Група за чист въздух: В сектор „Транспорт“ липсват мерки

Публикувано във факти.бг:

В момента сме в ключовата фаза на делото (за качеството на въздуха в София срещу Столична община – бел. ред.), представяме доказателства, изискваме експертизи, които ще са, може би, най-важното нещо в делото. С тях искаме съответните експерти да оценят факти и твърдения, които имаме по колективния иск. На миналото заседание бе приета една голяма група експертизи без забележки от съда, от което сме изключително доволни. Това заяви в студиото на ФАКТИ Ивайло Попов от „За Земята“.

„Има и проблемен момент, защото съдът реши, че ще посочи Министерство на околната среда и водите (МОСВ) да определи експертите, които ще изготвят експертизите, което за нас е притеснително. Първо, смятаме, че няма законово изискване това да бъде МОСВ и второ, МОСВ по един или друг начин е заинтересовано от изхода на това дело, т.к. има политическа обвързаност, а и считаме, че има доста по-добри експерти от Софийски университет, БАН, които ще се справят по-добре с експертизите по делото“, каза Попов.

„Има подобрение, но мерките все още не отговорят на сериозността на проблема. Бихме искали ускоряване на действията на Столична община“, каза той.

„От „За Земята“ си сътрудничим с общината, едновременно се съдим и си сътрудничим. Например по подмяната на старите печки. Само партньорството не е достатъчно, трябва да има и натиск. Това е нашата стратегия

Нещо, което хората не знаят е, че през зимата замърсяването е с фини прахови частици (ФПЧ) и до известна степен с азотни окиси, а през лятото замърсяването е по други показатели – озон, който също е вреден, но са доста по-малко дните на високо замърсяване през лятото“, обясни Попов.

Според него спорът кой е по-големият замърсител на въздуха – автомобилите или печките – е безсмислен.

„Доста мерки все още не са приложени, в сектор „Транспорт“ например практически липсват. Безспорно, метрото е напредък, но това е крайно недостатъчно. Липсва приоритизиране и стратегическо мислене за това как хората да се придвижват повече с градски транспорт, с велосипед, пеша. Нужна е промяна на философията и инвестиционните намерения на общината. Ако градският транспорт не стане по-бърз и на по-кратки интервали, хората няма да го предпочетат.

По отношение на битовото отопление това, което се прави е положително. Това, че се заменят стари печки с нови е добре, но най-добре ще е да се заменят с други форми на отопление – ТЕЦ, термопомпи, климатици“, коментира той.

Uncategorized

20 години Ръководство на корабния трафик в България

Представители на най-големите български и световни организации в морския бранш се събраха в гр. Варна по покана на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Поводът е официалното честване на 20-годишнината от установяването […]

ЖП транспорт

Скандално видео: Локомотивите в БДЖ се крепят на тел, канап и тиксо

Скандално видео, публикувано от потребителя Ангел Ангелов във Фейсбук, разбуни духовете в специализираните железничарски групи. Локомотивният машинист е показал състоянието на кабината на превозното средство, в което личат изобретения в […]