Петър Мутафчиев: ТОЛ системата няма да постигне целта си, трябва пълна проверка на АПИ

Постигнатото споразумение между превозвачите и правителството оставя тол системата без най-важната й функция – осигуряването на средства за ремонт и поддържка на пътната инфраструктура, коментира в предаването „Неделя 150“ председателя на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. Според него всичките текущи проблеми около въвеждането на системата се дължи на грешно заложените изходни данни още при създаването й.

„Решението да се обложат с такси само магистралите и първокласните пътища го предложихме на правителството и тогавашния министър Лиляна Павлова още преди 2016 година. Можеше да се приеме много по-евтин и лесен за реализиране вариант на тол-системата, какъвто съществува съседни на нас страни.“, обясни бившият транспортен министър.

Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:

„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.

Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:

„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение. Той даде за пример, че самосвалите, превозващ чакъл по второкласните пътища няма да плащат никакви такси, а същевременно са едни от най-вредните превозни средства за околната среда и пътната инфраструктура.

ЖП транспорт

50,6 милиона пътувания в Китай в навечерието на Лунната нова година

Китайското Министерство на транспорта съобщи, че на 24 януари, навечерието на Лунната нова година, по китайските железници, магистрали, водни пътища и гражданска авиация са извършени общо 50,604 милиона пътувания, което […]

Автомобилен транспорт

Комисията по транспорт в ЕП поряза българските превозвачи

Комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент одобри във вторник споразумение между преговарящите от ЕП и Финландското председателство за реформата в сектора на автомобилния транспорт. Изменените правила за командированите […]