Петър Мутафчиев: ТОЛ системата няма да постигне целта си, трябва пълна проверка на АПИ

Постигнатото споразумение между превозвачите и правителството оставя тол системата без най-важната й функция – осигуряването на средства за ремонт и поддържка на пътната инфраструктура, коментира в предаването „Неделя 150“ председателя на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. Според него всичките текущи проблеми около въвеждането на системата се дължи на грешно заложените изходни данни още при създаването й.

„Решението да се обложат с такси само магистралите и първокласните пътища го предложихме на правителството и тогавашния министър Лиляна Павлова още преди 2016 година. Можеше да се приеме много по-евтин и лесен за реализиране вариант на тол-системата, какъвто съществува съседни на нас страни.“, обясни бившият транспортен министър.

Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:

„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.

Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:

„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение. Той даде за пример, че самосвалите, превозващ чакъл по второкласните пътища няма да плащат никакви такси, а същевременно са едни от най-вредните превозни средства за околната среда и пътната инфраструктура.

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]