Централната жп гара на Виена е на второ място в класацията за най-добри жп гари в Европа

Виенската централна жп гара (Wiener Hauptbahnhof) е втората най-удобна за пътниците гара в Европа. Класацията на Международната потребителска организация Consumer Choice Center я оценява със 108 точки от максимум 133. На първо място е жп гарата в Лайпциг със 116 точки.

Въпреки че повече от година пътуванията са силно ограничени организацията за втори път подрежда 50 най-големи европейски гари в European Railway Index. Сред основните критерии за оценка са мнението на пътници за достъпност на платформите, разположение на пероните, брой на възможните дестинации, чистота, ресторанти, магазини, безплатен интернет.

Гарата в Лайпциг не е сред най-големите, нито предлага много международни линии, но получава високи оценки за удобствата, които предлага на пътуващите, разнообразието от ресторанти и магазини. На трето място е гарата St.Pancras в Лондон.

Виенската централна гара бе официално открита на 10 октомври 2014 г. от тогавашния президент на Австрия Хайнц Фишер.

Град в града

Разположена близо до централната част на Виена, само на 2,5 км от катедралата „Св.Стефан”, Централна гара има значение не само за транспортните комуникации, но и за развитието на целия район около съоръжението. На практика е създадено хармонично единство между транспортния ж.п. възел и обкръжаващата го градска среда. Комплексът е резултат на стратегия за градско развитие, разработвана в сътрудничество между архитекти, урбанисти, транспортни експерти, социолози, еколози, строители и впечатлява със своите размери и модерна визия.

100 км. нови релси, пет покрити и десет открити платформи, 30 000 кв.м площ за свързващи мостови конструкции, 8 км. шумоизлолираща стена. Това са само част от цифрите, даващи представа за обема на проекта. Извън района на гарата са изградени жилищни и офис сгради. На 59 хектара са разположени апартаменти, бизнес и сервизни центрове, образователни институции, детски градини, заобиколени от 8 хектара зелени площи. Всичко това оформя един самостоятелен малък град.

Със своите 109 хектара новото строителство обхваща площ колкото целия осми район на Виена.

Инвестиции и участници

Целият проект е на обща стойност от 4 млрд. евро и се реализира чрез публично-частно партньорство. От тази сума около 987 млн. са заделени за жп инфраструктура и гара. Основен инвеститор са Австрийските федерални железници (ÖBB), заедно с община Виена. Част от средствата са осигурени и чрез европейски помощи по линия на трансевропейската мрежа, както и от частни инвеститори и банки.

Проектът стартира още през 2006 г., когато започват първите оценки за въздействие върху околната среда. През 2009 г. вече се работи по разчистването на терена и е обявен международен архитектурен конкурс, спечелен от архитектурно бюро Zechner&Zechner GmbH.

Важен европейски транспортен хъбовата централна жп гара е разположена на мястото на построените още през 19-и век Южна и Източна гара на Виена като на практика ги обединява. Проектът е съобразен с всички съвременни изисквания за мобилност, устойчиво строителство и логистично удобство и след завършването му ще бъде най-важната връзка за националния, регионален и международен транспорт в Австрия.

Гарата е пресечна точка на три лъча от трансевропейската железопътна мрежа: ТЕN 17 – Париж-Страсбург-Щутгард-Виена-Братислава, ТЕN 22 – Атина-София-Будапеща-Виена-Прага-Нуремберг/Дрезден и ТЕN 23 – Гданск-Варшава-Бърно-Виена-Венеция. Тя е логистично свързана с директни подходи към основните магистрали, водещи към международното летището „Швехат”, Словакия, Чехия, Унгария, Италия. Предвидени са възможности за бързо транзитно прехвърляне към международни и вътрешни автобусни линии, градски транспорт (метро, трамваи, автобуси).

Подземен паркинг с 630 паркоместа и стоянки за 1 000 велосипеда облекчават трафика в района, а двуетажният търговски център с повече от 100 магазина предлага многобройни ресторанти, услуги и забавления за пътуващите.

Строителни предизвикателства

Истинските строителни работи по гарата и прилежащия ѝ район стартират в началото на 2010 г. На строителната площадка се събират 400 работника, 100 строителни машини ( тежки камиони, багери, кранове, валяци) и още много специалисти. Логистиката на изкопните работи е организирана безупречно. Четири влака с по 14 вагона извозват по 850 тона материал на ден. Общо от терена са изнесени 250 000 тона непотребни материали.

Полезни адреси на български фирми, специалисти, организации и институции в Австрия

Абонирайте се за безплатния месечен електронен бюлетин на Меланж Булгарен

Първите конструктивни дейности започват с изграждането на рампа за подход към подземния гараж. Нуждата от огромно количество бетон за подовите настилки в комплекса кара строителите да изградят станция на място. Тя произвежда по 180 куб.м бетон на час, необходим за гаражите, централната сграда и платформите.

Грубият строеж е завършен за около година и от есента на 2011 г. започват вътрешните дейности. Стъпка по стъпка се завършват отделни участъци и първите влакове потеглят от новите перони през декември 2012 г. Старите гари бяха организирани на челния принцип, тоест влаковете можеха да влизат и излизат от гарата от едно и също място, но не и да маневрират вътре в нея. Сега вече композициите се обслужват на принципа на посоката. Това означава, че влаковете се насочват към коловози, до които вече има композиран заминаващ влак, пътуващ в посоката на пристигащия. Съвременната логистика улеснява неимоверно пътниците, тъй като те могат да се прекачват на един и същи коловоз.

Новата централна гара на Виена има капацитет да поеме 1 000 влака и 145 000 пътника дневно.

Освен влаковата инфраструктура, предизикателство за строителните екипи е изграждането на подходите към основната сграда. Девет нови мостови висящи конструкции гарантират бързото и удобно предвижване през най-натоварените участъци.

Цялото съоръжение се отличава с модерен и стилен архитектурен дизайн. Особено впечатление прави покривът, изграден от стоманено-стъклени ромбове. В тази си част той е с площ от 25 000 кв.м (широчина от 120 м и дължина от 210 м.). Извисява се на повече от 15 метра височина в помещенията като в центъра е прекъснат от стъклени плоскости с общ обем от 180 куб.м. Така се осигурява видимост и широта на вътрешните зони. За изработването на тази част от покривната конструкция са изразходвани 4 700 тона стомана. От нея са изработени 14 ромба всеки с дължина от 76 м.

Устойчиво строителство

Целият строеж на най-модерния транспортен хъб на Стария континент е съобразен с принципите на устойчивото зелено строителство и енергийна ефективност. Три експертни контроли гарантират отличното спазване на всички изисквания за опазване на околната среда по показатели като шум, въздействие върху климата, използване на подпочвените води, замърсяване на въздуха. В строителството са използвани материали, получени чрез рециклиране на други, ненужни вече продукти. Машините на терена също отговарят на стандартите за ниско ниво на вредни емисии и шум. За отопление на сградите са използвани геотермални източници, а специални системи осигуряват прихода на свеж въздух и охлаждането на помещенията през лятото. 8-километрова шумоизолираща стена гарантира на околните обитатели високо качество на живот в близост до иначе натоварения транспортен възел.

Източник: http://www.bulgaren.org/2021/03/31/централната-жп-гара-на-виена-е-на-второ/?fbclid=IwAR0Pd_QqehWsb9uswXR7hz0TumPVZrXf2B35mbICzZBiSDN_qsf1n1Jq4_I

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]