Системата убива. Ремонтите на ремонтите също.

Михаил Рангелов

Когато в България стане тежка катастрофа винаги се търси субективна причина за нея. Винаги е виновен някой от водачите, никога не е виновна държавата. Ако питате управляващите живеем в перфектна държава с не дотолкова перфектни шофьори. Е, понякога се случва и някой високопоставен чиновник да изгори, както в случая с тунел „Ечемишка“, когато корозиралото осветление падна и уби на място пътничка в преминаваща кола. Но такива случаи са единични, винаги са виновни недобросъвестните водачи, като за подобряване на пътната безопасност след всеки случай се вдигат глобите и наказанията, без да бъде направен сериозен анализ.

Преди няколко дни при тежка катастрофа на километър 120 на магистрала „Тракия“ загинаха 6 души. Отново и държавните органи, и медиите побързаха да посочат за виновник шофьора на турския тир, който по стечение на обстоятелствата бе измежду загиналите. И този случай отново щеше да мине в графа „заспал зад волана“, само че след два дни се получи повторение на същата катастрофа, за щастие този път без жертви. И благодарение на неофициалните канали за информация – Ютуб и Фейсбук хората успяха да видят как на злополучното място има цепнатина по цялата дължина на платното, достатъчна, да подскочи натоварен 20-тонен камион.

И докато от пътната агенция сменяха мантинелите след първата катастрофа се случи втора. Защото прословутата дупка си стои от години. И не е само тя. Участъци от по над 10 километра на магистралата са с ограничение за скоростта до 90 километра в час. И в тях магистралата продължава да се разпада. Няма да е чудно, а по-скоро ще бъде наложително тя да бъде понижена още. А говорим за магистрали, които на теория би трябвало да издържат без ремонт и ремонт на ремонта поне 15 години.

След случая с тунел „Ечемишка“ си заминаха няколко началника в АПИ, като дори в момента срещу тях се води съдено дело. Редно е след показаните кадри и опитите за прехвърляне на вина върху загиналия турски шофьор да има оставки поне на ниво агенция. Защото създадената система за строителство, ремонт и ремонт на ремонта на пътища в България не само служи за присвояване на обществени средства. Тази система убива безконтролно. Някой да е чул в АПИ да има независим експерт, който да контролира безопасността на пътищата? В същото време бяха назначени 900 човека, които да изпълняват функциите на неработещите рамки на ТОЛ системата. И дори бе променен закона, за да имат право те да спират когото си искат.

Публична тайна е причината за лошото качество на пътищата. Защото за да получи една фирма договор за обществена поръчка тя трябва да направи съответните отчисления към този, който разпределя порциите. И за да излезе сметката се компенсира от качеството. И само след година-две на строителството и ремонта се прави нов ремонт. И ако тази практика не бъде прекратена и милиарди да влизат от тол системата и електронните винетки, пътищата ще бъдат трагични, а катастрофите ще продължат да са ежедневие.

Автомобилен транспорт

„Капитал“: Голямата тол схема: държавата подари системата на Kapsch

След няколко години увъртане държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) окончателно вдигна ръце от системата за електронни винетки и тол такси и я „подари“ на частна фирма. Това […]

Въздушен транспорт

Летище София уволни служител за коментар „Оставка!” под лайв стрийм на Борисов

Държавното Летище „София” е уволнило нелоялен към правителството служител за коментар “Оставка” под пост на премиера Борисов. Това стана ясно от сигнал на Михаел Христов до „Биволъ”. До неотдавна той […]

ЖП транспорт

Стартира модернизацията и на ключовия железопътен участък Костенец-Септември

Генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски даде старт на строителните дейности  за модернизация на железопътния участък Костенец-Септември, част от проект „Модернизация на железопътна линия София-Пловдив“. Събитието се състоя на […]