Петър Мутафчиев: На виновните за състоянието на тол-системата трябва да бъде потърсена отговорност

Винаги, когато държавата е ощетена трудно може да се говори за законност. При добро желание може да бъде потърсена отговорност на тези, които са причинили вреди на държавата и данъкоплатците, какъвто е случая с тол-системата, коментира по БНР председателят на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев.

Прoвeркa нa eфeктивнocттa нa въведената през март 2020 г. тoл cиcтeмa започва служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова след разкритията за дейността на държавното предприятие „Автомагистрали“. Пред телевизия „Евроком“ тя посочи, че вce oщe тoл cиcтeмaтa нe мoжe дa гeнeрирa тaкcитe, кoитo би трябвaлo дa пoeмe oт тежкотоварните трaнcпoртни cрeдcтвa, a дeлът нa приходите от винетки, които се плащат от леките автомобили, остава много гoлям. 

Мутафчиев поясни, че над 20% са разходите за поддръжка на системата по отношение на трафика:  

„Същевременно за закупуване на винетката и за изплащане на таксата за тол системата има фирми, които получат комисионна. Въпреки че е автоматизирана системата, бяха назначени 600 души в предприятие „Тол система“, които правят разходи“. 

Мутафчиев обясни, че от ФБТИ още преди въвеждането на тол-системата са обяснявали, че предложението на правителството не би могло да се реализира ефективно и не може да постигне желаните резултати. „Имахме срещи с тогавашния министър на МРРБ Лиляна Павлова, направихме и специална конференция, на която предупредихме за проблемите, които тази система ще създаде. Вместо да бъдем послушани, бяхме нарочени едва ли е за хора, които умишлено спъват дейността на правителството“, обясни Мутафчиев.

Според него вече въведената система трудно може да бъде променена. По думите на бившия министър трябва да се търси алтернативен начин за финансирането на ремонта и строителството на пътища, като например използването на част от акциза върху горивата, което е било едно от предложенията на ФБТИ.

Цялото интервю може да чуте от звуковия файл тук – https://bnr.bg/horizont/post/101479642/petar-mutafchiev

Автомобилен транспорт

Зелената сделка ще повиши цената на бензина

Предстоящата Зелена сделка и предложението за нови минимални нива на акциза, които Европейската комисия се кани да приеме, ще доведат до това до година и половина – две цените на […]

ЖП транспорт

30 млрд. евро за инфраструктурни проекти, свързващи регионите на ЕС

През изминалата седмица Европейският парламент прие актуализираната програма „Механизъм за свързване на Европа“ и отпусна още средства за транспортни, цифрови и енергийни проекти за периода 2021—2027 г. Актуализираната програма „Механизъм […]