Хърватия празнува присъединяването на моста Peljesac

Мостът Peljesac, построен от Китай, свързващ континенталната част на Хърватия с най-южния му регион-дълго време се противопоставяше на Босна-най-накрая беше обединен в сряда вечерта, въпреки че шофьорите ще трябва да изчакат до следващата пролет, за да го прекосят.

Мостът Peljesac, свързващ хърватския полуостров Peljesac с останалата част от страната, беше напълно обединен в сряда вечерта, с инсталирането на последния, 165-и сегмент от неговия стоманен пролет. „Мостът Peljesac е завладяващо стратегическо постижение на хърватския народ и правителството, което ще служи на бъдещите поколения“, каза премиерът Андрей Пленкович на церемонията заедно с други официални лица. Местните се събраха по бреговете, както и на лодки по морето, за да наблюдават присъединяването на моста, което беше последвано от дълга заря. Първите превозни средства обаче ще преминат през моста чак през пролетта на следващата година. Пълният проект на моста с пътища за достъп ще бъде завършен до юни следващата година. Местните от района на Дубровник очакват с нетърпение отварянето на моста, защото няма да им се налага да губят време, пресичайки границата с Босна, за да стигнат до останалата част на Хърватия.

„Десетилетната мечта за свързване на Хърватия“ беше старо обещание на минали хърватски правителства. Настоящото правителство посочи, че Европейската комисия е поръчала предварително проучване за осъществимост още през 2013 г., „което показа, че мостът Пелешац е най-доброто решение за присъединяване на хърватския юг с останалата част от страната“. През април 2018 г. правителството, водено от Хърватския демократичен съюз на Пленкович, ХДС, подписа договор за изграждане на моста с китайска компания. Дълго се противопоставяше на Босна, която се тревожеше за загуба на достъп до Адриатическо море, мостът свързва хърватския континент с най -южния му регион, окръг Дубровник -Неретва, като същевременно избягва пресичането на единствения достъп на Босна до Адриатическо море, около град Неум. Пленкович заяви, че мостът не само свързва части от Хърватия, но „свързва и Европейския съюз“. „Този ​​мост не разделя Хърватия и Босна и Херцеговина, а напротив, той го свързва“, каза той и добави, че лодките могат да преминават под моста и че Босна все още има „свободно преминаване на всички кораби до Неум“. Президентът на сестринската партия на ХДС на Босна, ХДС Хърватия, Драган Чович, който също присъства на събитието, заяви, че е доволен от проекта. „Ние допринесохме много, за да накараме мнозина в Босна и Херцеговина да разберат, че този проект е добър и за тях. Мисля, че тези, които се съмняват в това сега, ще разберат това ”, заяви Чович.

Проектът е струвал 550 милиона евро, от които 357 милиона евро са осигурени от Европейския съюз. Китайският изпълнител, China Road and Bridge Corporation, спечели офертата чрез отворен търг. Хърватия също подписа две други сделки, със Strabag от Австрия за изграждане на северния път за достъп и с Avax of Greece за изграждане на южния път за достъп до моста. Сю Еруен, посланик на Китай в Хърватия, който участва във видеоконференцията по повод откриването на моста, отбеляза, че проектът е „най -големият проект за транспортна инфраструктура, предприет от китайска компания в Хърватия от установяването на дипломатически връзки между Китай и Хърватия“ . „Това е първият път, когато китайска компания печели оферта и изпълнява проект, финансиран от Европейския съюз. Това е и водещ проект за тристранно сътрудничество Китай-Хърватия-Европа “, добави тя.

Източник: https://balkaninsight.com/2021/07/29/croatia-celebrates-joining-of-peljesac-bridge/?fbclid=IwAR1OxxbrDdQuU2Nhv4pvv-2NdVvZNMo6uS3__7CDCNR0QiYHE8w7WD-3Qmk

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]