От Торино до Париж за 3 часа с влак, 3 млн. тира ще изчезнат от пътя (Графика)

03.03.2021 19:42; Виолина Христова, Рим 80104;

Френски работници разглеждат карта на проекта за тунела.

ЕС финансира 40% от проекта за високоскоростна жп линия между Италия и Франция

След 30 години спорове, многократни спирания, потегляния и протести на екозащитници високоскоростната железопътна линия между Лион и Торино (270 км) е на път най-после да стане факт.

Въпреки противопоставянето на движението „5 звезди“ новото правителство на Марио Драги ще даде рестарт на шанса Италия и Франция да се свържат скоростно. И когато проектът бъде завършен, от Торино до Париж ще се стига с влак за 3, а не за 6 часа и половина, както е сега.

Това ще доведе и до изчезването от пътищата на 3 млн. тира, които всяка година пресичат италианско-френската граница. Ще означава хиляди самолетни полети по-малко за транспорт на хора и стоки и в крайна сметка ще намали неимоверно замърсяването на атмосферата. Според изчисленията прехвърлянето на товарите от камиони върху жп линии ще се равнява на 3 млн. тона въглероден двуокис по-малко емисии годишно. Това е средното количество, изпускано в атмосферата от един град с 300 000 жители.

Когато скоростните влакове между Лион и Торино станат факт,

Лондон, Париж,Мадрид, Миланои Барселона ще имат връзка

помежду си

Оста Торино-Лион придобива още по-голямо значение, като се има предвид, че е възлова връзка от европейския коридор, известен като средиземноморски и дълъг 3000 км. Всяка година между Франция и Италия се транспортират над 40 млн. тона стоки и материали – най-вече автомобили, машини за индустрията, метали, дрехи и др. Това количество е повече от 38-те милиона тона стоки, които преминават годишно през Швейцарските Алпи, и е 60 на сто от тези през границата между Италия и Австрия.

По предварителни изчисления реализирането на международната връзка с високоскоростни влакове между Лион и Торино струва 8,6 млрд. евро. 57,9% от разходите за проекта ще бъдат за Италия, а 42,1 на сто – за Франция. Европа обаче ще финансира 40% от проекта. В крайна сметка

ЕС ще даде 3,328 млрд.евро, Италия -2,884 млрд., аФранция – 2,087млрд. евро

Как се стигна до проекта?

За ТА\/ (Тгепо А11а Х/еюсНа), или високоскоростен влак, се говори вече от трийсетина години. През 90-те години на миналия век по време на среща на високо равнище на Лазурния бряг между френското и италианското правителство се решава да се даде началото на нова бърза връзка през Западните Алпи. Така ЕС поставя плана за нея сред 14-те приоритетни проекта на трансевропейските транспортни връзки. Торино-Лион е част от коридор 5, който свързва Лисабон и Киев.

През 1992 г. Париж и Рим се договарят за пръв път за своя проект, а 4 г. по-кьсно се реализира и първото проучване за него. Проектът преминава през десетина фази, свързани с конкретното проектиране на линията, има и пет осъществени оценки за ефектите върху околната среда, седем са международните договора, сключени за осъществяването му, като последният е ратифициран и от двата парламента на Париж и Рим.

Първата копка е през 2002 г., за да се сондира какви точно са характеристиките на планината, през която трябва да мине основният тунел. Четири са тунелите на френска територия и последният е в напреднала фаза в 5аюМ\/1агйп-1а-Ро|1е. Един е тунелът на италиански терен – в Киомонте, в долината Вал ди Суза.

Вал ди Суза в Италия, откъдето ще минава линията.

Тунелът „Мадалена“ е дълъг 7,5 км и неговото издълбаване завърши през 2007 г. Във Франция проектът се реализира благодарение на публични дискусии с местните администрации – обсъжда се всичко, свързано с икономическата сфера и развитие, създаването на работни места, заплащането и др.

В Италия обаче нещата са доста по-сложни заради многото протести. Проектът на Апенините беше обект на силни критики от страна на движението N0 ТА\/, като на 8 декември 2005 г. манифестанти дори блокираха пътищата. Година по-късно обаче се постави началото на диалог с протестиращите. През 2010 г., когато започна дълбаенето на тунела „Мадалена“, движението N0 ТА\/ отново се мобилизира. Обявен беше и търг за 37 млн. евро за контрол на околната среда, свързан с реализирането на международната част от проекта – това е галерията, дълга 57 км в сърцето на Алпите.

Прокопаването на тунела между Франция и Италия

От този момент нататък обаче нещата около проекта зациклиха и търговете за 2 млрд. евро, свързани с прокопаването на основния тунел, бяха отложени за неопределено време.

Въпреки всичко Франция продължи да изкопава по 18 м дневно в посока към Италия, което означава, че 400 френски работници копаеха денонощно на три смени.

Основният тунел, който ще свърже Италия и Франция, е дълъг 57,5 км, като 45 от тях са на френска територия, а 12,5 – на италианска.

Тунелът е двуцевен, всеки коридор е с еднопосочен коловоз

Две са международните жп станции в него – Суза и Зат! ^аппе с1е Маипеппе. Първоначално се предвиждаше през 2018 г. да стартира последната фаза на проекта, за да заработи през 2029-2030 г. Заради блокирането му в Италия обаче всичко това ще се забави. Според експертите евентуалното блокиране и отказ от проекта ше струва повече, отколкото самото му осъществяване.

Критиците на проекта смятат, че той ще окаже вредно влияние на околната среда заради присъствието на уран, радон и азбест в онази част от основния тунел, която е в зоната на Монченизио. Предлагат парите за него да се пренасочат към подсилване на националната и регионалната транспортна мрежа в област Пиемонт, където е Торино.

Торино и Лион от години са свързани с жп линия, по която се движат регионални влакове. Според аргументите на защитниците на проекта новата линия ще бъде много по-кратка, а това стимулира транспортирането на стоки. Ще бъдат открити нови 6000 работни места, докато се строи, и още 500, когато проектът е факт.

А изследванията показват, че всяко вложено евро в реализирането на проекта ще доведе до 3 евро възвръщаемост за БВП на Италия и Франция.

Източник: в. 24 часа

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]