След разкритията за задкулисие: Още фрапиращи факти за тол-системата в България

Още куп странности и фрапиращи факти изплуваха от сделката за тол-системата в България. Това установи Фрог нюз след преглед на част от документацията, свързана с изграждането и функционирането на системата, която струва на данъкоплатеца 150 милиона лева.

Документи от Аржентина

Първият любопитен и разбира се притеснителен факт е, че в документите, свързани с предоставяне на тол-услуги, навсякъде е отбелязано, че са собственост на дружеството „Капш“, а не на АПИ или МРРБ, както се очаква. Друга особеност е, че въпросните бланки са изготвени от „Капш ТрафикКом Аржентина“.  Видно от включените в консорциума дружества „Капш Трафик Солюшън“ ДЗЗД,  който изгражда системата в страната ни, такова дружество от Аржентина не фигурира.

Това поставя под въпрос юридическата легитимност на документите, с които фирмите кандидатстват за доставчици на тол-услуги. 

.

Само за информация в консорциумът “Капш Трафик Солюшън“ ДЗЗД участват следните дружества:

„Капш Телематик Технолоджис България“ ЕАД,

„Капш Телематик Сървисиз“ – Полша,

„Капш ТрафикоКом Транспортейшънс“  СА – Испания,

.



Снимка: Заглавна страница на анекса

Странният анекс в договора между България и „Капш“

Три месеца преди да стартира тол-системата в България, изпълнителят на обществената поръчка – гореспоменатия консорциум „Капш“ и държавата сключват странен анекс. Според него цената остава същата – 150 милиона лева, но голяма част от задълженията и дейностите на изпълнителя отпадат, а други са изменени.

Така например „Капш“ са освободени от задължението да преоборудват 125 съществуващи рамки за контрол, които се намират в населени места. Общият брой рамки, които е трябвало да бъдат преоборудвани, е 320, като след допълнителното споразумение техният брой е бил намален до 200. „Капш“ са освободени също така от задължението да поставят над 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта в страната, отбелязва „Капитал“. Друга съществена промяна е, че предвидените 30 офиса по граничните пунктове, на които е трябвало да се санкционират неплатилите водачи, излизащи от страната, ще бъдат само седем. В анекса е записано, че „страните безусловно приемат за установено, че промените нямат финансово отражение“

Монополистът на тол-услуги е свързан неразривно с „Капш“

 Един от собствениците на  монополистът и национален доставчик на тол-услуги „Интелигентни Трафик Системи“ е Станислава Арнаудова. Според „Общество ОРГ“  представителя за България на австрийската компания „Капш“ Борис Марков временно обитава къща, собственост на Арнаудова.  В интервю пред „Капитал“ бизнес дамата обяснява, че бизнесът й е потръгнал и върви по мед и масло заради дългогодишното й партньорство с „Капш“. Не се изключва вероятността в това да се крият и опитите за налагане на монопол в този бизнес.

За монополното положение на „Интелигентни Трафик Системи“ вчера сигнализираха от „Телетол“. Техният договор за доставчик на тол-услуги е прекратен с абсурдното обяснение, че са технически несъвместими със системата на АПИ. Това обяснение няма как да се приеме за достоверно, защото Агенцията изобщо не им е предоставила достъп до системата. Оправданието на държавният орган е било, че и те нямат достъп и чакат информация от „Капш“.  Шефът на тол-системата твърди, че по случая с „Телетол“ е изпратил три писма до „Капш“, но отговор няма. В кореспонденция с пострадалата фирма той твърди, че ще предложи АПИ да глоби чуждия консорциум заради отказа им да предоставят достъп до системата на регистриран доставчик.

„Излиза, че „Капш“, което е  частно дружество, контролира държавата в лицето на нейните институции – АПИ и МРРБ“, категорични са експерти.  Припомняме, че през март тази година службите в Чехия влязоха с гръм и трясък в офисите и домовете на представителите на „Капш“ в страната. Оказа се, че мащабната акция е заради разследване за огромна корупция, ощетяваща държавата.

Третият доставчик е новородена компания

В момента трета фирма е получила възможност да стане доставчик на тол-услуги. Това е дружеството „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД. Проверка на Фрог в търговския регистър установи, че тази фирма е регистрирана само месец преди УС на АПИ да вземе решения да я допусне до пазара на тол-услуги. Това е акционерно дружество, но действителните собственици са американецът Джефри Нортръп и Флорин Ибрани, който има двойно гражданство от САЩ и Хърватия.

Предстои да разберем дали на тях ще им бъде предоставен достъп до системата и кой всъщност ще го направи – дали държавата или „Капш“. Още преди да откажат достъп на „Телетол“  до тол-системата, от АПИ им подсказали, че трябва да имат „човек“, за да им се случват нещата.

Очаквайте продължение по темата.

ФРОГНЮЗ

Автомобилен транспорт

Зелената сделка ще повиши цената на бензина

Предстоящата Зелена сделка и предложението за нови минимални нива на акциза, които Европейската комисия се кани да приеме, ще доведат до това до година и половина – две цените на […]

ЖП транспорт

30 млрд. евро за инфраструктурни проекти, свързващи регионите на ЕС

През изминалата седмица Европейският парламент прие актуализираната програма „Механизъм за свързване на Европа“ и отпусна още средства за транспортни, цифрови и енергийни проекти за периода 2021—2027 г. Актуализираната програма „Механизъм […]