Правителството дава още ден преди да се намеси за заседналия кораб край Камен бряг

След като тази сутрин водолаз доброволно се гмурна на граждански оглед край кораба, заседнал вече пети ден край резервата Яйлата до Камен бряг и установи теч (виж тук), премиерът Стефан Янев е решил да даде ултиматум до утре на обяд за разтоварване на опасния товар. Това съобщи за „Дневник“ народният представител Борислав Сандов, който заедно с Албена Симеонова (също депутат от партия „Зелено движение“, част от „Демократична България“) посети днес мястото на инцидента. „Зелените“ депутати са взели проби от водата, които предстои да бъдат анализирани в лаборатория във Варна.

https://www.facebook.com/watch/?v=238069798333575

Очаква се правителството да постави ултиматум на собственика на кораба да обезопаси товара до утре (26 септември) на обяд. В противен случай след този срок българската държава ще действа извънредно и ще се намеси, за да осигури предотвратяването на разлив, който би причинил екологична катастрофа.Начините за опезопасяване са четири. Най-вероятните са разтоварване на товара на малки плавателни съдове или чрез въжена линия до брега, който отстои на 60-70 метра от кораба. Други два варианта са ползване на хеликоптери или извозването на плавателния съд в по-дълбоки води чрез въздушни възглавници, за да може там друг мащабен съд да поеме товара.


Борислав Сандов смята, че е нужно да се назначи кризисен щаб, за да се определи най-добрият начин на действие. Във всички случаи, трябва да се действа спешно, защото корабът вече е наклонен и при прогнозата за засилващо се вълнение от утре заплахата за разлив става все по-голяма. Очакваните предстоящи високи вълни засилват и опасността самият кораб да се разцепи и да замърси и със своите останки пейзажа и водите край резервата Яйлата, който е една от основните атракции на Северното Чарноморие.

Сандов уточни, че разлив на товар от изкуствени азотни торове ще има няколко силно негативни последствия. Азотните торове ще предизвикат еутрофикация – тоест, заради повишеното количеството на химическите вещества, участващи в минералното хранене на растенията, ще има засилена биологична продуктивност. Това ще повлияе на баланса на микроорганизмите, ще доведе до цъфтеж на водорасли, а въздействието върху ихтиофауната ще е по два начина. От една страна, за по-младите риби това значи задушаване, защото азотът е пагубен за хрилете им, а от друга възрастните и дънните ще загубят хранителната база и рибата в дългосрочен план ще намалее драстично.

За „Дневник“ сериозността на заплахата подчерта и морският еколог Димитър Беров. Според него е важно да се действа бързо, защото разливът би означавал сериозна и трайна загуба за морските екосистеми. Д-р Беров е експерт от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) към БАН и работи в Лабораторията за морска екология, която е базирана в Созопол, но покрива цялотo крайбрежие.

Д-р Беров уточни, че замърсяването с азот е обект на контрол от две директиви на ЕС и няколко национални закона, така че би трябвало последните дни много контролни институции дъ са се задействали. „Със сигурност пределните стойности на замърсяване с азот вече са превишени след 5 дни теч. Този тор, след като се разтвори във вода в трюма на кораба е източник на трайно замърсяване. Ако корабът остане заклещен край брега, ще бъде като отпадна тръба, бълваща замърсяване. То би довело до трайно и сериозно влошаване на екологичното състояние на екосистемите не само за Северното Черноморие, ще бъде засегнат целият български морски бряг“, уточнява Беров.

Според Димитър Беров големите градове като Бургас и Варна изхвърлят в морето няколкостотин до няколко хиляди тона азот годишно, но ако торовете от 3 000 тона от този кораб се излеят еднократно, в случай че се разцепи, ще предизвика огромно концентрирано замърсяване. „Акваторията ни край Калиакра е приоритетно място и е защитена от Европейския съюз морска зона от мрежата „Натура 2000“. Защитената зона е обявена именно за опазване на крайбрежните екосистеми от съобщества на кафяви водорасли, последното незамърсено място за тях по Северното ни Черноморие,“ добавя д-р Беров.

Източник: https://www.dnevnik.bg/zelen/2021/09/25/4257531_pravitelstvoto_postavia_ultimatum_do_utre_predi_da_se/?ref=home_layer2&fbclid=IwAR3TdX0KDmHQUnivk7qSfmgyX0cA8oeWcSruAGv5iKZrYdwE4ipRKF5P8IY

ЖП транспорт

Министър Алексиев прие от името на България председателството на ТРАСЕКА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев прие от името на България, председателството на Междуправителствената комисия ТРАСЕКА за следващия мандат. Българският министър участва в 15 -ата среща на […]

Автомобилен транспорт

Разширяване на глобалната автобусна мрежа на дълги разстояния: FlixMobility придобива Greyhound в САЩ

++ Компанията адресира благоприятна възможност от увеличеното търсене в САЩ за достъпна, устойчива, колективна мобилност  ++ Последният кръг на финансиране проправя път на FlixMobility да поведе световната революция за зелена […]

ЖП транспорт

БТПП организира бизнес делегация за изложението EURASIARAIL в края на ноември

Българската търговско-промишлена палата по предложение на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия (RASTIA)  организира бизнес делегация за посещение на търговското изложение Евразия Рейл (Eurasia Rail). Изложението ще се […]