Почти година след местния вот: Проблемите в столичния транспорт все така бетонирани

Измина почти година от последните местни избори в София, които за трети път спечели зам.-председателят на ГЕРБ Йорданка Фандъкова. По време на предизборната кампания тя обеща промяна на целия градски транспорт, но единствените видими резултати са в ръководството на общината – зам.-кмет стана бившият министър по транспорта Кристиан Кръстев.  

Фандъкова беше критикувана от претендентите за поста за начина, по който се управлява публичния транспорт в столицата. 

Функционалност

Основният проблем за софиянци продължава да бъде неговата функционалност. Той все още не е нито бърз, нито удобен.  Въпреки водените дебати за синхронизация между диспечерските системи, за да може човек, когато излезе от метрото, да не чака 10-ина минути, за да се качи на автобус, резултат няма. В крайните квартали на столицата отново се чака по 40-50 минути, за да дойде автобус. 

От „Спаси София“ се оплакаха, че в Столичния общински съвет бавят предложенията им, свързани с подобряването на градския транспорт. Като пример общинският съветник Борис Бонев посочи предложената от него нова автобусна линия, която да свързва презастроените южни квартали на столицата. Предложението е внесено през месец януари, но до решение така и не се стигнало.

Съветниците обаче взеха решение да закрият нощният транспорт в София. Причината е, че не оправдава разходите. Така столицата ни загуби един от малките поводи за международна гордост.

Обществените поръчки

На дневен ред стои и въпросът с обществените поръчки, за които Фандъкова е непрекъснато атакувана. Най-пресен е примерът с обществената поръчка за доставката на авточасти за две години за 2,85 млн. лв. за новите китайски автобуси, обявена преди месец.

Според председателя на гражданското движение „Изправи се.БГ“ Мая Манолова сумата е над пет пъти повече от авточастите за по-старите немски автобуси.  Тя призова обществената поръчка да бъде прекратена, за да няма наказани след ревизията. 

Снимка: БГНЕС

В програмата на Йорданка Фандъкова подробно се обясняваше за проекта за купуването на малки електробуси, които да се движат по линии в кварталите и да водят гражданите до спирките на метрото и до ключови спирки на градския транспорт. Тогава Манолова обяви, че търгът е с предизвестен победител, а няколко месеца по-късно заяви, че предсказанието й се е сбъднало. 

Тя е категорична, че в Столичната община нищо не се е променило през първата година от третия мандат на Йорданка Фандъкова. „Дори са станали по-брутални. Нито Фандъкова работи по друг начин, нито Столичният автотранспорт, нито „орлетата“ са станали по-скромни, допълни Манолова.

Лоши условия на труд

Освен за жителите и гостите на София, градският транспорт е проблемен и за служителите в него. Неведнъж шофьорите се оплакваха от неподобаващо възнаграждение, много часове извънреден труд и лоши работни условия, като мизерни тоалетни. Няколко пъти те излязоха и на протест. 

Преди изборите през 2019 г. се стигна до леко повишаване на работните заплати, което по никакъв начин не удовлетвори служителите. В края на годината общинските съветници взеха решение за „рязко вдигане на възнагражденията“ им, което се оказа едва 10% на година. 

Лошите условия на труд и ниските заплати също бяха сред темите, дебатирани по време на местните избори през октомври 2019 г. Мая Манолова дори закри предизборната си кампания със служителите на обществения транспорт и посети гаража им „Дружба“, за да призове за справедливо заплащане и подходящи условия на труд. 

Снимка: БГНЕС

На фона на всички скандали и проблеми в столичния градски транспорт, кметът Йорданка Фандъкова не пропуска възможност да се похвали, че тикет системата на транспорта ще е готова до Нова година. Подобно обещание година по-рано Фандъкова направи и за третия лъч на метрото, но до откриването му се стигна 8 месеца по-късно. 

topnovini.bg

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]