Първият вагон по договора с БДЖ „излетя“ от Дряново

Прототип на модернизиран вагон В 84 на БДЖ показаха за първи път от частния завод Дряново. Създателите му първоначално са го нарекли проекта „Сокол“, но по идея на немските им колеги в разработването финално е кръстен „Фалкон“.

Вагонът е част от общо 15, които до 2023 г. трябва да се движат по родните линии. Договорът беше подписан между БДЖ и изпълнителя – „Вагонен завод – Интерком“ АД на 22 април т.г. Решението за стартиране на процедурата беше взето на 6 април. Договорът за „модернизация на 15 броя пътнически вагони В 84“ е на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС – по 1.779 млн. лв. на вагон.

Процедурата е проверявана от АДФИ по сигнал на служебния транспортен министър Георги Тодоров в средата на годината. На 10 декември наследилият Тодоров на поста Христо Алексиев изпрати на прокуратурата два договора на БДЖ на прокуратурата, единият за ремонта на вагоните в Дряново заради съмнения за фалшификация.

Cпopeд oдитнaтa пpoвepĸa, нacpoчeнa oт Aлeĸcиeв, нe e яcнo ĸaĸ e oпpeдeлeнa цeнaтa зa peмoнт нa eдин вaгoн, ĸoятo e мнoгo виcoĸa, a peмoнтът e възлoжeн бeз пpoцeдypa и бeз дoĸyмeнтaция. Така се стигна и до проверка от прокуратурата.

„Договорът е сключен в пълно съответствие с клаузите на Закона за обществените поръчки, така че нямаме абсолютно никакво нарушение“, коментира Валери Димитров, изпълнителен директор на предприятието. Контрактът е подписан по особен член, който дава възможност за пряко договаряне след като не са явили други представителите. 

По думите на Димитров вагонът е реализиран изцяло по техническа спецификация, която е обявена от обществената поръчка на държавните железница. Идеята е БДЖ да прегледа прототипа, за да се уточнят детайли по изпълнението на оставащите за модернизация вагони. Преди да влязат в експлоатация е необходимо да минат допълнително сертифициране.

Вагоните се трансформират в безкупейни, като целта е била в годината на железниците да се произведе прототип на български вагон, който да бъде представен, разказват създателите му. Вагоните ще може да се движат с до 160 км в час.

Името на новия „Фалкон“ напомня малкия правителствен самолет. „Вътре наистина е като самолет. Направен е всички най-модерни агрегати“, смята Димитров. Преди промените в края на 80-те на миналия век е имало идея да се пусне експрес „Сокол“ между София и Варна, която не е била реализирана. Ето защо пилотният проект е бил кръстен първоначално така от доайена на вагоностроенето Цветан Лилов.

По-голямата част от оборудването се доставя от чужбина. Спирачките са дискови Knorr, модел 2020 г., вратите са електрически, произведени в Австрия от IFE. Климатичната инсталация e на General Electric. Седалките идват от Германия. Интериорът е дело на завода с помощта на немска и украински фирми. Вагонът отговаря на всички европейски стандарти, казват създателите му.

Автомобилен транспорт

„Спаси София“ показа заплатите на общинските транспортни шефове

Ден след като показаха, че управляващите в София от ГЕРБ организират и участват активно в протеста на работещите в градския транспорт, от организацията „Спаси София“ изнесоха данни за заплатите на […]

Автомобилен транспорт

Елена Борисова, Фейсбук: „Липсата на средства за столичния транспорт“ е зле прикрита манипулация на ГЕРБ

Така наречената липса на средства за градския транспорт на София е една фалшива история, измислена от мнозинството на ГЕРБ в Столичен общински съвет като опит да се изнудва правителството да […]