Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

  • Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия?
  • Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия за инкриминиране на сивия сектор в автомобилните превози. Двукратно в Парламента бяха направени неуспешни опити за промяна на Наказателния кодекс, където да бъдат предвидени наказания лишаване от свобода на лица, извършващи нелегални превози на пътници. За съжаление и този път бяха приложени лошите практики в българския парламент и чрез промени в кодекса за търговското корабоплаване да  се промени Наказателният кодекс. Превозвачите имат пълно право да настояват и да защитят своите искания. Виновни за неуспешните промени са Министерството на транспорта, Министерски съвет и управляващото мнозинство. Опитват се да прехвърлят топката на Президента, тъй като той бил наложил вето, без да се замислят, че той има наистина сериозни основания за това. Неговото настояване е да се прекрати с практиката чрез промяната на един закон да се пробутват текстове за промяна и на друг, без да имат връзка помежду си. А също така, да не се дублират административни с наказателни санкции за едно и също нарушение. Затова бе прието и ветото.

Нескопосаните предложения за промяна говори, че в управлението липсва сериозен професионален капацитет, включително по законотворчество. Явно в България имаме един голям проблем – опитваме се да направим здравеопазване без лекари, образование без учители и политика без политици и държавници и от това идват всичките ни проблеми, с които се сблъскваме напоследък.

  • Вашият колега от БСП Георги Свиленски посочи липсата на контрол от страна на автомобилната администрация и даде за пример колко пъти служители и директори на агенцията бяха арестувани с подкуп?
  • Не мисля, че проблемът е само корупционен. Необходимо е в законодателството и подзаконовата рамка да има ясни правила за регулация както в отделните видове транспорт, така и между тях. Контролът може да бъде ефективен, когато имам ясно определение какво представлява сивият сектор, а също така и какви превантивни мерки могат да се предприемат, за да не се създават условия за нелоялна конкуренция в автомобилния транспорт. Ще Ви дам само един пример. Може ли частно неюридическо лице да регистрира на негово име 10 микробуса, за които се изисква категория В, с която той разполага, и това не създава ли условия за извършване на нелицензирани превози в страната и извън нея?! Това ощетява както държавата, така и всички, които са вложили не малко усилия и средства да се регистрират като превозвачи, плащат данъци и спазват законодателството на България. В този смисъл са необходими и много други промени в нормативните документи, за да се постигне ефективен контрол.
  • Проблемът с нелицензираните превози не е от днес и от вчера. Как беше уреден въпросът по времето, в което Вие бяхте министър на транспорта?
  • Този проблем наистина стои отдавна. Ние сме пробвали различни оперативни мерки – например периодични акции, при които бяха санкционирани нарушители. Но в съда много трудно се доказват такива нарушения, поради отказа на пътуващите с нелегалния транспорт да свидетелстват, че са заплатили за пътуването си. Или както доби популярност фразата: „ние ги хващаме те ги пускат“. Обсъждани са на междуведомствено ниво въпросите по отношение на регистрацията на МПС, с които се извършва подобна дейност, а също така и предложения за наказателна отговорност.

След 2008г. навлезнаха и много транспортни услуги чрез интернет. Пример е  системата Юбер, която ползваше чрез електронно приложение да се използват частни лица с автомобилите им за превоз в града. И не само тя. Това е предизвикателство пред ЕС да регламентира услугите, които се предлагат чрез новите технологии и как те се вписват в общото законодателство на Съюза и страните-членки по отношение лицензирането на превозите и общата конкурентна среда. Изискванията трябва да са еднакви за всички и да не се допуска нелоялна конкуренция.

  • Добре, ветото на президента имаше ефект и поправките не бяха приети на второ четене. Вие имате ли предложения как може да бъде разрешен този кръг от проблеми?
  • На първо място превозни средства, с които могат да се извършват търговски превози да могат да бъдат регистрирани само от търговски фирми. Разбира се с едно изключение – както беше преди много време – многодетните семейства да имат право на това. На второ място, както споменах преди малко, ЕС ясно да регламентира уеднаквяване критериите за извършване на транспортна дейност и към регламентите да бъдат включени и услугите чрез интернет с цел нормална конкурентна среда.  Много важно е да се даде ясно определение за споделеното пътуване и да се разграничи от търговската дейност, за да са спокойни  и превозвачите, и гражданите. Споделеното пътуване е полезно от много гледни точки – икономическа, екологична и др. Но ако под неговото прикритие се извършва нелегална търговска дейност, за това трябва да има санкции.  Надявам се, че това ще стане в много кратки срокове, тъй като си спомням какво чудо бе западните страни да запазят своите търговски интереси в областта на товарния транспорт с налагането на пакета „Макрон“. Нека да бъдат така добри да положат същите усилия и за регулирането на този пазар. А той може да бъде наистина свободен, само когато е добре регламентиран.

На трето място трябва  незабавно да се предложи добре обмислена промяна на Наказателния кодекс и съответните промени в закона за автомобилните превози.

  • Как очаквате да се развият събитията с оглед на предстоящия утре протест?
  • Аз не мисля, че самият протест трябва да е причина, която да повлияе на решенията. Очаквам парламентът  и Министерството на транспорта да седнат и да си свършат работата, защото е наболяла необходимостта от промените, за които настояват превозвачите. След като са отпаднали поправките, нека тези текстове да бъдат вкарани по нормален начин, а не през кодекса за корабоплаването, а като закон за промяна на НК. Дори бих посъветвал опозицията да внесе тези поправки по подходящия начин, тъй като виждам, че тези текстове служат като повод за някаква политическа игра, свързана с президента. Ако например БСП внесе тези поправки директно в наказателния кодекс, това ще е от полза за всички, включително и за самата БСП.
Автомобилен транспорт

Впечатляващите параметри на първата S-класа на батерии

Най-после Mercedes-Benz представи дългоочаквания си електрически флагман EQS, който стана „първият луксозен модел на подбранда Mercedes-EQ”. Той е първият модел, качен на платформата MEA за електрически модели, като представлява своеобразна […]

Автомобилен транспорт

Европейците подкрепят идеята за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2030 г.

По-голямата част от анкетираните жители на европейските градове подкрепят общоевропейската инициатива за прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2030 г., за да се намалят емисиите […]

ЖП транспорт

Сименс мобилити: Не сме съгласни с начина на провеждане на поръчката на БДЖ за нови мотриси

Във връзка с решението на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД от 05.04.2021 г. за прекратяване на процедура по ЗОП с предмет: „Доставка и гаранционна поддръжка на до 16 броя новопроизведени […]