Размерът на тол-таксите – в зависимост от качеството на пътя

Платено ще е преминаването по 16 хил. км от републиканската пътна мрежа от 16 август догодина.

Различни тарифи за различните класове пътища ще плащат шофьорите на камиони след въвеждането на системата за тол-такси. За шосетата в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани. Това обяви председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Светослав Глосов пред парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Депутатите от комисията одобриха в четвъртък на първо четене промените в Закона за пътищата, с които се урежда въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на пътната мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с маса над 3.5 т (ТОЛ) и на база време (електронни винетки) за леки автомобили.

Плановете са системата за събиране на тол-такси от тежкотоварните превозни средства да започне да функционира на 16 август 2019 г. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила още на 1 януари, като в рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални.

16 000 километра с такси

В заданието на поръчката за изграждане на тол-системата е записано, че тя ще обхване 16 хил. км, което е над две трети от всички пътища в страната. Въпреки сигналите, че това ще бъде преразгледано, сега Глосов потвърди числата. Не се предвижда обаче с тол-системата да се облагат републиканските пътища, които преминават през урбанизирани територии. „Те ще останат безплатни, както и в момента, но в същото време АПИ ще продължи да ги поддържа“, категоричен бе шефът на пътната агенция. Все пак системата може да се надгради и при желание от общините и Народното събрание законът може да се промени и да се облагат с такси и общински пътища, приходите от които ще отидат за поддръжката им. „Общинската пътна мрежа е с дължина колкото републиканската и е в много лошо състояние“, каза още Глосов.

Три пъти повече пари

Доскорошният шеф на АПИ Дончо Атанасов, който през юни бе понижен до член на управителния съвет, пък посочи, че тол-системата ще е много по-справедлива от съществуващата в момента, защото този, който руши най-много пътищата, ще плаща повече. „225 млн. лв. са приходите от продажбата на винетки за леки коли, а почти 100 млн. лв. идват от тежкотоварния трафик. Сега ще обърнем модела“, каза той. Очакваните приходи от тол-такси са над 1 млрд. лв. годишно.

Според Глосов с тези постъпления ще отпадне ангажиментът на държавата да финансира допълнително АПИ. „Идеята е 50% от приходите от тол-такси да отиват за поддръжка на съществуващата инфраструктура и 50% за нова инфраструктура“, заяви той.

Кой изгражда тол-системата

В края на миналата година Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа договор с консорциума „Капш трафик солюшънс“, който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция „Пътна инфраструктура“ ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от ново звено в АПИ.

„Системата е базирана на сателит, като ще има GPS проследяване, с което ще се следи целият трафик на товарните камиони. Контрол ще има и чрез камери, монтирани на рамки, и наземен със 100 оборудвани автомобила. Такава система се изгражда за първи път в Европа и България ще е първата държава с толкова модерна техника“, отбеляза още Глосов.

Източник: Капитал

Автомобилен транспорт

Росен Желязков: Яд ни е, можехме да решим въпроса с пакета „Мобилност“ за целия 700-членен ЕП

Всеки член на Европейския парламент организира така своя дневен ред, че да присъства на заседание. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков във включване по телефона в сутрешния блок на […]

Автомобилен транспорт

Автомобили на приложението за такси „Максим“ са спрени от движение

На шофьори на автомобили на компанията за споделени услуги за пътуване „Максим“, която действа на същия принцип, както вече спряната „Юбер“, са били съставени актове, а със заповед са спрени […]

Автомобилен транспорт

Загубихме отлагането на пакет „Мобилност“ с два гласа

Със 156 на 154 гласа България и останалите страни – членки току-що загубиха битката за отлагането на пакета „Мобилност“. Това се случи току-що на заседание на Европейския парламент в Страсбург. […]