Товарните превози остават спасителна линия за авиоиндустрията

Glyn HUGHES

Глин Хюс, ръководител Товари в IATA: Въздушният товарен транспорт ще остане устойчив и гъвкав дори в тежки ситуации.

Авиоиндустрията премина през огромна трансформация за много кратко време. Обикновено представляващи около 12% от приходите на авиокомпаниите, сега товарите формира почти целия оборот при част от превозвачите. Показателни за това са съобщенията от авиокомпаниите:

„Товарите сега са спасителна линия. Няма приходи от пътници.“

[✕]


„Задвижван от търсенето на въздушни товари, авиокомпании обявяват връщането на пътническите услуги…Полетите ще бъдат достъпни и за пътуване на клиенти.“

„Авиоиндустрията преминава през най-бурните и най-разрушителните времена в своята история“, посочва Глин Хюс, ръководител Товари в Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) , който коментира как COVID-19 промени въздушните превози. От IATA прогнозират, че тази година индустрия ще намали приходите си с над 340 млрд. долара, което представлява около 55% спад спрямо миналата година. До края на юни се очаква да да бъдат отменим 4,5 милиона полета – това са почти 50% от товарите, превозвани в корема на пътническите самолети. Тъй като 90% от пътническия флот в световен мащаб е на паркинг, заради ограниченията за пътуване и затворените граници, 50% от използвания товарен капацитет също е на паркингите. В същото време се увеличава търсенето на товарни самолети за доставки на медицински консумативи. „Жизненоважните доставки трябва да стигнат до местата, където са най-необходими и въздушното карго стана по-важно от всякога в тази криза“, подчертава Хюс.

Поддържане на отворена логистиката

В първите дни на глобалната пандемия мерките клоняха към затваряне на всички форми на пътуване, включително товарни полети. Но глобалната логистика трябваше да се поддържа отворена. Летищата трябваше да се поддържат алтернативни бази. Но голяма част не можеха да обслужват самолетите, затова преустановиха работа. Междувременно основните хъбове все още работеха със затегнати мерки. Тъй като по-голямата част от товарните полети бяха чартърни, разрешителните трябваше да бъдат бързо ускорени, за да не остават за дълго самолетите на паркингите. Друг оперативен проблем бе свързан с разрешаването на трудности с наредбите за екипажа. Много държави настояваха за 14-дневна карантина за лица, идващи от чужбина, което доведе до допълнително напрежение след служителите.

Допълнителен капацитет

През март 2020 г. търсенето намалява с 15% в сравнение със същия период на  2019 г., но капацитетът също бе намален с 23%. Решението да се използват пътнически самолети за товарни полети донесе нов набор от предизвикателства, които индустрията трябва да преодолее. Товарите не могат да се превозва например на седалки, освен ако не бъде дадено одобрение от органите на гражданската авиация. Необходими са и допълнителни одобрения, ако авиокомпаниите решат да премахнат изцяло местата, като основният акцент е поставен върху безопасността на полетите.

„Възможността да се използва пътническата кабина довежда до голямата разлика в количеството товар, който може да бъде превозван. Могат да се добавят около 1000-1 500 резервни кутии, въпреки че влизането им през пътнически врати и пакетирането им е допълнителна пречка“, коментира Хюз и допълва, че опасните стоки не могат да бъдат опаковани в кабината, заради мерките за безопасност. В допълнение трябва да се спазват и ограниченията на теглото на товари, превозвани в горните отделения за багаж.

Променящи се предизвикателства

„Възтановяването на индустрията ще бъде бавно, тъй като всеки иска да избегне втора вълна от вируса. Следователно въздушният товарен транспорт ще трябва да запази гъвкавостта си за известно време. Постепенното изграждане на пътническата мрежа няма да отговори на търсенето на товарни полети, като например междуконтиненталните превози на пресни плодове и цветя“, казва Хюз.

Кога точно ще се рестартира индустрията е трудно да се прогнозира. Сценариите на Световната търговска организация предвиждат спад на тон-километри между 13% и 32% за 2020 г. Според проучване на IATA, свързано с бизнес доверието, въпреки че се очаква спад на печалбите и обемите, анкетираните смятат, че въздействието няма да бъде толкова голямо, колкото при финансовата криза през 2008-2009 г. По-дългосрочната прогноза е, че се очаква 2021 г. да бъде година на раздвижването за световната икономика. „Въздушният товарен транспорт ще остане устойчив и гъвкав дори в тежки ситуации“, категоричен е мениджърът.

„Задръстени“ летища и дигитализацията

Тъй като индустрията преоценява начина, по които работи, дигитализацията и автоматизацията без съмнение ще са на дневен ред. „Видяхме изоставане на доставките на стоки на определени летища в Индия. Имаше ситуация, при която летището в Мумбай беше задръстено с товари и те не можаха да допуснат влизането на нови, докато не се освободят складовете“, посочва Хюз. Според него, дигитализацията би помогнала на този процес. Има и друго последствие, което той коментира: „Виждахме разпространението и доставките на все по-голям брой фалшиви маски. В крайна сметка данните могат да защитата веригата на доставки и биха могли да бъдат използвани като средство за реално идентифициране и насочване към фалшификати.“

Източник: logistika.bg

Автомобилен транспорт

„Капитал“: Голямата тол схема: държавата подари системата на Kapsch

След няколко години увъртане държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) окончателно вдигна ръце от системата за електронни винетки и тол такси и я „подари“ на частна фирма. Това […]

Въздушен транспорт

Летище София уволни служител за коментар „Оставка!” под лайв стрийм на Борисов

Държавното Летище „София” е уволнило нелоялен към правителството служител за коментар “Оставка” под пост на премиера Борисов. Това стана ясно от сигнал на Михаел Христов до „Биволъ”. До неотдавна той […]

ЖП транспорт

Стартира модернизацията и на ключовия железопътен участък Костенец-Септември

Генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски даде старт на строителните дейности  за модернизация на железопътния участък Костенец-Септември, част от проект „Модернизация на железопътна линия София-Пловдив“. Събитието се състоя на […]