София – Бургас за 7 часа, да бях хванал влак, или защо се задръстиха магистралите

София – Бургас за 7 часа, да бях хванал влак“, „160 км за 3 часа и 20 минути! Тракия“, „20 километра за час и половина“ – „Фейсбук“ изобилстваше с подобни постове вчера, след като хиляди българи избраха първият от почивните дни, за да пътуват за Великден.

И това се случи, въпреки уверенията, че всички възможни ремонти са спрени, а полицията ще подпомага всячески безпроблемното изнасяне от София и другите големи градове. Защо се стигна дотук е сложен въпрос с нееднозначен отговор.

От една страна, мнозина решиха вместо в късния следобед и вечерта на последния работен ден да пътуват сутринта в първия почивен, с надеждата, че трафикът ще е по-лек. Многото еднакво мислещи хора логично станаха причина в четвъртък да се пътува спокойно, а в петък да е ад.

Камионите са виновни

В много от постовете имаше и недоволство, че по магистралите и най-натоварените пътни участъци не са били спрени камионите, практика, която се прилагаше в продължение на години. В случая България се подчинява на въведен преди малко повече от година регламент от европейската комисия, целящ да улесни транспортирането на стоки в условия на пандемия от коронавирус и ограничаване на риска за разпространение на заразата.

Той предвижда товарните автомобили да ползват „Зелени коридори“ по пътищата и граничните пунктове, като не се спират дори в дни със сериозен трафик, което се прилагаше от доста страни, включително и България. Целта е от една страна да се осигури сравнително еднакъв по интензивност поток към граничните пунктове, а от друга да се ограничи опасността от разпространение на коронавируса, при събирането на много камиони и шофьори на едно място.

Катастрофите

Една от основните причини за тежкия трафик бяха и многото леки катастрофи по магистралите. В повечето случаи те бяха предизвикани от шофьорски грешки, основно неспазване на дистанция, едно нарушение, което така и не попада във фокуса на нито една от ежеседмичните тематични акции на „Пътна полиция“. Проблем се оказа и недостатъчно бързото обработване на произшествията и освобождаване на блокираните ленти.

Проблемният ремонт

Един от най-невралгичните участъци за всички пътуващи в посока Бургас беше обходният маршрут между Чирпан и Стара Загора, предизвикан от ремонт на „Тракия“ в този участък. Логично възниква въпросът не можеше ли той да започне след празничните дни. Проблемът обаче е, че се гони срок – целта е обновяването на отсечката да приключи до края на юни, за да няма проблем ис трафика, когато започне активният летен сезон.

Липса на адекватна информация

Не на последно място, за тапите по магистралите вина има и липсата на адекватна информация за натоварването по тях, съвети за използване на алтернативни маршрути или отлагане на пътуването. Цял ден вчера от Агенция „Пътна инфраструктура“ само информираха за поредната катастрофа, която затруднява движението на едно или друго място, но така и не пуснаха предупреждение за тежкия трафик.

От „Пътна полиция“ пък изобщо не счетоха за нужно да информират за проблемите по пътищата. Медиите научиха за проблемите от своите читатели, зрители и слушатели, но данните бяха откъслечни, тъй като имащите цялата картина институции така и не я споделиха, въпреки сериозните инвестиции в информационни системи и оборудване за следене на трафика.

Източник: https://www.dnevnik.bg/skorost/2021/05/01/4205421_sofiia_-_burgas_za_7_chasa_da_biah_hvanal_vlak_ili/?ref=home_mainStory&fbclid=IwAR22l3aI90YCcYk7fyZ6v2CL9l4UI2Uwpvt8Uh6bkNuBsL2g7Teuij-9K1M

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]