Състоянието на БДЖ през погледа на един редовен пътник

На редакционната поща на Dunavmost.com получихме писмо от Д. Стоянов, който алармира за сериозните проблеми в БДЖ. 

Публикуваме писмото на нашия читател без редакционна намеса:

Здравейте,

В следващите редове ще опиша текущото състояние на БДЖ, за което смятам, че е добре медиите да продължат да го отразяват, така че да бъдат някакъв коректив както на дружеството, така и на управляващите, които раздадоха пари за какво ли не, за да си купят власт за нови 4 години, но за железниците пари се оказа, че няма.

Живея в района на искърското дефиле и всеки работен ден ми се налага да пътувам ОТ и ЗА работа в столицата. В такова положение са още не стотици, а вероятно хиляди души, които пътуват от Враца, Мездра, Зверино, Лакатник, Своге, Реброво, Нови искър и всички други по-малки населени места в съответните области.

Добрата новина е, че в разписанието на железниците са осигурени много пътнически и бързи влакове в посока към София (сутрин) и обратно (следобед). Лошата е, че поради вечният им недостиг на локомотиви и електрически мотриси това разписание не само не се спазва, но и се издевателства по всевъзможен начин над пътниците.

Сутрин между 05:01 и 06:05 от гара Лакатник до гара София се движи нощният бърз влак с №2626 от Варна/Силистра/Русе. Влакът спира на по-големите гари в района на искърското дефиле, с което позволява на пътуващите работници да стигнат столицата по-рано и да се придвижат до работните си места.

След това от 05:15 до 06:30 от гара Лакатник до гара София е предвиден да се движи пътнически влак с №20270. Основното му предназначение е да извозва работещите от района до столицата в работните дни, т.е. влакът не се движи в почивни дни. Тази композиция е една от най-често отпадащите от БДЖ.

Вместо това нощният бърз влак №2626, за които ви писах абзац по-нагоре, бива спиран на гара Лакатник, изчаква 14 минути (от 05:01 да стане 05:15) и потегля до крайната си точка преобразуван в пътнически влак. Дали и как се компенсират пътниците, качили се преди гара Лакатник и платили билет за влак, чиято категория е БЪРЗ, а не ПЪТНИЧЕСКИ – не мога да ви отговоря, но едва ли и те могат да го направят.

Следващият влак тръгва от гара Лакатник в 06:31 и стига в столицата в 07:30. Номерът на бързия влак е №2660 и е потеглил от Враца близо час по-рано. Обичайно този влак винаги е пълен, тъй като и неговото предназначение е да извозва работещите от Северозапада и Искърското дефиле до столицата. Влакът се движи всеки ден, но не всеки ден пристига в уречения час – 07:30. А причината за това се корени в следващия абзац.

Сутрешният влак от 06:50, тръгващ от гара Лакатник и пристигащ в 08:00 в столицата, е с категория пътнически и е с №20272. Той отново се движи само в работни дни и от там се подразбира предназначението му – да извозва пътниците от района на Искърското дефиле до столицата. Поради липса на изправна електрическа мотриса този влак редовно бива отменян или всъщност по мои наблюдения този влак се движи веднъж седмично в работен ден.

В останалите дни бързият влак №2660 спира да бъде бърз на гара Лакатник, изчаква 19 минути и потегля от въпросната гара като пътнически с друг номер. И отново да кажа, че дали и как се компенсират пътниците, качили се преди гара Лакатник и платили билет за влак, чиято категория е БЪРЗ, а не ПЪТНИЧЕСКИ – не мога да ви отговоря, но едва ли и те могат да го направят.

За сметка на това обаче за онези пътници, за които работния ден започва в 08:00 и са избрали да пътуват с този влак (като мен) най-често остава суровата действителност да закъсняват за работното си място. Сами разбирате, че е едно да пристигнеш в 07:30 на гара София, друго е да пристигнеш в 08:00.

Следващият сутрешен влак е от 07:20, отново тръгва от гара Лакатник и пристига в столицата в 08:30. Този влак има две предназначения. Преди да стигне до гара Лакатник, той тръгва от гара София в 06:10. Всъщност движейки се от София до Лакатник, предназначението на пътническия влак №20211, е основно да извози учениците от по-малките села до град Своге.

Да, ама не – този влак от началото на учебната година почти не се е движил (освен събота и неделя) и учениците остават без алтернативен транспорт до училищата. Дали министъра на образованието го интересува това – едва ли! Като гледам нищо не е направил по въпроса. За учениците остава висенето по гарите, а пренасочването им към следващите влакове по това направление (каквото гласи съобщението на БДЖ при отмяна на този влак) всъщност най-близкият пътнически влак по този маршрут е от 08:20 от гара София в посока Мездра и по ирония на съдбата редовно тръгва от начална гара с поне 20 минути закъснение, като е стигало и до 55-60 минути закъснението.

Това означава, че дори и децата да чакат пътнически влак, най-ранният ще пристигне в Своге към 09:10 (ако се движи навреме) и ще пропуснат само първите 2 учебни часа за деня, а кой ще им извини отсъствията – никой не се заема да каже. Едва ли ще е транспортният министър!

Наобратно влакът е вече с №20212 и така, както не се движи до Лакатник, така не се движи и до София. БДЖ обаче са много вежливи към своите пътници и за това следващият най-близък влак, чиято категория е бърз и е с №7631 (от Лом до София) бива спиран на Лакатник, на две – на три преобразуван в пътнически и от там влакът се движи до гара София като пътнически с 30 минути закъснение. На късметлиите – честито!

Сериозен проблем в БДЖ е времето, в което се отменят влаковете. Съобщенията в сайта на БДЖ се появяват винаги след полунощ, което не дава възможност на пътниците дори да направят предварителна справка предишната вечер за да предвидят пътуване с по-ранен влак или да потърсят алтернатива, което е недопустимо. Тези съобщения най-често се появяват между 00:00 и 01:00 ч., което повечето работещи сутрин няма как да видят преди да се събудят.

Друга голяма подигравка е, че отменените влакове сутрин най-често се поемат от неотменените бързи влакове, но без да е предвиден вагонен състав за тази цел. Така например сутрешният влак от Лом по принцип пътува с 4 вагона. Но когато той бива слят с другия пътнически влак, вместо броят на вагоните да бъде увеличен, той остава непроменен. Така освен проблемите с влаковете и във време на пандемия, хората пътуват прави и наблъскани един в друг във въпросната композиция за да стигнат до работните си места.

Тук би трябвало и Министерството на здравеопазването да вземе отношение, но така като гледам как министъра на образованието се е загрижил за децата, които не могат да стигнат до училище, така и този ни министър не хае за подобни проблеми. А дума за транспортния министър дори няма да отварям!

Иначе новото разписание на БДЖ вече е факт. Ако се загледате в него и сте редовни пътници на БДЖ ще установите, че разликите са минимални спрямо сегашното разписание, но видите ли самото БДЖ ни уверява, че отменени влакове няма да има и че разписанието е оптимизирано така, че да бъде изпълнявано. Как ще бъде изпълнявано, когато разписанието се покрива в 95% със сегашното – не мога да кажа, а едва ли и БДЖ могат да ви кажат. Очевидно отказват и да преразгледат сегашното разписание и да се вземат адекватни мерки, така че да намалят влаковете в движение, но да спазват разписанието на останалите.

Излишно е да споменавам, че ако всеки работещ разкаже историята си с железниците ще установите, че отменените влакове не са 2 и 3. Те са много! МНОГО! Всеки ден в сайта на БДЖ се публикуват новини за десетки отменени влакове и влакове, потеглящи с 30 до 80 минути закъснение от начална гара поради изчакване на локомотив или електрическа мотриса. На места отменените влакове са обезпечени с автобуси – нещо, което за района на искърското дефиле така и не беше направено!

А най-проблемният влак остана бързият за Силистра от София с №9647, потеглящ в 20:10 от начална гара. Ако има влак рекордьор в закъсненията – това е именно този! Веднъж на седем дни той отпътува навреме. Във всички останали случаи закъснения от 20 до 70 минути са му гарантирани, но железниците така и не смениха часа на тръгване на влака, така че да го обезпечат с локомотив. И в новото разписание нещата не са се променили, така че повод да пиша скоро очевидно ще има отново.

Оставам с надеждата, че писмото ми ще бъде публикувано в медиите и че като отговорни медии към нас, гражданите, ще потърсите мнението на съответните министри за проблемите по-горе и какви мерки ще вземат, защото да се изтъкваш, че работиш в благото на народа иска не думи, а дела! Само дето делата нещо не ги виждаме.“

Димитър

Източник: dunavmost.com

Използвани материали:

https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-kpv-20270-lakatnik-sofiya-29-09-2020-00-16
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-kpv-20270-lakatnik-sofiya
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-bv-2626-varna-sofiya-v-uchastka-lakatnik-sofiya-08-10-2020-00-19
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-bv-2660-vratsa-sofiya-v-uchastka-lakatnik-sofiya-09-10-2020-00-09
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-kpv-20272-lakatnik-sofiya-30-09-2020-00-57
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-pv-20272-lakatnik
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-kpv-20211-sofiya-lakatnik
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-bv-7631-lom-sofiya-v-uchastka-lakatnik-sofiya-05-10-2020-00-15
https://www.bdz.bg/bg/a/otmyana-na-bv-7631-lom-sofiya-vv-uchastka-lakatnik-sofiya-12-08-2020-06-51
ЖП транспорт

Най-добрите гари в Европа

Железопътният транспорт остава един от най-евтините. А в контекста на пандемията и пътуването на по-къси разстояния е предпочитан пред авиационния, най-малкото поради наличието на повече площ. Consumer Choice Center публикува […]