Петър Мутафчиев: С публично-частно партньорство можем да довършим магистралите за 7 години

Всички такси за пътищата трябва пропорционално да бъдат съпоставени с таксите за ЖП, интермодален и друг транспорт, за да има единна тарифна политика, и трябва да се провери дали винетната система дава възможност за интензивното развитие и качество на пътната инфраструктура. Исканията на превозвачите за временни по-ниски тол такси заради високите цени на горивата са легитимни, а следващото правителство ще трябва да приеме обширни антикризисни мерки, както и да реши дали да събира такси от третокласната пътна мрежа, за което вече има изградена система. Това каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта и председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

„Можем ли чрез публичното частно партньорство интензивно да подобрим и увеличим възможностите за модернизация и строителство на всички автомагистрали? Ако се промени системата и се създадат ясни принципи на взаимоотношения между държава, строители, ползватели чрез нормално публично частно партньорство, България може да седем години да модернизира своята инфраструктура и да построи останалата част от магистралите.“

Трябва да има цялостна държавна таксова политика по пътищата, в която да се посочват отговорностите на различните институции, граждани и бизнес, коментира Мутафчиев.

„Проблемът е самата система, която избрахме – тя не е толкова ефективна, колкото очаквахме. В момента основните средства, които се събират, са от винетките на гражданите… За да има нормална и добра транспортна система, трябва да има единна национална транспортна схема, която да определя превозите по всички видове транспорт. Трябва и единна стратегия за развитието на инфраструктурата – пътна, ЖП, морска, речна, летища. Всички институции, които отговарят за тази инфраструктура, трябва да бъдат към едно и също управление и е време АПИ да си отиде на мястото в Министерството на транспорта, а то да започне да носи своята отговорност.“

Обявеният в сряда от Министерски съвет нов списък на пътища, за които се събира тол такса, не може да включва нови второкласни пътища, тъй като те вече са включени в системата с решение на предишното правителство, каза Мутафчиев.

„Вчера беше актуализиран списъкът от 2020 г. – определени сегменти, определени точки при засичане на изминатото разстояние, за усъвършенстване на софтуера и отчетността при изминаването на пътя, за да не се допускат грешки, които обикновен се случват с транзитно преминаващите през страната.“

Това ще даде повече стабилност и сигурност на ползвателите на пътната мрежа и ще има по-точно събиране на тол таксите за изминато разстояние, но няма да подобри събираемостта на таксите, както обяви МС, коментира Мутафчиев.

По-ниските такси за второкласните пътища привличат повече товарен трафик, а тежкотоварните автомобили в момента ползват както третокласната, така и четвъртокласната пътна система, която не се таксува и се поддържа само от общините. „За тях като че ли няма много ясна държавна политика“, каза Мутафчиев.

От 1 януари ще има ново увеличение на таксите за товарни автомобили с още 30%, за което вече има прието решение от предишното правителство.

„В самото начало таксовата система беше определена и за определена част от третокласната пътна мрежа – имаме готова измервателна система на част от пътищата и пред следващото правителство стои въпроса дали ще бъдат включени в отчета, защото като данъкоплатци сме платили за изграждането ѝ.“

В коментар за идеята на служебния министър на транспорта Христо Алексиев за различни такси за български и чужди превозвачи, Мутафчиев каза, че това не е позволено в общия европейски пазар, но може да се включват и изключват определени пътища.

ЖП транспорт

Журналист от „Гардиън“ се качи в нощния влак Истанбул-София и остана без думи

ноември 27, 2022

Нощният влак от Истанбул до София е сред номинираните за „Най-добро пътешествие“ за 2023 г. в класацията на платформата за пътуване Lonely Planet. Нощната линия беше подновена през април тази […]

Автомобилен транспорт

Учени: Проектът за удълбочаване на Варненското езеро застрашава сериозно Аспаруховия мост

ноември 26, 2022

Проектът за удълбочаване на Варненското езеро е изготвен без да се обследва влиянието върху Аспаруховия мост и застрашава сериозно неговата цялост, алармираха учени по време на презентация пред студенти и […]

ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: Интегриран билет за БДЖ е като от феодален строй да преминем в капитализъм

ноември 26, 2022

Националната компания „Железопътна инфраструктура“ не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се […]