Проф. Чавдар Колев: Над 90% от свлачищата се дължат на човешката дейност

„В абсолютно никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Но поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход – дължат се на недобре преценена човешка дейност.“ Това заяви в проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище „Т. Каблешков” и експерт по геозащита.

За свлачищата по пътищата предпоставките са три – непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Колев пред БНР.


Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия, позова се експертът на своя статия по темата. По думите му в Австралия правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. „В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. /…/ Има ли ръбове, има ускорено разрушаване.“


„В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи“, поясни проф. Чавдар Колев.


Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той.


Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят.


Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. „Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината“, коментира Чавдар Колев.


Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. „Чакахме да падне и сега излезе приоритетно.“


Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна.


„Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен.“


Надзорните фирми са се превърнали в селски кметове, „както и в придворни, услужливи“, заяви още проф. Чавдар Колев.

източник: https://frognews.bg/novini/prof-chavdar-kolev-nad-90procenta-svlachishtata-daljat-choveshkata-deinost.html?fbclid=IwAR1BKDL8qJimm6Ro7tJvsGYVNaWGtHnmUTD5v3gOVK0oJWvsbxO4kSWzfRE

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]