Петър Мутафчиев, председател на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура: Финансирането на поддръжката и ремонта на пътищата чрез акциза на горивата е най-справедливото решение

  • Господин Мутафчиев, до каква степен са обосновани исканията на превозвачите, които протестират в момента?
  • Когато се намираме в тежа икономическа криза с нарастваща инфлация е необходимо да се търсят пътищата, по които да бъде запазен бизнесът, както и доходите на българските граждани. Така че превозвачите имат основание да искат от правителството да разработи една антикризисна програма, която да им помогне. Такова задължение правителството има и към всички обикновени български граждани. Големият проблем в момента е, че България като част от Европа е под влияние на войната в Украйна. Развитието на този процес ще продължи да предизвиква негативни последици върху икономиката ни. Так че се надявам да се стигне до разумни предложения, които да подпомогнат автомобилния бранш в България, като се помисли и за други варианти, не само по отношение на цените на горивата. Трябва да се помогне на общините, които да финансират транспорта до малките населени места, където превозът е нерентабилен. Трябва да се създаде и законова възможност за промяна условията на дългосрочните договори на превозвачите с оглед на промените в текущата икономическа  и политическа обстановка.
  • Намаляване на цената на горивата по различни начини, включително и чрез промяна на акцизната ставка. Може ли това да се случи?
  • Това, което имам като информация е, че правителството е предприело действия да иска от ЕС намаляване на акциза с 50%, включително като едно общо правило. Друг е въпросът дали Брюксел ще приеме такова предложение, но това е единствената възможност, при която цените могат да паднат надолу. При едно евентуално намаляване на акциза с 50% цените на горивата могат да бъдат намалени с 30 до 50 стотинки на литър гориво. Тази мярка обаче няма да е с дългосрочно влияние. Ако се предприемат действия от ЕС, които ще ограничат вноса на руски петрол, това със сигурност ще увеличи цената на горивата. При едно поскъпване с 1 лев, ефектът от намаления акциз ще се неутрализира, а цените ще се вдигнат примерно с 50 до 70 стотинки от сегашните нива. Така че трябва да се търсят трайни решения. А също така и гаранции от производителите и търговците на горива, че няма да злоупотребят с добрата воля на правителството по отношение намаляване на акциза и реално ще намалят цената на дизела и бензина.
  • В интервю за нашия сайт Димитър Димитров от Камарата на превозвачите  каза, че разликата между брента и руския петрол „Уралск“ от началото на войната е нарастнала от $1 на близо $30. Можем ли да говорим тогава, че има някакъв картел, за да се задържат цените на горивата на тези цени в момента?
  • Да, тази разлика вече е около 20% между двата вида петрол. И е функция на държавата да провери защо цените са такива. Говори се, че „Лукойл“ работи не с 40% руски петрол, а много повече, като останалата част е пак такъв петрол, просто влиза през други фирми. Това обаче е работа на държавата да провери.
  • Кой може да направи тази проверка? КЗК? НАП?
  • КЗК също може да извърши такава проверка. За картела при горивата у нас се говори от дълго време. Имаше констатирани нарушения и изведнъж всичко се потули. Високите цени са факт. Разликите в цените при търговията на различните видове петрол на световния пазар, а също така и спадът на цената на петрола не винаги влияят върху цените на вътрешния пазар, което ме кара да се съмнявам, че подобен картел в този сектор е напълно възможен.
  • И води до големи печалби?
  • Резкият скок на цените на горивата безспорно доведе до сериозни печалби на търговците на горива. Те разполагаха с големи количества в акцизните складове на цени преди скока на петрола.

Опитвам се да направя паралел с пазара и цените на електроенергията след влизането на България в свободния енергиен пазар на ЕС, където ни набутаха  и ни излъгаха от правителството на Бойко Борисов. Цените скочиха в пъти! Сегашното правителство защити регулираните цени на тока за българските граждани, а по настояване на бизнеса от големите печалби на производителите на електроенергия, държавата компенсира българския капитал с близо милиард и двеста лева.  Може би, защото ТЕЦ-овете и АЕЦ Беляне са държавни предприятия?! И тук следва въпросът. А защо не се компенсират гражданите, бизнеса  и превозвачите от свръхпечалбите на търговците на горива?! Има логика, нали?

  • Друга тема, по която превозвачите открито изразяват недоволството си  тол системата. Имат ли правото те да са недоволни от нея?
  • Аз искам да ги попитам превозвачите защо не ни чуха, когато ги предупредихме какво предстои да се случи с тая система. Решаването на проблема е нова ефективна тол система! Това може да стане само ако тя бъде премахната и се наложи нов принцип, по който да се финансира ремонта на пътища. Сегашната система винаги ще генерира конфликти. Обратно – при постигането на едни добри правила може да се постигне ефективност, да се стимулира публично – частното партньорство, което ще гарантира много по-динамично и качествено развитие на нашата инфраструктура, включително строителството на голяма част от магистралите, както и процесите по ремонт и рехабилитация на съществуващите пътища. Решението го има – тол системата да остане върху транзитните пътища и магистралите, да се премахне винетната система изцяло, а от акциза на горивата да се изплаща поддръжката на цялата пътна инфраструктура – не само държавната, а и общинската. Тогава ще имаме една наистина справедлива система – който ползва най-много инфраструктурата да плаща повече.
  • Трябва ли да се търси отговорност на тези, които създадоха сегашната тол система?
  • Категорично!  Вината е политическа! Защото неколкократно бяха предупреждавани правителството на ГЕРБ и държавните институции – най вече МРРБ, че тази система е неефективна, че създава условия дадени кръгове да бъдат облагодетелствани чрез т.нар. доставчик на услуги, както и чрез създаването на една голяма тромава и неефективна допълнителна администрация. Направи се изключително скъпа и сложна система за наблюдение чрез сателити, камери, но и чрез мобилни екипи. Бихте ли ми казали защо е необходим толкова голям и скъп контрол при положение, че няма чак толкова голям брой нарушения и глоби? Издръжката на цялата тази структура достигна близо 200 милиона лева. За сравнение приходите от всички винетки са близо 300 милиона.  А от превозвачите и от транзитния трафик приходите са едва една трета от това.

Друг куриоз – самосвалите, които се ползват в строителството, често са претоварени и реално рушат най-много пътищата не плащат нищо, тъй като се движат основно по трети и втори клас пътища. Именно затова финансирането чрез акциза е най-справедливият вариант.  

  • Ще разбере ли и приеме ли обществото обаче едно такова финансиране чрез акциза?
  • Въпрос на комуникация. Като предлагаш нещо, което е справедливо трябва да го обясниш добре на обществото, за да могат гражданите да го приемат.
  • Какво ще се случи в България според Вас, ако ЕС приеме забрана за внос на руския петрол?
  • Проблемът е сериозен. ЕС може да продължи политиката си на затягане на санкциите към Русия. Те ще влияят негативно върху икономиката на санкционираната страна, но тези действия влияят и ще влияят негативно и върху икономиката на европейските страни, лишавайки ги от ресурси за производство, а също така и от пазар. Виждаме, че и в страните от ЕС се развиват сериозни инфлационни процеси, поради което обедняват и гражданите на ЕС.  Трябва да се търси подход на политическото представителство на Съюза за намиране на бърз изход от войната. Европа трябва да намери своето място като посредник между Русия и Украйна. Задачата е трудна! Русия няма да позволи да бъде поставена на колене. А и Украйна е в правото си да запази своята териториална цялост.

Трудно е да си представим  обаче,  че можем да постигнем политическа стабилност и сигурност, а също така и динамично икономическо развитие, ако ЕС не намери пътя за бъдещо сътрудничество в тези посоки с Русия, а също и с други страни, като Турция например, които имат утвърдено политическо и икономическо влияние в регионите.  

  •  Рано или късно тази война ще свърши. В Украйна има разрушена инфраструктура за десетки милиарди долара по официална информация. Имаме ли готовност с транспортна и логистична инфраструктура да поемем натоварване от един нов „план Маршал“?
  • България първо трябва да си извлече поуките от ситуацията, в която попаднахме – по отношение на икономиката, на енергетиката, на отбраната. Ние трябва да създадем първо план как да стабилизираме страната си. Разбира се, трябва да мислим и по какъв начин можем да участваме във възстановяването на Украйна. Спомняте си, че подобни амбиции имахме и при възстановяването на Ирак, но до конкретни действия не се стигна. Да се надяваме, че този път няма да стане така. Хубаво би било българската държава и българският бизнес да намери своето място и да участва във възстановяването на украинската държава.
Воден транспорт

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния „Български морски квалификационен център“ ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД, установи справка на Maritime.bg в подадените за вписване в […]

Автомобилен транспорт

DNV прогнозира 70% зелен водород през 2050 г.

85 % от световните предложения на водород през 2050 г. ще е са с произход от нисковъглеродни източници, в това число 25,5 % от електролиза на база на мрежова електроенергия, […]

Воден транспорт

Фонд „Три морета“ купи дял от Пристанище „Бургас“ на Домусчиеви

Инвестиционният фонд на инициативата „Три морета“ е купил значителен дял в „БМФ Порт Бургас“ от фирмата на братя Домусчиеви „Адванс Пропъртис“, съобщиха и от фонда, и от продавача в понеделник. […]