Петър Мутафчиев: Заради увеличения дефицит в бюджета може да не останат пари за пътната инфраструктура

Ситуацията в Европа и света много бързо се променя и преминава в много тежка криза, смята Петър Мутафчиев – председател на УС на Форума за балкански транспорт и инфраструктура по време на кръгла маса на тема „Две години тол система – плюсове и минуси. Ускоряване развитието и изграждането на автомагистралите в България чрез публично-частно партньорство. Необходими промени в политиката на таксуване.“ Дискусията е под патронажа на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Като основна причина за това Мутафчиев посочи войната в Украйна. Приоритетите на българската държава също се променят. Инфлацията и нарастването на цените води до сериозни социални сривове, които трябва да бъдат поети от държавата, добави Мутафчиев. Според него правителствата се насочват към социалната политика, а това влияе върху бизнеса.

„Правителствата говорят все повече за отделяне на средства за компенсиране на цените на горивата. Заради войната в Украйна българската държава си поставя за цел да модернизира армията ни. По прогнози, ако всички тези намерения се реализират, дефицитът в бюджета ще е около 11 млрд. лв.“, каза той и допълни, че това поражда въпроса дали ще останат средства да се инвестира в инфраструктура, и по-специално в пътната.

Очакваните приходи от пътни такси за 2023 г. са около 770-820 млн. лв., каза директорът на тол системата Георги Темелков. Той добави, че около 2/3 от общите приходи следва да се генерират от тежкотоварния трафик, каквито са практиките в Европейския съюз (ЕС).

От първи януари следващата година е заложено намаление на винетките с около 10% и увеличение на тол ставките с 50%, добави Темелков по време на кръгла маса на тема „Две години тол система – плюсове и минуси. Ускоряване развитието и изграждането на автомагистралите в България чрез публично-частно партньорство. Необходими промени в политиката на таксуване.“ Дискусията е под патронажа на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, предаде БТА.

Темелков изрази надежда, че през следващите години тол системата ще достигне приходи от един милиард лева на година, каквито бяха и заявките при нейното създаване.

Идеята на тол системата беше всяка стотинка от нея да бъде използвана за изграждане на пътната мрежа, каза инж. Иво Иванов – председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Той допълни, че модернизирането и развитието на пътната инфраструктура през периода 2014-2020 г. е било силно ограничено в бюджета, който е бил в размер на 250 млн. лв.

По анализ на Световната банка, за да достигнем 10% ремонти по републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. – за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата, заяви Иванов. По думите му по този начин ще се избяга от рязкото влошаване на компрометираните настилки и ще е възможно поддържането на пътната инфраструктура в едно добро състояние. Към 2020-2022 г. до момента с парите, които са отпуснати, сме достигнали три процента по анализа на Световната банка. Надяваме се 2023-2025 г. при осигурен бюджет от един милиард лева да достигнем тези 10%, допълни той.

ЖП транспорт

Журналист от „Гардиън“ се качи в нощния влак Истанбул-София и остана без думи

ноември 27, 2022

Нощният влак от Истанбул до София е сред номинираните за „Най-добро пътешествие“ за 2023 г. в класацията на платформата за пътуване Lonely Planet. Нощната линия беше подновена през април тази […]

Автомобилен транспорт

Учени: Проектът за удълбочаване на Варненското езеро застрашава сериозно Аспаруховия мост

ноември 26, 2022

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро е изготвен без да се обследва влиянието върху Аспаруховия мост и застрашава сериозно неговата цялост, алармираха учени по време на презентация пред студенти и […]

ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: Интегриран билет за БДЖ е като от феодален строй да преминем в капитализъм

ноември 26, 2022

Националната компания „Железопътна инфраструктура“ не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се […]