Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

Симеон Ананиев

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха.

Професор Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия, обясни пред БНР, че от 30 години нищо не се прави по отношение на съвременните системи за безопасност и оценка на риска.

„Съвременните технологии предлагат идентифициране на участъците, които са потенциално опасни. Това са падане на скали, преминаване на води, има също движещи се земни маси, т.е. неустойчива настилка. Там се поставят елементарни датчици върху линията. Турция от години ги произвежда и слага. Когато нещо падне или има преминаване на животни, те веднага сигнализират и движението се спира“.

Професор Ананиев напомни, че преди месец в тунел загинаха крави, а локомотивът и машинистите пострадаха.

„Трябва да има обучени хора, които да използват съвременни системи, като видеонаблюдение. Това изисква друг вид мениджмънт. По-лесно е да си мениджър на нещо, което не се развива“.

Той обясни още, че по европейските проекти, свързани с жп инфраструктурата, е предвидено това, което ние искаме

„А ние настояваме да е колкото се може по-старо, за да може едни наши фирми, с по-стари елементи и системи, да печелят. Железопътната инфраструктура по-лошо усвоява средства от пътната“.

Професорът открива причините за това в мениджмънта и постоянното сменяне на управители, както и в назначаването на хората, които се занимават с всякакъв вид бизнес.

„Така се усвояват едни пари по най-лесния начин. Без дългосрочни програми, без още сега да започне обучение на персонала“.

Ананиев обясни, че България изостава от Европа и в създаването на високоскоростни линии.

„Всички са създали звена за развитието им. Тук чака да мине поредната политическа вълна.“

В едно недалечно минало имахме специална подготовка за зимни условия, напомни той.

„Необходими материали, провеждаха се прегледи, имаше отговорници. Сега не знам да има нещо такова. То е забравено от модерните мениджъри. Затова сме в това плачевно състояние“.

Професорът констатира, че у нас железница просто е забравена.

„С обрасли и неподдържани гари, с липса на апарати за билети и тънеща в мърсотия“.

За разрешаване на проблемите обаче е необходима дългосрочна стратегия, обясни Ананиев.

„Трябва да се започне с обучение на кадри. Непрекъснатата смяна и обещания не са полезни за железниците“.

Той обясни, че ситуацията при товарните превози е малко по-различна.

В товарния жп транспорт има 16 компании, сред тях и частни, които увеличават товарния трафик през България. Надявам се, че през 2024 година ще влязат още такива, които да осигуряват и пътническите превози“.

В Европа текат 2 процедури за пътна безопасност срещу страната ни, напомни той и заяви, че едва ли ще са единствените.

„Може би ще започнат 4 или 5 процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и оперативна несъвместимост“

Професор Ананиев очаква пътуването с железниците да стане по-привлекателно, когато след дойдат и други жп превозвачи.

Автомобилен транспорт

Вицепремиерът Христо Алексиев разпореди проверка за завишените цени на ученически карти по линията Слънчев Бряг – Бургас

февруари 6, 2023

Заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев разпореди проверка по случая с новите по-високи цени на ученическите карти по автобусната линия Слънчев бряг – […]

ЖП транспорт

Стартира строителството на три надлеза в жп участъка Церковски – Черноград

февруари 2, 2023

Ръководителят на проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2“ даде старт на строителството на още три нови надлеза по направлението Пловдив-Бургас. Обектите представляват пътни надлези, продължения на местни селскостопански […]

Воден транспорт

В неизвестност е 70-годишен капитан, паднал зад борда на български кораб край Русе

януари 26, 2023

В неизвестност е 70-годишният капитан на м/к “Валмар”, който пада зад борда в тежка метеообстановка във водите на р. Дунав край с. Сандрово, общ. Русе. Плавателният съд е част от […]