Петър Мутафчиев: ТОЛ системата няма да постигне целта си, трябва пълна проверка на АПИ

Постигнатото споразумение между превозвачите и правителството оставя тол системата без най-важната й функция – осигуряването на средства за ремонт и поддържка на пътната инфраструктура, коментира в предаването „Неделя 150“ председателя на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. Според него всичките текущи проблеми около въвеждането на системата се дължи на грешно заложените изходни данни още при създаването й.

„Решението да се обложат с такси само магистралите и първокласните пътища го предложихме на правителството и тогавашния министър Лиляна Павлова още преди 2016 година. Можеше да се приеме много по-евтин и лесен за реализиране вариант на тол-системата, какъвто съществува съседни на нас страни.“, обясни бившият транспортен министър.

Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:

„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.

Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:

„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение. Той даде за пример, че самосвалите, превозващ чакъл по второкласните пътища няма да плащат никакви такси, а същевременно са едни от най-вредните превозни средства за околната среда и пътната инфраструктура.

ЖП транспорт

БДЖ търси под наем 10 локомотива за 25.7 млн. лева

„БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) обяви чаканата повече от месец обществена поръчка за наемане на 5 магистрални електрически локомотива с опция за още 5 за срок от две години с възможност са […]

Въздушен транспорт

Местата за паркиране на самолетите свършват заради кризата с корона вируса

Големите авиокомпании вече се борят да намерят места за паркиране, тъй като коронавирусната епидемия намали търсенето на въздушно пътуване. Повече от 10 000 самолета са били „приземени“ от началото на […]

Автомобилен транспорт

В автобусния транспорт ще има много фалити

Бизнесът на автобусните превозвачи почти преустанови дейност за момента. Останаха да се движат отделни автобуси. В републикански мащаб междуобластните автобусни превози „замряха“ почти напълно. Със сигурност ще има фалирали фирми, […]