С 3115 км покритие ще стартира тол системата

Общата дължина на пътищата, за които тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона ще плащат тол такси при стартирането на системата от 1 март 2020 г., е 3115 км. Това са 803 км автомагистрали и 2312 км пътища първи клас.


Това реши Министерския съвет, който на последното си заседание одобри списъка на пътищата, за които товарните автомобили ще плащат за изминато разстояние. Тол сегментите са с обща дължина 6050 км, като в приложените таблици към решението участъците са описани и в двете посоки на движение.

Съгласно Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, платени ще са само автомагистралите и пътищата първи клас извън урбанизираните територии. За 2935 км пътища втори клас ставката ще е нулева. Те остават в обхвата на тол системата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно дневно.

От обхвата на тол системата са изключени още участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища.

Тол сегментите са над 5800 броя. Най-дългият платен участък е по магистрала Марица с дължина от почти 24 км – между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица – Боаза на автомагистрала Хемус, която е пусната в експлоатация през октомври 2019 г.

В същото време Министерския съвет прие и постановление за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.

Тол таксите за масовите тежкотоварни превозни средства – с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя.

Размерът на тол таксите ще бъде обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи – автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро 5, Евро 6 или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро 3 или Евро 4 тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория — клас Евро 0, 1 или 2 —6 ст. и 7 ст. на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър – за първи клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. – за първи клас пътища.

Автобусите с тегло до 12 тона, с емисионен клас Евро 5, Евро 6 или EEV ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро 4, Евро 3, Евро 2, Евро 1 или Евро 0 – 2 ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.

Тарифата за автобусите над 12 тона ще е от 2 ст. до 4 ст. на километър за автомагистралите в зависимост от екокатегорията. За първокласните пътища автобусите над 12 тона с екокатегория Евро 5, Евро 6 или EEV ще плащат по 1 ст. на километър, а с емисионен клас Евро 4, Евро 3, Евро 2, Евро 1 или Евро 0 – 2 ст. на километър.

За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория Евро 6, EEV.
Източник: https://www.kamioni.bg

ЖП транспорт

БДЖ търси под наем 10 локомотива за 25.7 млн. лева

„БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) обяви чаканата повече от месец обществена поръчка за наемане на 5 магистрални електрически локомотива с опция за още 5 за срок от две години с възможност са […]

Въздушен транспорт

Местата за паркиране на самолетите свършват заради кризата с корона вируса

Големите авиокомпании вече се борят да намерят места за паркиране, тъй като коронавирусната епидемия намали търсенето на въздушно пътуване. Повече от 10 000 самолета са били „приземени“ от началото на […]

Автомобилен транспорт

В автобусния транспорт ще има много фалити

Бизнесът на автобусните превозвачи почти преустанови дейност за момента. Останаха да се движат отделни автобуси. В републикански мащаб междуобластните автобусни превози „замряха“ почти напълно. Със сигурност ще има фалирали фирми, […]