Петър Мутафчиев и Владимир Каролев: Концесията на летище София се наложи, понеже държавата не прави конкурси за мениджъри на предприятията си

„Таксите, както и инвестициите, са много по-големи от очакваните. Ако сравним нашия процес за концесия с този за летището в Белград, бихме могли да видим, че концесионните такси тук са по-високи от тези, които ще се предложат за аеропорта там. Най-голямата печалба в историята на Летище София за 2018 г. е 12.6 млн. лв., а само първата такса, която трябва да плати концесионерът, е 550 млн. лв. За мен това е много позитивна новина.“ Така финансистът Владимир Каролев коментира пред NOVA телевизия темата за концесията на летище София. Министерството на транспорта обяви, че конкурсът за концесия на Летище София е спечелен от консорциума „Софт Кънект“.

Каролев заяви, че познава изключително добре процеса за концесия. Той обясни, че всичко е било изключително прозрачно. „Трябва държавата да подпише така договора, че да няма възможност концесионерът да се измъкне от ангажиментите си“, посочи финансистът и обяви, че новината за концесията е доста положителна и напомни, че сега остава държавата да си свърши работата.
„Нищо не им даваме, същите активи си остават в държавата“, каза още Каролев.

„Не трябва вече да се коментира темата за концесията на Летище София. От тук нататък трябва да се помисли сделката и договорът, който ще се сключи, да бъдат в интерес на българските граждани и на авиацията. На държавата трябва да й е ясно какво иска“, коментира бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев. Той обясни, че няма да говори от името на БСП по въпроса. По думите на Мутафчиев сега трябва да се мисли за бъдещето и как всичко да бъде в полза на обществото.

На въпрос нямаше ли възможност държавата да управлява сама летището, така че да печели, двамата експерти отговориха: „Никъде в големите държавни предприятия не се налага системата на избор на мениджмънт за управление на предприятията. Така, както едно частно предприятие може да намери своите мениджъри, така и държавата може да направи същото. БСП възрази на концесията, защото не беше ясно какво цели държавата с нея. Ако е само добро управление, то тогава защо трябва да сключваме концесия?“, коментира Петър Мутафчиев.

„На теория е възможно държавата да управлява добре едно дружество, на практика в България това почти не се е случвало досега. Летището е било под различно политическо управление, но резултатите са едни и същи – абсолютно незадоволителни“, допълни Каролев.

Автомобилен транспорт

Oтхвърлиха поправките по пакет „Мобилност“, българия завежда дело в Съда на ЕС

С голямо мнозинство на второ четене бяха отхвърлени поправките, внесени от българските евродепутати и техни колеги по пакета за международните превози. Преходният период е година и половина. След това камионите […]

Воден транспорт

Русия настъпва в Арктика, строи най-мощния ледоразбивач в света

Руското правителство има огромни амбиции за Арктика. Въпреки предизвикателната глобална икономическа среда заради кризата с коронавируса, Кремъл планира да построи поне пет нови ледоразбивача, които според премиера Михаил Мишустин ще […]

ЖП транспорт

ПРОМЯНА НА ДАТА НА КОНФЕРЕНЦИЯ IRFC 2020

В светлината на развитието на ситуацията по отношение на разпространението на коронавирусния COVID-19 в Европа, датата на международната конференция IRFC 2020 (Международен железопътен форум и конференция) беше отложена за дата […]