След разкритията за задкулисие: Още фрапиращи факти за тол-системата в България

Още куп странности и фрапиращи факти изплуваха от сделката за тол-системата в България. Това установи Фрог нюз след преглед на част от документацията, свързана с изграждането и функционирането на системата, която струва на данъкоплатеца 150 милиона лева.

Документи от Аржентина

Първият любопитен и разбира се притеснителен факт е, че в документите, свързани с предоставяне на тол-услуги, навсякъде е отбелязано, че са собственост на дружеството „Капш“, а не на АПИ или МРРБ, както се очаква. Друга особеност е, че въпросните бланки са изготвени от „Капш ТрафикКом Аржентина“.  Видно от включените в консорциума дружества „Капш Трафик Солюшън“ ДЗЗД,  който изгражда системата в страната ни, такова дружество от Аржентина не фигурира.

Това поставя под въпрос юридическата легитимност на документите, с които фирмите кандидатстват за доставчици на тол-услуги. 

.

Само за информация в консорциумът “Капш Трафик Солюшън“ ДЗЗД участват следните дружества:

„Капш Телематик Технолоджис България“ ЕАД,

„Капш Телематик Сървисиз“ – Полша,

„Капш ТрафикоКом Транспортейшънс“  СА – Испания,

.



Снимка: Заглавна страница на анекса

Странният анекс в договора между България и „Капш“

Три месеца преди да стартира тол-системата в България, изпълнителят на обществената поръчка – гореспоменатия консорциум „Капш“ и държавата сключват странен анекс. Според него цената остава същата – 150 милиона лева, но голяма част от задълженията и дейностите на изпълнителя отпадат, а други са изменени.

Така например „Капш“ са освободени от задължението да преоборудват 125 съществуващи рамки за контрол, които се намират в населени места. Общият брой рамки, които е трябвало да бъдат преоборудвани, е 320, като след допълнителното споразумение техният брой е бил намален до 200. „Капш“ са освободени също така от задължението да поставят над 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта в страната, отбелязва „Капитал“. Друга съществена промяна е, че предвидените 30 офиса по граничните пунктове, на които е трябвало да се санкционират неплатилите водачи, излизащи от страната, ще бъдат само седем. В анекса е записано, че „страните безусловно приемат за установено, че промените нямат финансово отражение“

Монополистът на тол-услуги е свързан неразривно с „Капш“

 Един от собствениците на  монополистът и национален доставчик на тол-услуги „Интелигентни Трафик Системи“ е Станислава Арнаудова. Според „Общество ОРГ“  представителя за България на австрийската компания „Капш“ Борис Марков временно обитава къща, собственост на Арнаудова.  В интервю пред „Капитал“ бизнес дамата обяснява, че бизнесът й е потръгнал и върви по мед и масло заради дългогодишното й партньорство с „Капш“. Не се изключва вероятността в това да се крият и опитите за налагане на монопол в този бизнес.

За монополното положение на „Интелигентни Трафик Системи“ вчера сигнализираха от „Телетол“. Техният договор за доставчик на тол-услуги е прекратен с абсурдното обяснение, че са технически несъвместими със системата на АПИ. Това обяснение няма как да се приеме за достоверно, защото Агенцията изобщо не им е предоставила достъп до системата. Оправданието на държавният орган е било, че и те нямат достъп и чакат информация от „Капш“.  Шефът на тол-системата твърди, че по случая с „Телетол“ е изпратил три писма до „Капш“, но отговор няма. В кореспонденция с пострадалата фирма той твърди, че ще предложи АПИ да глоби чуждия консорциум заради отказа им да предоставят достъп до системата на регистриран доставчик.

„Излиза, че „Капш“, което е  частно дружество, контролира държавата в лицето на нейните институции – АПИ и МРРБ“, категорични са експерти.  Припомняме, че през март тази година службите в Чехия влязоха с гръм и трясък в офисите и домовете на представителите на „Капш“ в страната. Оказа се, че мащабната акция е заради разследване за огромна корупция, ощетяваща държавата.

Третият доставчик е новородена компания

В момента трета фирма е получила възможност да стане доставчик на тол-услуги. Това е дружеството „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД. Проверка на Фрог в търговския регистър установи, че тази фирма е регистрирана само месец преди УС на АПИ да вземе решения да я допусне до пазара на тол-услуги. Това е акционерно дружество, но действителните собственици са американецът Джефри Нортръп и Флорин Ибрани, който има двойно гражданство от САЩ и Хърватия.

Предстои да разберем дали на тях ще им бъде предоставен достъп до системата и кой всъщност ще го направи – дали държавата или „Капш“. Още преди да откажат достъп на „Телетол“  до тол-системата, от АПИ им подсказали, че трябва да имат „човек“, за да им се случват нещата.

Очаквайте продължение по темата.

ФРОГНЮЗ

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]

Автомобилен транспорт

Eнергото ще може да прекъсва зареждането на електромобилите

Масовизацията на електромобилите е сериозна заплаха за електропреносните мрежи в Европа, твърдят два независими доклада, изготвени от британския и австрийския енергийни регулатори. Във Великобритания Ofgem дори разработи предложение електропреносните компании да […]

Автомобилен транспорт

Отлагат „Пакет Мобилност“ до края на октомври

Прилагането на „Пакет Мобилност“ по отношение на спорните въпроси се отлага до края на октомври. Това е второто „негласно удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкционирани за […]