Петър Витанов, евродепутат от БСП и ПЕС: Ако пакетът „мобилност“ действаше в момента, магазините в половин Европа щяха да са празни

Petar VITANOV in the EP in Brussels
  • Господин Витанов, какъв е вашият коментар за приетите от Съвета на Европа мерки по пакета мобилност?
  • При всички положения това, което се случи за нас не е добре. Не защото се опитваме по забавим приемането на текстовете във времето, а защото имаме възникване на нова ситуация покрай кризата с covid-19. Ние променяме правилата в условията на една пандемия, която ще промени из основи правилата на бизнеса. Нашата цел бе тези текстове да бъдат приети в Съвета след края на кризата, тогава, когато може да се направи една обективна и задълбочена оценка на ситуацията, да се направи финансова оценка и анализ на всички участници в сектора и когато разполагаме с тази информация да предприемем най-необходимите мерки, с които можем да възстановим функционалността и ликвидността на автомобилния бизнес.

Тази криза допълнително ще влоши финансовото положение на компаниите в сектора, те в момента изпадат в липса на ликвидност и свежи пари. Тези фирми, които се преборят с кризата ще излезнат с влошено икономическо състояние. И въпреки това в момента има законодатели, които бързат да въведат тези рестрикции  и финансови тежести. Това няма нищо общо с европейската солидарност и целта им е просто едни компании от Източна Европа да бъдат изместени от техните западноевропейски конкуренти.

  • Българските превозвачи вече коментират, че покрай кризата с корона вируса западните им колеги са се изпокрили и в момента превозите се извършват основно от източноевропейски шофьори. Какво би станало със Западна Европа, ако в момента действаше пакета „Мобилност“?
  • Това не са само коментари на шофьори, това си е самата истина. В момента основната тежест по превозите на стоки от първа необходимост, на медицинско оборудване и предпазни средства се извършва само от източноевропейски превозвачи. Хората с риск за собственото си здраве осигуряват снабдяването и прехраната на цяла Европа. Ако те в момента спрат да возят, в половин Европа магазините ще останат празни. Особено в държави, които не могат да произвждат за себе си стоки от първа необходимост. Разбира се едно такова развитие би разрушило самите устои, върху които е изграден Европейския съюз и аз много се надявам да не се стигне до там.

В момента ние нямаме нужда от такова Ad hoc законодателство. Нещо повече – ние в момента сме въвели редица дерогации за правилата, които са в сила и в момента. Отпадна задължението за спането извън кабините, имаме удължено работно време – от 9 на 11 часа, имаме по-голяма гъвкавост в ползването на почивките. Това се прави само и само да може да се осигури продоволствието на Европа.

  • Предстои второ гласуване на пакета в Европарламента. Възможно ли е да се обърне гласуването заради изменената обстановка покрай коронавируса?
  • Европейският парламент до голяма степен е функция на мнозинствата, които управляват в съответните държави.И това което се случи вчера не ме прави голям оптимист, понеже нито една държава не промени своята позиция. Нито Чехия, нито Словакия, които първоначално ни подкрепяха, сега не са склонни да ревизират своето виждане. Това, което предстои е да бъде анонсирано като първа точка решението на Съвета, с което приключва първо четене на законодателния процес. След като то бъде евентуално анонсирао на 16 април предстоят три плюс един месеца, в които могат да се внасят допълнителни изменения и поправки по това законодателство, за да може ако няма такива тя да влезе в процедура за второ четене. Но ние разбира се ще внесем такива изменения.
  • Но все пак няма ли шанс при една добра информационна кампания да се обърне мнението както на групи, така и на отделни евродепутати?
  • Аз се надявам, че колкото повече време минава, толкова повече хора ще осъзнаят сериозността на изпитанията, на които ще бъде подложена Европа и в частност автомобилния сектор. И когато видят че доставките на стоки и услуги са поставени под риск, понеже няма кой да ги доставя, се надявам здравият разум да надделее. За да се случи това обаче, трябва да станат ясни щетите върху целия транспортен отрасъл. Ако тръгнем да го правим тези щети няма да са ясни и видими за всички. Но след няколко месеца повярвайте ми, няма да има хора, които да не си дадат сметка за тежката ситуация, в която се намира транспортът.
ЖП транспорт

Най-добрите гари в Европа

Железопътният транспорт остава един от най-евтините. А в контекста на пандемията и пътуването на по-къси разстояния е предпочитан пред авиационния, най-малкото поради наличието на повече площ. Consumer Choice Center публикува […]