Проф. Чавдар Колев: Над 90% от свлачищата се дължат на човешката дейност

„В абсолютно никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Но поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход – дължат се на недобре преценена човешка дейност.“ Това заяви в проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище „Т. Каблешков” и експерт по геозащита.

За свлачищата по пътищата предпоставките са три – непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Колев пред БНР.


Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия, позова се експертът на своя статия по темата. По думите му в Австралия правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. „В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. /…/ Има ли ръбове, има ускорено разрушаване.“


„В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи“, поясни проф. Чавдар Колев.


Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той.


Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят.


Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. „Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината“, коментира Чавдар Колев.


Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. „Чакахме да падне и сега излезе приоритетно.“


Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна.


„Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен.“


Надзорните фирми са се превърнали в селски кметове, „както и в придворни, услужливи“, заяви още проф. Чавдар Колев.

източник: https://frognews.bg/novini/prof-chavdar-kolev-nad-90procenta-svlachishtata-daljat-choveshkata-deinost.html?fbclid=IwAR1BKDL8qJimm6Ro7tJvsGYVNaWGtHnmUTD5v3gOVK0oJWvsbxO4kSWzfRE

Въздушен транспорт

Корнелия Нинова: ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“

ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“, алармира през фейсбук страницата си лидера на БСП Корнелия Нинова. „Господин Борисов, вярно ли е, че правителството […]

Воден транспорт

Австралия се задръсти с празни контейнери

Транспортните фирми в Австралия призоваха контейнерните линейни оператори да пратят допълнителни контейнеровози, които да извозят празните контейнери от континента. Пред Loadstar Артур Цанерос, главен изпълнителен директор на ACFS Port Logistics, […]

Автомобилен транспорт

Одобриха трасето на АМ “Хемус”, минаващо през област В. Търново

Министерство на регионалното развитие и благоустройството даде зелена светлина на проекта за изграждане на трасето на АМ “Хемус”, което ще преминава през региона. Това стана факт, след като беше одобрен […]