Петър Мутафчиев: България има ЖП линии за 160 км/ч, но няма влакове за тях

За момента липсват конкретно обявени мерки за прокарването на амбициозната инфраструктурна програма на правителството. Трябва да се изготви стратегията на България като транзитна държава и на базата на това да се определят приоритетните проекти, а София трябва да работи заедно със съседните си държави, за да може тези проекти да са част от по-голямата европейска транспортна мрежа. Това коментира Петър Мутафчиев, председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура и бивш министър на транспорта, в ефира на предаването „В развитие“ с водещ Вероника Денизова.

Правителството обяви тази седмица програма за 12 млрд. лв за довършването на АМ „Хемус“, „Струма“ и „Черно море“, нови четири или пет моста на р. Дунав, два или три тунела под Стара планина. Програмата ще бъде предшествана от анализ какво е реалистично да се изгради.

„Правителството трябва да подготви сериозна инвестиционна програма за цялата транспортна система – говори се за автомагистрали, но не чуваме за нито един от ЖП проектите, които са приоритет и за България и за Европейския съюз.“

Инфраструктурата е важна, но тя е част от транспортната система, която трябва да бъде ефективно балансирана, каза Мутафчиев.

Необходимо е да се обърне внимание на железопътния транспорт – заради неговата важност не само за България, но и за ЕС – но не само като пътища, а и като подвижен състав.

Скорости до 160 км/ч по железопътни линии в България – какъвто проект обяви Европейската комисия за важните линии в континента – са възможни и са били залегнали в споразумение на балканските държави. „За съжаление след 2011 г. работата по това споразумение спря.“

България има линия за 160 км/ч между Пловдив и Свиленград от близо 7 години, но няма влак, който да се движи по нея, напомни Мутафчиев. „НКЖИ е задължена да поддържа линията, но няма превоз, който да плаща за услугите… Това е част от политиката, където трябва да се балансират проблемите.“

Държавата трябва да има и добра идея как и кога ще финансира тези проекти, за да не плащат данъкоплатците сметката за тези проекти, каза Мутафчиев и даде за пример изпуснатите възможности за финансиране на АМ „Хемус“, след като правителството през 2012 г. не е успяло да защити значимостта на пристанище Варна пред ЕС.

България трябва да работи заедно със своите съседи за подобни големи проекти, смята Мутафчиев. Заедно с Турция и Румъния проект като АМ „Черно море“ може да е много повече от скоростен път между Бургас и Варна, а и открива възможности за различни начини на финансиране извън чисто държавното. По подобен начин връзката между АМ „Струма“ и АМ „Тракия“ – проектът за магистрала „Рила“ – трябва да включва и Северна Македония.

Ако има необходимост за увеличаване на връзките между България и Румъния, изграждането на нови мостове през р. Дунав– или други начини на транспорт – е добра идея, особено ако се свързва с транспортната връзка север – юг в Европа. Но това трябва да включва и подобряване на свързващата пътна инфраструктура, смята Мутафчиев.

Какво още включва плана на правителството и колко реален е той може да гледате във видеото.

ЖП транспорт

Кадровите проблеми в БДЖ са почти нерешими

Heдocтигът нa ĸaдpи в „БДЖ-Πътничecĸи пpeвoзи“ cъщecтвyвa пpeдимнo в eĸcплoaтaциoннитe звeнa, ĸaтo пpиблизитeлнo 7% e изчиcлeният тpaeн нeдocтиг нa paбoтнa pъĸa oт cpeднocпиcъчнaтa чиcлeнocт нa пepcoнaлa. Toвa зaявиxa oт дpyжecтвoтo […]

Въздушен транспорт

Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев: Открихме самолетна линия София-Скопие още през 2007 г.

Транспортният министър по времето на Тройната коалиция Петър Мутафчиев беше един от най-активните членове на кабинета в периода 2006-2009 г. за откриване на самолетна линия София-Скопие и събитието се състоя […]

Йордан Мирчев
ЖП транспорт

След 20 години Йордан Мирчев отново поема БДЖ

След близо 20 години проф. Йордан Мирчев поема отново ръководството на БДЖ. В официално съобщение от транспортното министерство се казва, че с протокол на министерството се променя съставът на Съвета […]