Петър Мутафчиев: Преместването на ИАМА и ДППИ във Варна и Бургас е безумно и плод на местнически амбиции

  • Господин Мутафчиев, какво предвиждат промените в Кодекса на търговското корабоплаване?
  • Основните текстове са свързани с т.нар. изоставени безстопанствени кораби, които регламентират как може да бъде решена тяхната съдба. И между другото са вмъкнат две изречения, касаещи прехвърлянето на ИА „Морска администрация“ във Варна и на ДП „Пристанищна инфраструктура“ в Бургас. Съответно териториалните звена във Варна и Бургас ще изпълняват функциите на двете организации като ръководен орган.
  • Как ще коментирате тези рокади във водния транспорт?
  • Като тотална глупост. Предложените промени ще премахнат изцяло контрола на държавата върху тези две структури. В предложените за обсъждане текстове няма изброени мотиви, за разлика от другата част, където подробно са обяснени и мотивирани промените касаещи изоставените кораби.
  • Какви са притесненията ви от предложените промени?
  • Нека да вземем за пример ДППИ. Това е едно голямо държавно предприятие, което получава сериозни постъпление и има сериозни ресурси за осигуряване на пристанищната инфраструктура не само по Черно море, но и по Дунав. Защо е избран Бургас, а не Видин например.
  • Ще има ли полза от преместването? Един от мотивите вероятно е, че по=лесно се намират кадри, особено за морска администрация.
  • Винаги когато започва едно ново управление, то дава заявка, че ще извършва някакви реформи в основните държавни структури. По същия начин едно правителство бе обещало, че ще прехвърли туризма в Пловдив – един експеримент, който завърши безславно и без никакъв ефект. Това не е единичен случай, обикновено се дължи на местни амбиции, като се мотивира, че виждате ли в този регион се развива съответната дейност и затова съответната администрация трябва да се премести там. Но такива хора, задълбавайки в разни местнически амбиции не виждат главното – че развитието на тази дейност трябва да е обект на съответната държавна политика, което включва взаимодействие между различни обществени структури. И ако се разхвърля държавната администрация между различните региони, ще бъде изключително много затруднена директната комуникация между държавните структури. Така че при подобни предложения за преместване трябва много ясно да се определят и покажат ползите от една такава реформа. В случая с преместването на двете водни администрации във Варна и Бургас единственият ефект е, че ще се премахнат централните структури и регионалните ще поемат техните функции. Но дори и това нещо е съмнително доколко ще има положителен ефект.
  • А какви биха били минусите от това преместване?
  • Първо, че ще бъдат загубени много кадри. Те са работили дълго време, имат необходимото образование и вече са устроени в столицата. Имаш оперативни програми, проекти, като се изместят тези дейности във Варна и Бургас откъде ще намериш хора, които да се занимават с тези проекти? Или ако целите звена се прехвърлят, какво ще правиш с тези хора – ще им плащате наем, ще ги държите на хотел ли? Второ – ще се попречи на комуникацията между министерството и ИАМА и ДППИ, както и с другите държавни организации, от които зависи дейността на двете структури и трето – с това преместване не се показва някаква допълнителна ефективност. В момента правомощията по регулационните процеси за децентрализирани и са прехвърлени на местните звена – както се видя в последните случаи с аварии на кораби. Това не е функция на централното управление. Аз бих искал да чуя сериозни аргументи, за да бъде унищожена една сериозна структура и да бъде преместена някъде другаде.
  • Не беше ли една от критиките към управлението на ГЕРБ, че се опитваха да прокарат по същия начин сериозни и чувствителни промени чрез добавяне на точки към абсолютно несвързани  законопроекти?
  • Тези поправки в случая са свързани изцяло с местнически амбиции. Вие знаете, че председателя на комисията по транспорт Борислав Гуцанов е от Варна, завършил Морско Училище и има амбицията да направи нещо за своя регион. Какво по-хубаво от това да прехвърли правомощията на централното звено в София на местната структура? За мен това е безумно преливане от пусто в празно, хабене на енергия както на българския парламент, така и на държавата и създаване на доста проблеми за в бъдеще, който ще ни принудят да върнем старата структура. Така че пледирам към всички – ако една реформа няма плюсове, или вие не можете да ги посочите – не я правете.
ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]