преходния период между къснобронзовата и ранножелязната епоха (XII-X в. пр. Хр.), късната античност (IV-VI в.) и средновековието. Откриват се материали и от късноелинистическата (II-I в. пр. Хр.) и римската (I-III в.) епохи.

Заключенията на експертите са, че разкритите археологически структури имат голям научен потенциал и значимост за изследване на културата в района, който през античността е част от територията на Сердика. Във връзка с това предстои пълно спасително проучване на целия обект, което ще продължи 5 месеца. За да се намали забавянето на строителните дейности по жп линията, в момента НКЖИ и НАИМ-БАН изготвят план за разделяне на археологическото проучване на два етапа, който да е синхронизиран с работната програма на изпълнителя. Предстои част от спасителното проучване да бъде извършено през тази година, а вторият етап – през археологически сезон 2023 г.

Автомобилен транспорт

Михаил Рангелов, главен редактор на Транспортал: За Украйна ще има план за възстановяване след войната, България задължително трябва да се включи в него

След приключването на войната в Украйна ще има нов план „Маршал“ за възстановяването на разрушенията. Средствата ще бъдат много големи и политиците в България задължително трябва да ни включат в […]

ЖП транспорт

ЕК одобри Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027

Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 беше одобрена днес от Европейската комисия. Това е първата голяма инфраструктурна програма за България, която е приета от Европейската комисия. Бюджетът на програмата е приблизително 1.61 […]

Воден транспорт

Турция вдига петкратно таксите за кораби през Босфора, транспортният министър с остра реакция след сигнал от бизнеса

България има само десет дни за реакция срещу решението на Турция да вдигне петкратно таксите за преминаване през Босфора, коментира пред Транспортал Стоян Новаков, бивш транспортен заместник-министър в правителството на […]